محققان با استفاده از تلسکوپ هابل ۵ موج رادیویی سریع و کهکشان های میزبان آنها را ردیابی کرده اند. همچنین این تلسکوپ از امواج مذکور عکاسی کرده است.
کد خبر: ۱۳۱۶۹۸۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر ، از مدتی قبل محققان متوجه سیگنال‌های رادیویی مرموزی شده بودند که به سمت زمین ارسال می شده‌اند. اکنون ستاره شناسان با کمک تلسکوپ هابل منبع آنها را ردیابی کرده‌اند.

به طور دقیق‌تر این سیگنال‌ها امواج رادیویی سریع (FRB) هستند که در یک هزارم ثانیه انرژی تولید می‌کنند که معادل انرژی خورشید طی یک سال است.

نخستین موج رادیویی سریع در سال ۲۰۰۱ میلادی رصد شد و از آن زمان تاکنون حدود هزار نمونه از آنها کشف شده‌اند. البته ردیابی آنها کار بسیار سختی است، زیرا به سرعت ناپدید می‌شوند و اثری از آنها به جا نمی‌ماند. تاکنون فقط ۱۵ موج رادیویی سریع به کهکشان‌هایی خاص ردیابی شده‌اند.
 
هابل سیگنالهای فضایی مرموز را رصد کرد +عکس

در تحقیق جدید که قرار است در ژورنال آستروفیزیکال منتشر شود، محققان با استفاده از دوربین واید فیلد ۳ تلسکوپ هابل توانستند از ۸ موج رادیویی سریع، ۵ مورد را ردیابی و کهکشان میزبان آنها را شناسایی کنند. همچنین آنها موفق شدند نوع مکان ایجاد آنها را نیز شناسایی کنند. یکی از ویژگی‌های این کهکشان‌های دوردست بازوی مارپیچ آنها است که ستارگان در آنجا تشکیل می‌شوند.

الکساندرا منینگ محقق ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: نتایج ما جدید و هیجان انگیز هستند. این نخستین تصویر با کیفیت از امواج رادیویی سریع است که هابل ۵ مورد آنها را نزدیک بازوهای مارپیچ کهکشان نشان می‌دهد. بیشتر کهکشان‌ها عظیم و جوان هستند. بنابراین هنوز ستاره در آنها به وجود می‌آید. قابلیت تصویربرداری هابل به ما اجازه داده به چشم انداز بهتری از ویژگی‌های کهکشان میزبان مانند توده و نرخ تشکیل ستاره آن دست یابیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها