به گفته صاحب نظران، رودخانه کرج- چالوس یکی از چند جاذبه های طبیعی دنیا است. این رودخانه وحشی، یک بخش آن در استان البرز و بخش دیگرش در استان مازندران قرار دادرد. در طول حاشیه رودخانه، فراوانی جنگل ها، و طبیعت زیبا چشم انداز لذت بخشی را برای مسافران ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۳۲۰۶۶۷
به گزارش جام جم آنلاین البرز در سال های گذشته، غرق شدگی در حوضه رودخانه کرج داشته ایم. اما  بررسی‌های جدید ما گواه این است که آمار غرق شدگان  در رودخانه کرج از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال های گذشته رشد زیادی داشته است. نتیجه اش داغدار شدن خانواده هایی بوده که فقط برای تفریح کنار آب آمده بودند. اما بی احتیاطی مسافرین تفریح آن ها را به عزا تبدیل کرده است. با هم نمونه هایی از این بی احتیاطی ها را بخوانیم:
اولین نمونه از بی احتیاطی ها
در نیمه اول ماه گذشته، فرزنده چهار ساله خانواده ای به دور از چشم والدینش آنقدر به رودخانه نزدیک می شود که بالاخره غرق می شود. پدر که این ماجرا را می بیند برای نجات کودک چهار ساله اش خود را به آب می زند، که البته پدر نیز غرق می شود.
 دومین غرق شدگی، برای تفریح آمده بودند

برای تفریح آمده بودند. می خواستند دمی در کنار رودخانه بنشینند و نفسی تازه کنند. اما خبر نداشتند که فرزند شش ساله شان آخرین ساعت زندگی شان است. این خانواده جسد پسرشان را بعد از چند روز از رودخانه پیدا می کنند. پسرک شش ساله ای که جلوی چشمان خانواده بود، به ناگاه و در اثر بی احتیاطی به رودخانه می افتد. این گونه اتفاق ها در عرض چند ثانیه رخ خواهد داد. پدر و مادر عزادار تا روزها باور این اتفاق وحشتناک را نداشتند. 
 بعد از چهل روز، هنوز از دخترم خبری نشده
 
این بار دختر هشت ساله ای در رودخانه غرق می شود. پدر و مادر دخترک از روز حادثه می گویند: دخترم جایی بین دو آلاچیق را انتخاب کرد تا لباس عوض کند. جایی که دخترم  ایستاده بود، فقط نیم متر تا رودخانه فاصله داشت. مادر می گوید فقط لحظه ای رویم را برگرداندم تا به همسرم بگویم برای ناهار چه داریم که ناگهان رودخانه او را با خود برد. آقایی به آب زد تا شاید دخترمان را نجات دهد، دستش به دخترمان رسید، اما آب رودخانه به قدری سرد بود که دستانش کرخت شد و دخترمان از دستان آن مرد گریخت.
کمی جلوتر مرد دیگری به حاشیه رودخانه رفت، اما جریان خروشان آب دخترمان را به ما برنگرداند. عکس او را همه جا پخش کردیم، اما تا هم اکنون که چهل روز از آن واقعه می گذرد، خبری از او نشده است.
از این موارد بسیار زیاد است. اما این که چه موضوعاتی برای این معضل  در نظر گرفته شده است را از زبان محمد رضا فلاح نژاد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز بخوانید:
 
تلاش این بوده است که در طول مسیر رودخانه، هشدارهای متعدد شرکت آب منطقه ای به صورت بنر نصب کنیم، اما هم چنان شاهد غرق شدگی های متعدد هستیم. لازم است که مسافرین محترم هشدارها را جدی بگیرند. ساکنین محلی را نیز آموزش داده ایم. این آموزش ها باعث تلفات بسیار کمتر در بین اهالی رودخانه چالوس شده است. اما متأسفانه بی احتیاطی از سوی مسافران و گردشگران در این خصوص همچنان وجود دارد.
امیر عباسپور، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر البرز معتقد است که گردشگران برای پیشگیری از تکرار حوادث تلخ  از حضور و بازی در اطراف رودخانه‌ خروشان خودداری کنند.
با توجه به شروع گرما تعدادی از هموطنان و گردشگران بدون توجه به علائم هشدار دهنده و بازدارنده به شنا کردن در رودخانه های خروشان و مناطق شنا ممنوع پرداخته و متاسفانه جان خود را از دست می دهند.
می خواهیم  با افزایش علائم هشدار دهنده و نصب تابلو، مناطق پرخطر و شنا ممنوع مشخص شده تا از اطراق مردم در نقاط حادثه خیز جلوگیری شود.
وی افزود: هموطنان درصورت هرگونه نیاز امدادی می توانند با سامانه ۱۱۲ هلال احمر تماس حاصل نمایند. 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها