راه ارتباطی اردبیل به میانه که به جاده سرچم معروف است در دهه اخیر احداث شد. این جاده که زمانی صعب‌ العبور بود در یک دهه اخیر به یکی از پر رفت و آمدترین جاده های شمال غربی کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۲۴۱۷۷

جاده سرچم راهی برای کاهش مصافت

راه های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند؛ به گونه ای که برای توسعه یک منطقه، می بایست راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.
راه ارتباطی اردبیل به میانه که به جاده سرچم معروف است در دهه اخیر احداث شد. این جاده که زمانی صعب‌ العبور بود در یک دهه اخیر به یکی از پر رفت و آمدترین جاده های شمال غربی کشور تبدیل شد که می توان گفت از پاکترین جلوه‌های زندگی روستایی بومی استان اردبیل است که نمادی از زندگی اجتماعی این گستره جغرافیایی را نشان می دهد.
با اتصال اين محور در سرچم به آزاد راه تبريز – زنجان – تهران، فاصله اردبيل و شهرهاي شمالي اين استان با تهران نسبت به مسير موجود 13 كيلومتر كاهش يافته است و علاوه بر آن قرار گرفتن اين مسير در حاشيه رودخانه هاي آرپاچاي و قزل اوزن مشكلات مسير گردنه حيران را نداشته و از مشخصات هندسي مناسب و سطح ايمني بالايي برخوردار بوده است.

 
میانبر زدن از ترافیک گردنه حیران
جاده اردبيل – سرچم علاوه بر كم كردن طول مسير و كاهش 2 ساعته زمان سفر به تهران، دسترسي سريع، آسان، ايمن و راحت مردم استان اردبيل را به مراكز مختلف كشور به ويژه نقاط مركزي و جنوبي فراهم كرده و بار ترافيكي جاده هاي اصلي اردبيل – سراب و اردبيل – آستارا نيز در این مدت كاهش داده است.
 

 
وقوع تصادفات و تلفات جاده ای
متاسفانه در سالهای اخیر وقوع تصادفات پرشمار در این جاده تلفات زیادی را به همراه داشت که دغدغه‌ مسئولان و شهروندان استان بود که با توجه ویژه مسئولان به این راه حیاتی،  توسعه و تبدیل آن به بزرگراه در برنامه‌های اولویت ‌دار اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل قرار گرفت.
 

 
راه اندازی پروژه چهاربانده کردن سرچم اردبیل
 ازهدفهای مهم مسئولان در جهت راه اندازی پروژه چهاربانده کردن سرچم به اردبیل دسترسی سریع و ایمن به شبکه آزاد راه‌های کشور بود و همچنین تاثیر آن بر رونق اقتصادی و گردشگری و کشاورزی استان که می توانست در طولانی مدت تاثیرات بسزایی داشته باشد. بعلاوه افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای که دغدغه اصلی مردم و مسئولان در طی این 10 سال بوده است.
از ۱۷۸ کیلومتر این مسیر منهای ۴۳ کیلومتر همه قطعات به پیمانکاران واگذار شده است به طوری که از سمت اردبیل به سرچم ۹۰ کیلومتر و از سمت سرچم به اردبیل نیز ۴۵ کیلومتر پروژه با سرعت در حال انجام این پروژه است.
طول کل پروژه 871 کیلومتر است که 821 کیلومتر در استان اردبیل و مابقی در استانهای آذربایجان شرقی و زنجان قرار دارد.
طول بهره برداری شده این پروژه 81 کیلومتر است و طول در دست اجرا 881 کیلومتر و همچنین طول در دست کطالعه 14 کیلومتر و پیشرفت فیزیک کل پروژه 28 درص ببوده است.
قطعه اول از سمت اردبیل به طول 35 کیلومتر که 22 کیلومتر آن به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است. همچنین 13 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در حال اجرا است.
قطعه دوم به طول 30 کیلومتر جهت اجرا به پیمانکار واگذار شده است که با پیشرفت فیزیک 8% است.
قطعه سوم به طول 35 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 12 درصد در حال اجرا است.همچنین از سمت اردبیل به طول 95 کیلومتر در دست پیمانکار است و از سمت سرچم به اردبیل 40 کیلومتر بعنوان قطعه 7 جهت اجرا به پیمانکاران واگذار شده است.
50 کیلومتر این جاده که سختترین قطعه است و متاسفانه بلاتکلیف مانده است.
اعتبار هزینه شده تا کنون  8111 میلیارد ریال است که اعتبار مورد نیاز   22177 میلیارد ریال بوده . همچنین اعتبار سال 99 ،  8811 میلیارد ریال  که در سال 99 8181 میلیارد ریال تخصیص داده شده و مطالبات پروژه 851 میلیارد ریال بوده است.

همچنین بانک صادرات با توجه به اخذ ماده ۵۶، نسبت به تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل برای چهاربانده کردن محور سرچم اقدام کرده که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این راستا دستورات لازم را صادر کرده است.
 
سولماز نعمتی خبرنگار جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها