یکی از این روشها آموزش تلفیقی با رویکرد یادگیری عمیق است. وقتی آموزش برای کودکان مبتنی بر یادگیری عمیق باشد، بر مطالب درسی تسلط خواهند داشت و میتوانند آموختههایشان را در دنیای واقعی بهکار بگیرند، تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی را میآموزند و قدرت حل مسأله و توان خودآموزی بالاتری کسب خواهند کرد.
امروزه شغلهایی که به مهارتهای دستی نیاز دارند، کمتر شده و درعوض مشاغلی که به مهارتهای حل مسأله و تفکر انتقادی وابستهاند، هر روز بیشتر میشود. از همین رو است دانشآموزانی که تجربه یادگیری عمیق داشتهاند، مهارتهای بیشتری برای تعامل با دنیای واقعی دارند و در آینده کاریشان با شرایط اقتصادی پیچیده، موفقتر هستند.
در این رابطه، شرکت دانشبنیان« نمو کودکان ایرانیان» با نام تجاری «نمو بال» نزدیک به شش سال است که با محصولات سناریو محور خود، دانشآموزان دبستانی را در فرآیند یاددهی-یادگیری هدایت میکند.
10 سال پیش، خانواده برادر محمدرضا بیاتی، مدیرعامل شرکت نمو بال، همراه با خیریهای برای کمک به مناطق کمبرخوردار استان سیستان و بلوچستان راهی جنوب کشور شدند و آنجا مسائل و مشکلاتی توجهشان را جلب کرد که شاید در آن زمان کمتر به چشم آمده بودند. آنها وقتی به تهران بازگشتند، از تجربه سفرشان گفتند؛ از این که مشکل کودکان این منطقه صرفا کیف، کفش و مدرسه نیست، بلکه اتفاقا مدارس نوسازی هم در مناطق کمبرخوردار کشور ساختهشده است. اما مشکل این است که خبری از محتوای آموزشی باکیفیت برای دانشآموزان بااستعداد آنجا نیست. بعد از این سفر، محمدرضا بیاتی، فارغالتحصیل رشته مهندسی صنایع با مهارتهای مدیریتی که آموخته بود، تصمیم گرفت با ارائه آموزشهای ارزانِ باکیفیت، قدم در مسیر مبارزه با پدیده کمسوادی تحصیلی و توسعه عدالت آموزشی در مناطق روستایی و بیابانی ایرانزمین بگذارد.
کسب مجوز 828 وزارت آموزشوپرورش
هدف نمو بال، ارتقای سطح سواد دانشآموزان، کیفیت آموزش و روشهای آموزشی در کشور است. ازهمینرو پایبندی و تقید خاصی به کتابهای آموزشی و جدول موضوعی محتوای وزارت آموزشوپرورش دارند. در این راستا نمو بال بهلطف خدا و همت و تلاش همکارانش موفق شده است مجوز 828 را کسب کند.
این مجوز، اعتبارنامه سهسالهای برای محصولات آموزشی استاندارد است و از سوی سازمان پژوهشهای وزارت آموزشوپرورش اعطا میشود. گروههای فعال در زمینه تولید محصولات آموزشی، با ارائه شواهد و مستندات از محصولاتشان، که مطابق با محتوا و هدف کتابهای آموزشوپرورش باشد، به دفتر رسانه های غیرمکتوب سازمان آموزشوپرورش میتوانند این مجوز را دریافت کنند.
نمو بال علاوهبر دریافت این مجوز، در مجلات رشد آموزشوپرورش نیز بهعنوان منبعی استاندارد برای یادگیری معرفی شده و همچنین موفق به کسب مجوز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.
از تهران تا خاش
مجموعه دانشبنیان نمو بال تمام مراحل را از مسألهیابی تا ارائه راهحلها، رویکردها، تولید و ارزیابی محصولاتش در پایتخت میگذراند و برخلاف آنچه رایج است، محصول نهایی را برای مدارس روستایی و کپرنشین شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ارسال میکند.
نمو بال چون جنس کودک و کار با کودک و محتوای آموزشی مناسب را بهخوبی میشناسد، محصولی تولید کرده است که در تهران یا خاش، با کیفیت آموزشی ثابت در دسترس مخاطب قرار میگیرد. محمدرضا بیاتی در این باره به جامجم میگوید: «در بین 3000 تا 4200 دانشآموز شهرستان خاش که از این محصولات استفاده کردهاند، به تایید مرکز اختلال یادگیری آموزشوپرورش، 40 تا 80درصد دانشآموزان رشد نوشتاری حاصل شده است.»
مدیرعامل این شرکت در ادامه بیان میکند: «امیدواریم بتوانیم این محصول را با مدل توسعه موزاییکی ابتدا به استانهای همجوار مثل استان کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان و سپس به سراسر کشور باسرعت بیشتری عرضه کنیم.» وی درباره ظرفیت بالای این محصولات برای صادرات با توجه به موقعیت منطقه ادامه میدهد: «ما میتوانیم آموزشهای ارزانِ باکیفیت را برای وزارتخانههای آموزشوپرورش سایر کشورها نیز تعریف کنیم بهخصوص کشورهای جنگزده افغانستان، عراق و سوریه و کشورهای پاکستان، تاجیکستان و هند که جمعیت بازمانده از تحصیل بالایی دارند. اما این امر نگاه جدید مسؤولان را به شرکتهای دانشبنیان و خلاق و نوآور میطلبد.»
محصولات نمو بال، هندسه آموزشی جدیدی را تحت عنوان «آموزش تلفیقی سناریو محور» بنیان نهاده است تا آموزش واقعی و هدف آموزش تحقق یابد. محصولات تلفیقی هم درسهای ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی را شامل میشود و هم شامل تواناییهای مهارتی و شناختی است و برای هر محصول، محور تولیدی خاص خودش با 20استاندارد، تعریف شده است.
مدیرعامل نمو بال دراینباره به جامجم میگوید: «برای مثال هر محصول باید سناریوی دراماتیک داشته باشد تا برای دانشآموز جذاب و از ملالآوری دور باشد. محصول نمو بال حتما دستسازه دارد و البته دستسازه با کاردستی متفاوت است زیرا دانشآموز وسیلهای یا بخشی از سناریویی را میسازد که در راستای هدف آموزشی است. ما در محصولاتمان نتیجهگرا نیستیم و تفاوتهای استعدادی بچهها را نیز لحاظ میکنیم. مجموع این موارد باعث شکلگیری هندسه تلفیقی آموزشی شده است و ادامه این استانداردها را میتوانید در مجلات رشد آموزشوپرورش بخوانید.»
مهندس بیاتی درادامه میافزاید: «محصولات نمو بال با بوم و اقلیم هر منطقه همخوانی دارد، بهمنابع امکاناتی خاصی نیاز ندارد و وسایل عجیبوغریبی نیستند که فقط در بازارهای پایتخت پیدا شوند. بهعلاوه روش انتقال آن به معلمها بسیار ساده است. درنهایت هدف این محصولات ملموسسازی مفاهیم پایهای برای دانشآموزان دبستانی است.»
به علت همهگیری کرونا، نزدیک به 15ماه است که کودکان از محیط پویا کلاسهای حضوری دورماندهاند و هر روز چهار پنج ساعت به صحبتهای معلم شان از پشت تلویزیون یا نمایشگر گوشی و رایانه گوش میدهند. درواقع با مجازیشدن آموزشها، همان آموزشهای حضوری، فقط پشت قاب دوربین قرار گرفتهاند. اما مجموعه نمو بال با طراحی محصولاتی ویژه آموزش مجازی، هندسه جدیدی را در این بحث بهوجود آورده است.
با محصولات نمو بال، دانشآموز یکچهارم ساعت کلاس را با معلم است و بقیه ساعت آموزشی را درحال ساخت دستسازه خودش است.
راضیه خیربخش، مدیر تولید نمو بال در این باره میگوید: «معلمها در این کلاسها نقش تسهیلگری آموزش را برعهده دارند و نه صرفا آموزگار. آنها به دانشآموز کمک میکنند با وسایل داخل بستههای نمو بال، مفاهیم درسی را کشف، تحلیل و جمعبندی کنند و بسازند.»
برای تهیه محصولات نمو بال، با آنها در ارتباط باشید
سایت: nemovbal.com
ایمیل: info@nemovbal.com
تلفن همراه: 09903126056
اینستاگرام: nemovbal_@
تلفن ثابت: 22364686-021
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد