هشدار برای پشت میز نشین‌ها

سکته مغزی ۷ برابر بیشتر در کمین شماست

سکته ها همچنان یکی از بزرگ ترین چالش های سلامتی در دنیایی هستند که در یک سال و نیم اخیر عمده تمرکز خود را بر روی بیماری کرونا گذاشته است. اما سکته همچنان معضل بزرگی است که در تمامی جهان تهدیدی برای جان و سلامتی میلیون ها انسان است.
کد خبر: ۱۳۳۴۶۰۹

به گزارش جام جم آنلاین ، 10 الی 20 درصد سکته ها مرگ آور هستند و برخی از کسانی هم که به این عارضه دچار می شوند با تبعاتی نظیر ناتوانی های حرکتی و گفتاری و البته شناختی دست و پنجه نرم می کنند.

در گروه سنی 80 تا 84 سال بیشترین نرخ سکته رخ می دهد و 22.3 درصد از کل سکته ها را شامل می شوند.

در آمریکا آمار مشخص تری در رابطه با انواع سکته ها وجود دارد، بر اساس آخرین آمار و ارزیابی سالیانه 795 هزار مورد سکته در این کشور رخ می دهد.

فشار خون بالا یکی ازعوامل بروز سکته قلبی است.

خوشبختانه در اکثر مواقع آسیب های مغزی وارد شده به فرد در اثر سکته، قابل جبران است. در واقع سلول های مغزی می توانند خود را باز تولید کنند. فرآیند ایجاد سلول های جدید نوروژنز نامیده می شود. سریعترین بهبود معمولاً طی سه تا چهار ماه اول پس از سکته مغزی رخ می دهد. با این حال ، بهبود می تواند تا سال اول و دوم ادامه یابد.

علائم سکته مغزی اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شوند ، اما این بدان معنا نیست که شما زمان لازم برای اقدام را نخواهید داشت. برخی از افراد علائمی مانند سردرد ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن را چند روز قبل از سکته مغزی جدی تجربه می کنند.

 

انواع سکته

دو نوع سکته در افراد وجود دارد. یکی سکته ایسکمیک (انسدادی) و دیگری سکته هموراژیک (خونریزی).

سکته مغزی ایسکمیک  80 درصد سکته های مغزی را تشکیل می دهد. این سکته  زمانی رخ می دهد که انسداد در رگ خونی وجود داشته و مانع رسیدن خون به قسمتی از مغز می شود.

سکته هموراژیک نسبت به ایسکمیک نادرتر است و زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی بترکد و قسمتی از مغز را با خون بیش از حد غرق می کند. این در حالی است که سایر نواحی از خون کافی محروم می شوند.

این عارضه نتیجه AVM یا ناهنجاری شریانی وریدی (خوشه غیرطبیعی عروق خونی) در مغز است.

30 درصد مبتلایان به خونریزی زیر ناحیه، قبل از رسیدن به بیمارستان می میرند. 25 درصد دیگر در 24 ساعت می میرند. و 40 درصد از بازماندگان در عرض یک هفته می میرند.

 

عوامل خطری برای سکته

سن ، فشار خون بالا ، سیگار کشیدن ، چاقی ، کم تحرکی ، دیابت ، فیبریلاسیون دهلیزی ، سابقه خانوادگی و سابقه سکته مغزی قبلی یا TIA (یک سکته مغزی کوچک) همه عوامل خطرساز و زمینه ساز برای بروز سکته مغزی هستند.

 

علائم یک سکته مغزی

با علائمی می توان تا حدودی سکته مغزی را پیش بینی کرد:

*بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت ، بازو یا پا ، به ویژه در یک طرف بدن

 *گیجی ناگهانی ، مشکل در صحبت کردن یا درک مطلب

*مشکل ناگهانی در بینایی یا تاری دید در یک یا هر دو چشم

*مشکل ناگهانی در راه رفتن ، سرگیجه ، از دست دادن تعادل یا هماهنگی

*سردرد شدید ناگهانی بدون علت مشخص

 

چه اتفاقی برای مبتلایان می افتد؟

همانطور که در سطور پیشین عنوان شد سکته در افراد مختلف عوارض مختلف به همراه دارد. اما به هر حال آنچه که آمار مشخص کرده تقریباً از هر چهار نفر که از سکته مغزی جان سالم به در می برند ، سه نفر ناتوانی مادام العمر خواهند داشت.

این شامل مشکل در راه رفتن ، برقراری ارتباط ، غذا خوردن و انجام کارهای روزمره است.

 

درمان سکته؟

هر دو سکته به طور بالقوه کشنده هستند و بیماران برای نجات آنها به جراحی یا دارویی به نام tPA (فعال کننده پلاسمینوژن بافتی) ظرف سه ساعت نیاز دارند. البته پیشرفت های پزشکی این امیدواری را به وجود آورده تا روش های موثرتری در زمینه پیشرفت معالجات مربوط به افراد به وجود بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها