در دومین روز سفر به سوریه

دیدار قالیباف با بشار اسد در دمشق

قالیباف در نشست با حدود ۵۰ فعال اقتصادی بخش خصوصی ایران و سوریه:

باید موانع مالی و لجستیکی فعالیت بخش خصوصی ایران و سوریه رفع شود

رئیس مجلس در نخستین نشست رسمی خود در سوریه، پای پیشنهادات و نکات حدود ۵۰ نفر از بازرگانان، تجار و فعالان بخش‌های خصوصی ایران و سوریه نشست.
کد خبر: ۱۳۲۸۸۸۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف در ابتدای این دیدار که با حضور محمد ثامن الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در حال برگزاری است، تاکید کرد: امروز مجاهدان عرصه جنگ اقتصادی و تجاری شما هستید و باید همه ما بتوانیم مانند رزمندگان و مجاهدانی که در جنگ نظامی و امنیتی تلاش کردند، تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: این سفر و حضور من با هدف گسترش و عمق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و تجاری دو کشور انجام شده و به همین دلیل ترجیح دادم نخستین نشست رسمی را با فعالان اقتصادی و تجاری برگزار کنم و مصمم هستیم برای مشارکت بخش خصوصی دوکشور در ظرفیت‌های اقتصادی زمینه‌های مناسب را فراهم کنیم و این بخش را توسعه دهیم.

رئیس مجلس در نشست با حدود ۵۰ نفر از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی، صنعتی و کشاورزی بخش خصوصی ایران و سوریه تاکید کرد: باید با تلاش برای رفع موانع فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی شاهد شکل گیری یک تجارت قوی بین بخش خصوصی ایران و سوریه باشیم.

محمدباقر قالیباف شب گذشته در دیدار حدود ۵۰ نفر از تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و سوری در دمشق، با تبریک برگزاری موفق انتخابات مهم ریاست جمهوری یازدهم به مردم سوریه گفت: این انتخابات پیام روشنی برای دشمنان سوریه داشت و آن این که مردم این کشور مصمم هستند موفقیت خود در پایان دادن به جنگ و تروریسم را در دوران بازسازی و فعالیت‌های اقتصادی این کشور نیز تکرار کنند.

رئیس مجلس با بیان این که امروز شاهد آغاز جنگ اقتصادی و تحریم علیه کشور‌های محور مقاومت هستیم، فعالان حوزه اقتصادی و تجاری در ایران و سوریه را مجاهدان عرصه جنگ اقتصادی وتجاری توصیف کرد و گفت: شما باید مانند رزمندگان و مجاهدان جبهه نظامی و امنیتی تلاش کنید تا در این جنگ نیز پیروز شویم.

قالیباف سفر به سوریه را در راستای عمق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی فعالان این عرصه‌ها در دوکشور دانست و اظهار کرد: باید علاوه بر بخش دولتی برای بخش خصوصی نیز فرصت و انگیزه فراهم کنیم و ما مصمم به این مهم هستیم به همین دلیل اولین نشست رسمی خود در سوریه را با موضوع بررسی مسائل حوزه تجاری و بازرگانی برگزار کردم تا ان شاء الله شاهد یک تجارت قوی بین بخش خصوصی ایران و سوریه باشیم.

وی با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای مقابله با جنگ اقتصادی که توسط دشمن به کشور‌های مقاومت تحمیل شده است، گفت: هر کار اقتصادی به تمهیدات لجستیکی و نیز تسهیل تبادلات مالی و بانکی نیاز دارد.

قالیباف اضافه کرد: البته هرکار اقتصادی باید منافع اقتصادی کافی برای بخش خصوصی داشته باشد تا این بخش در حوزه‌های مختلف انگیزه سرمایه گذاری داشته باشد.

رئیس مجلس با بیان این که با توجه به شرایطی که وجود دارد نمی‌شود انتظار داشت تجارت و ارتباطات اقتصادی بخش‌های خصوصی دو کشور از طریق مسیر‌های طبیعی ایجاد شود گفت: به عنوان نمونه ما اگر در حوزه ارتباطات بین بانکی بخواهیم از طریق بین المللی کار‌ها را دنبال کنیم باید سراغ سوئیفت برویم درحالی که همه می‌دانیم با توجه به تحریم و جنگ اقتصادی دشمن این امر غیرممکن است لذا حتما باید بانک‌های مرکزی دو کشور در یک سیستم مالی و بانکی این مسئله را حل کنند تا بخش خصوصی بتواند با انگیزه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی و تجاری به فعالیت بپردازد.

قالیباف با تاکید مجدد بر لزوم حل مشکلات لجستیکی و بانکی و مالی از سفارت ایران در سوریه و نیز مسئولان اقتصادی و تجاری سوریه درخواست کرد تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات و ایجاد انگیزه برای بخش‌هایی خصوصی دو کشور را فراهم کنند.

رئیس مجلس در پایان ابراز امیداوری کرد: با حل مشکلاتی که فعالان اقتصادی در این جلسه مطرح کردند شاهد توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری دو کشور و فعالیت بیشتر بخش خصوصی ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف باشیم.

وزیر اقتصاد سوریه: بخش‌های خصوصی دو کشور انعطاف و توان کافی برای عبور از تحریم‌ها را دارند
«محمد ثامن الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز در این نشست با تاکید بر این که در ایران و سوریه هم قوای مقننه و هم قوای مجریه برای ارتقای روابط اقتصادی و نیز تعریف چارچوب‌های کارامد و جامع اقتصادی اهتمام جدی دارند گفت: گل سرسبد این چارچوب‌ها نیز توافقنامه راهبردی همکاری‌های اقتصادی بلند مدت ایران و سوریه است که بخش‌هایی از آن تدوین شده و بخش‌هایی از آن همچنان دارای کاستی‌هایی است، اما انگیزه و اراده جدی برای اتمام آن بین دو کشور وجود دارد.

وی افزود: بخش‌های خصوصی دو کشور انعطاف و توان کافی برای عبور از تحریم‌هایی که علیه ایران و سوریه وضع شده اند را دارند.

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با بیان این که توسعه روابط تجاری دو کشور کُند انجام می‌شود به مشکلات حمل و نقل میان ایران و سوریه که شرکت‌های تجاری و بخش خصوصی دو کشور را دچار مشکل کرده است اشاره کرد و گفت: پیشنهاد‌هایی برای ایجاد یک خط دریایی مطرح شده که دو کشور درحال بررسی آن هستند.

وی همچنین درباره حل مشکل نقل و انتقال پول نیز اظهارکرد: گفتگو‌هایی بین بانک تجارت سوریه و ۳ بانک ایرانی در جریان است که این گفتگو‌ها پیشرفت‌های خوبی دارد تا شرکت‌ها و تجار و فعالان اقتصادی بتوانند دراین مسئله به راحتی مبادلات مالی را انجام دهند.

«محمد ثامن الخلیل» با اشاره به مسائل و مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی ایرانی مطرح شد تاکید کرد: فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی نسبت به سایر فعالان برای ما اولویت دارند و حتی یکی از تولید کنندگان بخش خصوصی ایران که در سوریه نوعی خاص از شیشه را تولید می‌کند تنها تولید کننده این محصول در سوریه است و محصول آن به زودی برای برخی کشور‌های عربی نیز ارسال خواهد شد.

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه خون جوانان ما در مقابله با تروریسم با هم در آمیخته است و سرنوشت مشترکی داریم لذا باید در کنار هم برای توسعه اقتصادی و مقابله با جنگ اقتصادی نیز تلاش کنیم.

در این جلسه فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و سوری نیز به بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود پرداختند که عمده این نکات در محور‌های زیر بود:

ضعف در حوزه حمل و نقل کالا بین دو کشور، اشکالات جدی در فرایند تبادلات مالی برای مبادلات بانکی بخش‌های خصوصی دو کشور، تاخیر زیاد در حوزه ترخیص کالا، تفاوت استاندارد‌های دو کشور که برای بخش خصوصی مشکلاتی ایجاد کرده است، لزوم تشکیل کمیته مشترک استاندارد در حوزه محصولات کشاورزی و منسوجات، نبود اراده جدی در مسئولان اقتصادی دو کشور برای افزایش حجم مراودات اقتصادی و رفع مشکلات، لزوم ایجاد شورای بازرگانی بین دوکشور، گران بودن هزینه انرژی در سوریه و لزوم حمایت دولت سوریه در این حوزه، وجود موانع برای شرکت‌های خصوصی ایرانی فعال در سوریه برای صادرات محصولات به سایر کشور‌ها.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها