واکسینه کردن علیه کووید19 در برخی از کشورهای جهان به سرعت پیش می رود اما در نقطه مقابل در برخی دیگر از نقاط جهان بسیار کند در حال عملی شدن است.
کد خبر: ۱۳۱۶۹۹۲

به گزارش جام جم آنلاین ، وضعیت واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در پنج قاره کاملا با یکدیگر تفاوت دارد و قابل مقایسه نیست. روند واکسیناسیون به خوبی فاصله بین کشورهای غنی و فقیر را نشان می دهد.

در برخی از کشورهای جهان به ازای هر 100 نفر بیش از 80 نفر واکسن را تزریق کرده اند اما برخی از کشورها حد نصاب صفر به ازای هر 100 نفر را دارند.

 

قاره آمریکای شمالی

یکی از بهترین وضعیت ها در این قاره رقم خورده است. ایالات متحده آمریکا با داشتن سه واکسن فایزر، مدرنا و جانسون واکسیناسیون را آغاز کرده است. به زودی زدن ماسک در کل این کشور اختیاری می شود. مراکز عمومی نیز در حال بازگشایی است و کودکان نیز به مدرسه می روند.

در آمریکا به ازای هر 100 شهروند 85 نفر واکسینه کرده اند و در کانادا نیز 54 نفر به ازای هر 100 شهروند. وضعیت واکسینه اما در مکزیک خوب نیست. به طوری که این آمار برای مکزیک تنها 19 شهروند به ازای هر 100 نفر است.

در گرینلند هم که در شمال شرقی کانادا قرار دارد از هر 100 نفر 35 نفر واکسن زده اند.

در دومینیکن، السالوادور و کاستاریکا به ازای هر 100 شهروند 20 الی 35 نفر واکسینه شده اند.

 

قاره آمریکای جنوبی

با توجه به اینکه یکی از مراکز جهانی کرونا یعنی برزیل در این منطقه واقع شده روند واکسیناسیون جالب نیست. در برزیل که خاستگاه نوع جهش یافته ویروس برزیلی است به ازای هر 100 نفر حدود 27 نفر واکسن زده اند. اما وضعیت در شیلی بسیار بهتر است و همین آمار 90 نفر را در برگرفته است.

اوروگوئه هم هم آمار 73 نفر را دارد.

اما یکی از بهترین و درخشان ترین آمارهای جهان مربوط به یک جزیره کوچک به نام فالکند آیلند است. در این جزیره به ازای هر 100 نفر 127 نفر واکسینه شده اند.

 

قاره آفریقا

هر چند قاره آفریقا در زمینه کنترل بیماری با وجود همه محرومیت یکی از بهترین عملکردها را به جای گذاشت اما در زمینه واکسیناسیون کاملا برعکس عمل کرده است. این قاره از لحاظ واکسینه وضعیت اسفباری را پشت سر می گذارد. در سه کشور تانزانیا، چاد، بورکینافاسو و جیبوتی برنامه واکسن زدن هنوز آغاز نشده است و در بقیه کشورها هم روند واکسیناسیون تفاوتی با آغاز نشدن آن ندارد چرا که در اکثر نقاط به ازای هر 100 نفر فقط یک الی دو نفر تزریق کرده اند. به هر حال مراکش در میان کشورهای قاره سیاه بهترین وضعیت را دارد و از هر 100 نفر 33 شهروند واکسن زده اند.

 

قاره اروپا

مردمان قاره سبز به طور منظم و بی وقفه در حال تزریق واکسن هستند. بهترین روند واکسیناسیون متعلق به بریتانیا است که از هر 100 نفر 87 نفر واکسن زده اند. در مجارستان هم اوضاع به خوبی پیش می رود و این آمار برای آنها 82 نفر است.

ایتالیا که در آغاز کرونا یکی از مراکز جهانی بود آمار 50 نفر را دارد. آلمان نیز کمی بهتر است و 53 نفر به ازای 100 شهروند را واکسینه کرده است.

فرانسه و اسپانیا هم نیز به ترتیب 47 و 51 نفر را به ازای هر 100 نفر واکسینه کرده اند. در پرتغال نیز همین آمار 49 نفر و در هلند و بلژیک به ترتیب 41 و 55 نفر است. در بلوک شرق اروپا هم وضعیت بین 30 الی 45 نفر است. روس ها اما آمار ضعیف تری دارند؛ 17 نفر به ازای هر 100 نفر.

 

قاره آسیا

در آسیا با توجه به گستردگی قاره و پرجمعیت بودن آن اوضاع زدن واکسن به رده های سنی مختلف اصلا جالب نیست. یکی از آمارهای جالب مربوط به کشور مغولستان است که از هر 100 نفر 78 نفر را واکسینه کرده است. بهترین آمار نیز مربوط به امارات متحده عربی است که به ازای هر 100 نفر 122 نفر واکسینه داشته است.

چین به عنوان خاستگاه کرونا 34 واکسینه شده به ازای هر 100 نفر دارد.

ترکیه آمار 33 نفر را ثبت کرده و ایران نیز آمار فقط سه نفر به ازای هر 100 نفر. ژاپن نیز آمار بسیار بد 6 به ازای 100 را دارد. کره جنوبی هم 11 به 100 است.

هندوستان در ماه اخیر فاجعه ای انسانی را پشت سر گذاشت و تصاویر هولناک سوزاندن جنازه درگذشتگان کرونایی در این کشور سر و صدای زیادی به پا کرد اما با تمام این اتفاقات اوضاع واکسینه در این کشور جالب نیست و 14 نفر از هر 100 نفر را در برمی گیرد.

آسیا واقعا از استاندارد جهانی واکسینه کردن جمعیت کاملا دور است اما حداقل این است که نسبت به آفریقا و البته استرالیا اوضاع بهتری را پشت سر می گذارد.

 

استرالیا و اقیانوسیه

با توجه به اینکه این نقطه از جهان یکی از موفق ترین عملکردها در زمینه کنترل بیماری و جلوگیری از ابتلای شهروندان را داشت روند واکسیناسیون کند پیش می رود. استرالیا 14 به 100 را تا امروز یکشنبه 23 می ثبت کرده و نیوزلند 10 به ازای 100.

آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در جهان (+نقشه به روز شده)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها