کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا:

سویه وحشی کرونا در راه است

محققان واریانت جدیدی به نام A.23.1 شناسایی کرده اند که علامت دردسرسازی از آنچه که احتمالا بعدا پیش می آید را نمایانده است.
کد خبر: ۱۳۳۸۰۱۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از deseret، واریانت جدید دیگری از کووید19 در آفریقا یافت شده است. پیش بینی می شود که این واریانت جدید علامت دردسرسازی از آنچه که قرار است در آینده رخ دهد، باشد.

اما سوال مهم در ابتدا این است که A.23.1 چیست؟ این واریانت جدید نخستین بار در اکتبر 2020 در اوگاندا یافت شد. حالا این واریانت جدید به 26 کشور جهان رسیده و تخمین زده می شود 2 هزار نفر را گرفتار کرده باشد. به تازگی جزئیاتی از این واریانت در ژورنال « medical journal Nature» به چاپ رسیده است.

این واریانت جدید به عنوان موضوع «نگران کننده» از سوی سازمان جهانی بهداشت تلقی نشده است.

بر اساس گزارش فوربس  این نوع واریانت شامل چندین جهش در انواع مورد توجه و همچنین شش جایگزین منحصر به فرد است. اما جالبتر اینکه  این نسخه با همه انواع واریانت های دسته بندی شده «مورد علاقه یا نگرانی» از جمله آلفا ، بتا ، گاما ، دلتا و مو منشاء مشترکی ندارد.

همه این واریانت ها جهشی داشتند که نشان از ریشه مشترکی بین آنها داشت اما این مورد در رابطه با A.23.1 صدق نمی کند.

در حقیقت A.23.1 بیشتر با واریانت A.30 شباهت دارد تا سایر گونه ها. A.30 نخستین بار در آنگولا یافت شد و ممکن است ریشه در تانزانیا هم داشته باشد. هر دوی این واریانت ها چیزی مشابه دیگر گونه های خطرناکی نظیر دلتا ندارند.

به بر اساس گزارش فوربوس کشف دو نوع متمایز در شرق آفریقا به خودی خود نگران کننده است. مشاهدات مبنی بر این است که این گونه ها مستقل از بقیه در جهان بوجود آمده اند و فاقد سه گانه متمایز جهش هایی هستند که سایر انواع فعلی را پیوند و تنوع سازگاری ویروس با شرایط محلی را نشان می دهد.

با تمام این تفاسیر A.23.1 هم می تواند خطرناک باشد. دانشمندان آفریقایی نگران انتشار ورایانتی در قاره هستند که نخستین بار در همین قاره ظاهر شده بود. نرخ واکسیناسیون در قاره سیاه بسیار پایین است. همچنین در این قاره گاه واریانت هایی پدیدار می شوند که ممکن است واکسن ها را خنثی کنند.

گروهی از 112 دانشمند آفریقایی و 25 سازمان سازمان بین المللی بر این عقیده اند که روند واکسیناسیون آهسته در کشورهای آفریقایی محیطی مناسب برای تکامل وجایگزینی ویروس کرونا پدید می آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها