سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ نسبت به آثار منفی برخی محدودیت ها از جمله تحریم بر دسترسی ایران به واکسن کرونا ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۱۳۱۴۴۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، دانیل مونوز روخاس در نشست خبری سه جانبه که به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر برگزار شد، گفت: نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی و متشکل از ۸۰ میلیون نفر است که به افرادی که با مشکلات ناشی از بلایا، مخاصمات، مشکلات بهداشتی و اجتماعی مواجه هستند، کمک می کند.

وی با بیان اینکه بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی اصول هفتگانه بنیادین در نهضت صلیب سرخ و هلال احمر است، گفت: پایبندی به این اصول ماهیت بشردوستانه بودن کار این نهضت را تضمین می‌کند و منجر به ایجاد ثبات برای طیف وسیعی از فعالیت های این نهضت در سراسر جهان می شود.

روخاس شعار امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر را توقف ناپذیر دانست و گفت: این یعنی که ما در عمل به تعهدات مان و تبدیل جهان به مکانی امن تر و صلح آمیزتر توقف ناپذیر هستیم. داوطلبان و کارکنان صلیب سرخ و هلال احمر می دانند که قدرت تغییر جهان در مردم و جوامع نهفته است و در همین راستا نیز عمل می کنند.

وی به آمار و ارقامی از فدراسیون بین المللی جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ اشاره کرد و گفت: در سراسر جهان به ازای هر ۶۳۶ نفر یک نفر عضو داوطلب صلیب سرخ یا هلال احمر است همچنین ۶۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مورد حمایت از طریق فعالیت های ترویج سلامت و بهداشت قرار گرفته اند و ۱۰۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز از فعالیت های آب و بهداشت بهره مند شده و ۷۹ میلیون نفر کمک های غذایی و غیرنقدی را دریافت کرده اند.

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ به همبستگی جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ اشاره و اظهارکرد: این بحران جهانی بی سابقه با مهربانی جهانی از بین خواهد رفت. داوطلبان صلیب سرخ و هلال احمر در بیش از ۱۹۲ کشور جهان از بزرگترین شهرها تا دورافتاده ترین شهرها در این فرایند مشارکت دارند و خوشبختانه روز به روز به کارکنان و داوطلبان شجاع و متعهد هلال احمر در سراسر جهان افزوده می شود.

وی با بیان اینکه ما آماده حمایت از جمعیت هلال احمر ایران و نقش آن در برنامه واکسیناسیون ملی هستیم، گفت: ما باید از تعهد و جانفشانی داوطلبان جمعیت هلال احمر و کادر پزشکی و درمانی که در خط اول مقابله با کووید ۱۹ هستند، ستایش و قدردانی کنیم.

به گفته سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در سال گذشته شمسی با همکاری جمعیت هلال احمر آموزش آگاهی از خطرات کرونا برای ۲۲۰ هزار ایرانی و همین طور بازگشت کنندگان افغانستانی به کشورشان ارائه شده است.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که در موقعیت های بشردوستانه زندگی می کنند باید هنگام توزیع واکسن در اولویت قرار بگیرند، گفت: موقعیت های بشردوستانه شامل مناطق متأثر از مخاصمات مسلحانه یا سایر شرایط خشونت آمیز همچنین مناطق دور از دسترس است. لازم است که ساکنان در این مناطق نیز در چارچوب توزیع جهانی و ملی واکسیناسیون مد نظر قرار بگیرند.

روخاس در پایان با تأکید بر اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ نگران آثار منفی محدودیت ها از جمله تحریم های جاری بر دسترسی ایران به واکسن است، گفت: این امر می تواند پیامدهای انسانی در داخل کشور و حتی خارج از مرزهای کشور داشته باشد. تا زمانی که همگان مورد حفاظت در برابر کووید ۱۹ قرار نگیرند، هیچ کس از این بیماری محفوظ نیست بنابراین هیچ چیز از جمله تحریم نباید مانع از تحقق دسترسی عادلانه برای پایان دادن به همه گیری کرونا شود.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها