رایزن سیاسی نمایندگی دائم ایران در پاسخ به ادعاهای بی اساس وزیر انرژی عربستان گفت: عربستان در حالی به برنامه هسته‌ ای ایران می‌پردازد که این کشور هنوز نسخه قدیمی «پروتکل مقادیر کوچک» را اجرا و از نظارت و راستی آزمایی جامع برنامه هسته‌ ای خود توسط آژانس جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۳۳۸۷۵۹

به گزارش جام جم آنلاین، در پی طرح برخی اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر انرژی عربستان سعودی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، نمایندگی کشورمان در وین به این موضوع واکنش نشان داد.

در پاسخ ارائه شده از سوی «خدایار روزبهانی» رایزن سیاسی نمایندگی دائم کشورمان آمده است: این طنز تلخی است که جمله عامیانه «بهترین دفاع، یک حمله است»، در حال تبدیل شدن به یک الگو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

عربستان در حالی به برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد که این کشور هنوز نسخه قدیمی «پروتکل مقادیر کوچک» را اجرا می‌کند و در نتیجه، از نظارت و راستی آزمایی جامع برنامه هسته‌ ای خود توسط آژانس جلوگیری می‌کند.

به گزارش فارس، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تکرار ادعاهای گذشته دولت خود علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و مدعی شد که ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود شفافیت ندارد و به قوانین و تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و این موضوع عربستان سعودی را نگران می‌کند.

عبدالعزیز بن سلمان افزود: «از آژانس اتمی می‌خواهیم تا بر اجرای قوانین مربوط به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید بیشتری کند و عربستان سعودی خواستار التزام همه کشورها به معاهده عدم اشاعه است.»

عدم اجرای کامل پادمان‌های جامع، زنگ خطر را در هر کجا که باشد به صدا در می‌آورد؛ حال چه در عربستان باشد، چه در رژیم اسرائیل

رایزن سیاسی نمایندگی دائم در پاسخ به این مقام سعودی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور کامل و صادقانه موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس را اجرا می‌کند و به صورت راسخ معتقد است عدم اجرای کامل پادمان‌های جامع، زنگ خطر را در هر کجا که باشد به صدا در می‌آورد؛ حال چه در عربستان باشد، چه در رژیم اسرائیل و نباید هیچ تفاوتی در این بین قائل شد.

وی تصریح کرد: این موضوع باید فوراً و بدون هیچ‌گونه تعصب و تبعیض رد شود. ایران، آژانس و جامعه بین‌المللی بسیار خرسند خواهند بود اگر عربستان و سایرین در خاورمیانه بتوانند همان تعهدات پادمانی را که ایران در حال اجرای آن است، انجام دهند.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه، عدم عضویت در ان.پی.تی یا داشتن موافقتنامه پادمان ویژه با آژانس، برای برخی تبدیل به عذر موجه شده تا از تعهدات خود برای اجرای کامل و قابل اثبات آنچه برای اطمینان جامعه بین‌المللی در مورد صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای لازم است، اجتناب کنند. نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود در منطقه خاورمیانه، به نفع صلح و ثبات این منطقه و جامعه بین‌المللی نیست.

عربستان موافقتنامه جامع پادمان را به طور کامل اجرا نمی‌کند

وی با بیان این‌که عربستان سعودی موافقتنامه جامع پادمان را به طور کامل اجرا نمی‌کند، یادآور شد: بنابراین، اجازه حداقلی به آژانس برای انجام راستی آزمایی‌های لازم از سوی عربستان ارائه نمی‌شود. با توجه به اینکه دبیرخانه آژانس چندین بار از عربستان خواسته است تا پروتکل مقادیر کوچک را لغو کند، باید در نظر داشت که عدم اجرای پادمان‌های آژانس در کنار لغو پروتکل مقادیر کوچک، می‌تواند به عربستان اجازه دهد برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را از چشم بازرسان آژانس مخفی کند، که این امر نیز کل رژیم پادمانی و عدم اشاعه‌ای را تضعیف می‌کند.

لازم به ذکر است شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیروز (دوشنبه) در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آژانس خواست از سیاسی‌کاری بپرهیزد و تصریح کرد: زمان آن فرارسیده که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، موثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها