معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال:

۲۹۶ هزار و ۱۱۷ تن بذر گندم آبی و دیم از کشاورزان خریداری شد

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی جهاد کشاورزی تشریح کرد

جبران ۳۰ درصدی کسری خرید تضمینی گندم داخلی از محل واردات

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای جبران ۳۰ درصدی کسری خرید تضمینی گندم داخلی از محل واردات برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر: ۱۳۲۶۳۳۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از «حسن عباسی معروفان» روز دوشنبه درباره وضعیت تولید و کاهش خرید تضمینی گندم کشور افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون سه میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم به ارزش حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان خریداری شده که نسب به مدت مشابه سال گذشته، یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن معادل ۳۰ درصد کسری خرید را نشان می‌دهد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: با توجه به کاهش بارندگی و تشدید و استمرار خشکسالی در سالجاری پیش بینی می‌شود تولید گندم نزدیک ۱۰ میلیون تن و خرید تضمینی آن توسط دولت حدود هفت میلیون تن باشد.

تامین ۵ تا ۶ میلیون تن کسری گندم از محل واردات

به گفته وی، این درحالیست که پیش از این تولید بیش از ۱۲ میلیون تن گندم و خرید تضمینی حدود ۱۰ میلیون تن برآورد شده بود.

عباسی معروفان تصریح کرد: وضعیت تولید و خرید نشان می‌دهد که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در خرید تضمینی گندم بیش از سه میلیون تن کسری داشته باشیم که رقم قابل توجهی است که باید این کمبود از محل واردات تامین شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کاهش تولید گندم در کشور باعث کاهش عرضه کاه و کلش به صنعت دامی کشور شده، بنابراین باید علاوه بر گندم، علوفه دامی بیشتر به جای کاه و کلش مورد نیاز این صنعت از محل واردات تامین شود.

وی افزود: همچنین با توجه به کسری گندم نیز حداقل پنج میلیون تن گندم باید از محل واردات تامین شود که نیازمند تخصیص ارز اضافی است که بایستی دولت تامین منابع ارزی داشته باشد تا امسال از این شرایط خشکسالی عبور کنیم.

وادرات ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارتن جو به دلیل خشکسالی

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی اخیر با کمبود شدید جو و گندم در کشور روبرو هستیم، طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی باید سه میلیون و ۷۰۰ هزارتن جو در کشور تولید می‌شد که در خوشبینانه‌ترین شرایط دو میلیون ۵۰۰ تا دو میلیون و ۷۰۰ هزارتن تولید برآورد شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین از آنجایی که باید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو وارد کشور می‌شد، این میزان با دو میلیون افزایش به پنج میلیون و ۲۰۰ هزارتن افزایش یافته است تا نیاز داخلی کشور به این نهاده تامین شود.

عباسی معروفان خاطر نشان کرد: تولید محصولات پروتئینی به میزان دو میلیون و ۶۰۰ هزارتن گوشت مرغ، یک میلیون تن گوشت قرمز، یک میلیون تن تخم مرغ و بیش از ۱۱ میلیون تن شیرخام نیازمند نهاده‌های دامی است که باید ازتولیدات داخلی یا محل واردات تامین شود تا تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان نشوند.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته قیمت جهانی نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت، کنجاله سویا و حتی گندم بین ۳۰ تا ۵۵ درصد افزایش یافته است که همین امر در افزایش نرخ مصوب این کالا‌ها برای رسیدن به دست تولیدکنندگان تاثیرگذار است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها