سیزدهم شهریور آغاز هفته تعاون است، تعاونی‌ها در مواردی که کارها به صورت فردی امکان پذیر نیست یا انجام کار به صورت فردی مستلزم تحمل هزینه فراوان و فشار زیاد است، گزینه‌های مفید برای فعالیت اقتصادی هستند.
کد خبر: ۱۳۳۵۶۷۱

امروزه تعاونی‌ها از مسیر اجتماعی کردن مسوولیت‌ها و ایجاد یک نظام اقتصادی، بستر مناسبی برای متحول کردن جامعه در بخش‌های مختلف بویژه اقتصاد و شکوفایی، توسعه متوازن و عدالت اقتصادی فراهم کرده‌اند.

در قرآن کریم نیز از تعاون به عنوان یک موضوع مهم اخلاقی یاد شده که نشانگر اهمیت و ارزشمندی آن است بطوریکه خدای متعال در آیه دوم سوره مائده می‌فرماید "همواره در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید و هرگز در راه گناه و تعدی همکاری نکنید". این آیه اشاره به این دارد که تعاون و همکاری باید در دعوت به نیکی‌ها و مبارزه با بدی‌ها انجام گیرد.

قانون اساسی ایران هم در اصل ۴۴ خود به بخش تعاونی می‌پردازد که شرح و تفصیل آن در ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و وزارت تعاون نیز به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در ۱۰ دی همان سال تشکیل شد.

اصل ۴۴ قانون اساسی سه بخش عمده را در اقتصاد ایران تعریف کرده است که تعاونی ها یکی از این بخش ها به شمار می روند که در کنار بخش دولتی و خصوصی فعال هستند. تعاونیها در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌توانند چاره ساز بسیاری از مشکلات باشند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه هدف و رسالت اصلی تعاون، توسعه عدالت و سرمایه اجتماعی است گفت: بخش تعاونی می تواند بستر بسیار خوبی برای توسعه فراهم کند تا در این قالب بتوانیم از تمام ظرفیت‌های مردم در دانش، ایده، خلاقیت، توانمندی و سرمایه‌های مادی و توان مدیریتی استفاده کنیم.

حمیدرضا پناه افزود: هم اکنون سه میلیون تعاونی با یک میلیارد نفر عضو و ۲۸۰ میلیون شغل در جهان فعال است و ۱۰ درصد اشتغال جهان مربوط به بخش تعاون است.

وی ادامه داد: کشاورزی، صنایع غذایی، بیمه، تعاونیهای مصرف و خدمات مالی به عنوان بزرگترین بخش‌های تعاونی‌ها در جهان به شمار می‌روند. در کشور ما نیز خدمات با ۱۸ هزار، کشاورزی با ۱۵ هزار و صنعت با ۱۱ هزار شرکت تعاونی بیشترین میزان تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی نیز هفت هزار و ۳۲۲ شرکت تعاونی فعال با اشتغالزایی برای ۱۲۱ هزار و ۷۲۳ نفر و عضویت ۷۶۱ هزار و ۸۸۱ نفر و سرمایه ثبتی بالغ بر ۴۵۹ میلیارد تومان در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در این میان سهم تعاونیهای فعال در بخش‌های مختلف به ترتیب، خدمات ۳۴ درصد، کشاورزی ۲۳ درصد، صنعت ۱۳ درصد، مسکن ۶ درصد، حمل و نقل ۲ درصد و سایررشته ها ۲۲ درصد است.

پناه ادامه داد: بانوان استان هم با سه هزار و ۴۳۱ نفر عضو و سرمایه ۲۵۷ میلیارد ریال و ایجاد ۶ هزار و ۲۹۸ فرصت شغلی، ۳۸۴ تعاونی تشکیل دادند. صنایع دستی، بسته بندی و دامپروری از جمله زمینه‌های فعالیت این تعاونیها است.

وی گفت: همچنین چهار تعاونی فعال دانش بنیان با ۳۷ نفر عضو و سرمایه ۴۲ میلیارد ریال و ۱۱۱ فرصت شغلی در این استان فعال است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: تعاونیهای استان ۱۰ درصد فرآورده‌های دامی، هشت درصد محصولات زراعی، سه درصد تولیدات معادن، پنج درصد تولید گوشت مرغ و تخم مرغ و ۲ درصد محصولات نساجی، چرم و پوشاک و ۲ درصد محصولات سلولزی و شیمیایی را تولید می‌کنند که نشانگر اهمیت اقتصادی آنهاست.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حمایت از بنگاههای اقتصادی نیز اقداماتی انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به آموزش‌های حضوری و برنامه‌های ترویجی به صورت مجازی اشاره کرد.

پناه گفت: فروش اینترنتی محصولات تعاونیها، تولید اقلام بهداشتی از قبیل ژل، الکل، ماسک، مواد ضد عفونی کننده و پوشاک بیمارستانی، شروع واکسیناسیون کارگران شاغل در شهرکهای صنعتی و سایر کارگاهها از طریق معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی افزود: بازدید و بازرسی شورای هماهنگی بیمه شدگان استان از واحدهای تولیدی جهت رعایت پروتکلها، ارائه پروتکلهای بهداشتی خانه‌های بهداشت شناسایی شده جهت آموزش کارگران و همچنین نظارت بر اجرای پروتکلها، تعطیلی سالن‌های ورزشی و تلاش در راستای کاهش ضرر مالی پیمانکاران از طریق افزایش مدت قرارداد به میزان تعطیلی سالن طی الحاقیه تنظیمی از دیگر کارهایی است که در دوره شیوع کرونا انجام شده است تا کمک حال تعاونیها و اعضای آنها باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: الکترونیکی کردن صدور پروانه‌های کار اتباع خارجی از طریق سامانه و حذف مراجعه حضوری، پرداخت هفت هزار و ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۲ هزار و ۵۱۵ کارگاه آسیب دیده ناشی از کرونا از پارسال تا مردادماه امسال از دیگر اقداماتی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

اتاق تعاون عالی‌ترین نهاد مردمی بخش تعاون

رییس اتاق تعاون خراسان رضوی هم گفت: تعاون به عنوان یکی از بخشهای مربوط به فعالیتهای اقتصادی جامعه در اصل ۴۴ قانون اساسی کشور است. به استناد ماده ۵۷ قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اتاق تعاون خراسان رضوی به منظور وظایف مقرر در احکام قانونی مرتبط و به عنوان عالی ترین نهاد مردمی بخش تعاون در استان تعیین و در راس هرم تشکیلات این بخش قرار دارد، همچنین در ذیل ماده ۵۷ به موجب بند یک آن دارای تمامی وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی در ارتباط با بخش تعاون است.

اسماعیل آذری افزود: با پیگیری اتاق تعاون به عنوان پارلمان تخصصی این بخش و حضور موثر در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و عضویت در ۲۸ کارگروه کشوری و استانی، برگزاری کمیسیون‌های مختلف تخصصی استان با حضور مدیران اتحادیه ها و شرکت های تعاونی فعال و حضور نماینده در کمیسیون‌های تخصصی اتاق تعاون ایران، شاهد رویدادهای مهمی برای پیشبرد امور تعاون بودیم که این مهم باعث ایجاد وحدت رویه میان مدیران بخش تعاون به منظور پیگیری مشکلات تعاونگران از مراجع ذیربط تصمیم سازی و کمک به احیای این بخش شده است.

وی در خصوص برنامه‌های این هفته اتاق تعاون هم ادامه داد: برنامه‌های این هفته با عطرافشانی گلزار شهدا آغاز می‌شود و در ادامه وبینارهای تخصصی و آنلاین با اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی فعال و نشست های تخصصی آنلاین با خبرگزاری ها برگزار خواهد شده و هشتک آیا میدانید، جهت معرفی خدمات بخش تعاون راه‌اندازی می‌شود.

آذری گفت: حضور رییس اتاق تعاون و مدیران استانی در  برنامه های رادیویی و تلویزیونی جهت پاسخگویی به سوالات مردم، دیدار تعاونگران فعال با مدیران ارشد استان، برگزاری نمایشگاه مجازی در بستر اینستاگرام با هدف معرفی توانمندی های بخش تعاون استان، برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت آنلاین، تجلیل از بازنشستگان و پیشکسوتان به صورت مجازی و معرفی خدمات آنان در قالب پوستر و اطلاع رسانی در فضای مجازی، برگزاری جشنواره تقدیر از تعاونی های برتر با تعداد محدودی از تعاونگران فعال استان از دیگر برنامه‌های مورد نظر در این هفته است.

وی افزود: دیدار با خانواده معظم شهدای مدافع سلامت، اهدای خون، برگزاری کارگاههای آنلاین، حضور تعاونگران در نماز جمعه و در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری نمایشگاه در بازار بزرگ ملل با همکاری اتحادیه شرکتهای تعاونی صنایع دستی استان از دیگر برنامه هایی است که در هفته تعاون در خراسان رضوی انجام خواهد شد.

۱۳ شهریور ماه در تقویم کشور به عنوان روز تعاون نامگذاری شده است.

منبع : ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها