در این رابطه شرکت «ریاضی ستاره آموز آسیا» در قالب طرح «استارمس» توانسته شرایطی فراهم کند تا کودکان در سنین مدرسه ریاضی را به شکل بازی فرا بگیرند.
دکتر عبدا... علی اسمعیلی، مدیر شرکت «ریاضی ستاره آموز آسیا» و دانشآموخته دکتری علوم تربیتی که در حوزه روانشناسی بالینی نیز تا کارشناسی ارشد تحصیل کرده است، درباره ماجرای شکلگیری ایدهاش برای این نوع آموزش ریاضی به جامجم میگوید: «با دانشجویان دبیری رشته های مختلف درسی داشتم به نام طراحی و تولید مواد آموزشی که در آن درس، دانشجویان رشتههای ریاضی در طراحی و تولید ابزار دچار مشکل بودند. به همین دلیل بازی ستاره را برای آموزش جمع، منها و ضرب برای آنها ساختم و آن را روی 499 نمونه مطالعه کردم. نتایج تحقیق عالی بود و در نتیجه، آن را در سال 85 به ثبت رساندم. در نسخه دوم در سال 95 بقیه عملیات ریاضی هم به آن ابزار اضافه و مجددا ثبت اختراع شد.»
او شرکت «ریاضی ستاره آموز آسیا» را در سال 94 تأسیس کرد. دکتر علی اسمعیلی که 29 سال است به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه فعالیت میکند، معتقد است که استفاده از چرتکه برای دانشآموزان بسیار آسیبزاست زیرا چرتکه به جای نشان دادن فرآیندهای ریاضی، نتیجه عملیات را نشان میدهد و به همین دلیل، دانشآموزان از پایه سوم به بعد در یادگیری ریاضیات افت میکنند. با تأسیس این شرکت، این فناور ادعا میکند روشی بهتر از چرتکه به نام «استارمس» برای آموزش ریاضیات در اختیار دارد. سبک استارمس با ابزارهای محدودی کار خود را شروع کرد و به تناسب نیازها، ابزارهایی به این طرح اضافه شد و در حال حاضر، برای هر سال تحصیلی 54 جلسه تشکیل میشود و در هر جلسه دستکم دو بازی با کودکان انجام میشود و حتی دورههایی برای والدین برگزار و به آنها آموزش داده میشود.
به گفته دکتر علی اسمعیلی، این طرح روی تفکر ریاضی مردم کار میکند. او عنوان میکند ریاضیات هدف نیست بلکه وسیله است و باید با این وسیله به بهبود وضعیت ذهن دانشآموزان و کودکان کمک کرد؛ نه این که صرفا اعمال ریاضی را به آنها آموزش بدهیم.
او میخواهد این ابزارهای آموزشی را که با برند «استارمس» شناخته میشود، در کل کشور معرفی کرده و به دلیل خاصبودن این روش در دنیا، شرایط را برای صادرات آن هم فراهم کند. این شرکت که در بابل مشغول فعالیت است تاکنون قراردادهای همکاری را با مجموعههایی در اصفهان و اردبیل امضا کرده و چند سالی است که با منطقه 15 تهران در سرای محله افسریه جنوبی مشغول همکاری است. «استارمس» به معنای «ریاضی ستارهای» است. این شرکت طبق بخشنامهای که از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار آنها قرار داده شده و بهتمام مدارس ایرانی سراسر دنیا نیز ابلاغ شده است، مجوز فعالیت در تمام مدارس ایرانی کشورهای مختلف را دارد. گفتنی است ایران در تمام کشورهایی که سفارتخانه دارد، دارای مدرسه نیز هست.
پایهگذار استارمس میگوید: نام «استارمس» برای فعالیتهای برونمرزی و اسم «ریاضی ستارهای» برای فعالیتهای درونمرزی انتخاب شده است. ابزار ما شامل یک صفحه ستارهای شکل، ابزاری به نام شماران، تعدادی چوبک با اندازههایی براساس مثلثهای فیثاغورثی، انواعی از کارتها و سکهنماهای پول ایرانی است که کودکان با این مجموعه، اعمال اصلی، کسر، واحدهای پول، مقیاسهای طول و جرم، ساعت و هندسه را میآموزند. شماران، نخستین طاس ده وجهی در جهان است که ابتدا اعداد را به جای نمادهای نوشتاری با نقطهها، عینی میکند. طاسهای شش وجهی به اعداد 1 تا 6 محدودند اما با شماران ریاضیات بر مبنای 10 آموزش داده میشود. اندازه شمارانها برای تمرینات دستوری مناسب هستند و شمارانها میتوانند جایگاههای مختلف یکانی، دهگانی، صدگان و حتی هزارگانی داشته باشند.
ظرفیت صادرات این بازی
دکتر علی اسمعیلی تأکید میکند با توجه به منحصربهفرد بودن «استارمس» از یک سو و گرایش نظامهای پیشرفته جهان به یادگیری از راه بازی از سوی دیگر، در صورت فراهمشدن امکانات، بهطور قطع این سبک، از سبکهایی مانند «UC mas» که سالیانه میلیاردها دلار درآمد ارزی برای مالزی بهدنبال دارد، موفقتر خواهد شد. تقریبا تمام روشهایی که در حوزه ریاضی تدریس میشوند، در یک ایراد مشترکند و آن، این که هیچکدام از آنها جامع و کامل نیستند. اما «استارمس» از پایه ریاضی که مفهوم عدد است تا جایی که ریاضیات پایه بهانتها میرسد، در قالب بازی آموزش میدهد. درواقع، در این سیستم به جای این که از طریق آموزش به یادگیری برسیم، از طریق پرورش ذهن به آموزش و یادگیری میرسیم؛ به طوری که به جای تکرار برای یادگیری، کودک با دو بار نگاه کردن در قالب بازی مراحل را حفظ میشود. گفتنی است مراکز آموزشی برای برقراری ارتباط با این شرکت میتوانند از طریق وبسایت این مجموعه و از قسمت تقاضای همکاری و نیز از طریق ایمیل درخواست خود را مطرح کنند.
پیش از هرچیز، نقطه قوت استارمس در مغزورزی است. در این سبک دستکم 11فاکتور ذهنی از جمله تمرکز، خلاقیت، حل مسأله، حافظه کاری، حافظه بلندمدت، هوش مالی، توانایی درک روابط، درک تفاوتها و شباهتها، تقویت میشود.
به عنوان نمونه یکی از خرده ابزارهای استارمس سکهنماهای پول رایج ایران از یک ریالی تا 5000 ریالی است که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
آنها براساس سطح رشدی سنی و پایه کلاسی خود در مدرسه با استفاده از این سکهها هوش مالی خود را تقویت میکنند؛ به عنوان مثال، از آنها خواسته میشود ابتدا چیزی را با چوبکها بسازند، سپس دست ساخته خود را با تناظر یک به یک یعنی هر چوبک یک ریال قیمتگذاری کنند و آن را به هم بازی خود بفروشند؛ به طورمثال، خانهای با 14 چوبک میشود 14ریال. آنها با این کار پول دادن و بقیه پول گرفتن (منها) را در ریاضی فرا میگیرند و هوش مالی خود را تقویت میکنند.
همچنین مهارتهای زندگی مانند چانهزنی را میآموزند. در مراحل بالاتر همین بازی با تغییر قیمت چوبکها به آموزش ضرب و دادن و گرفتن تخفیف به آموزش کسر میرسد.
در «استارمس» کارتهایی نیز طراحی شده است که اشکال مختلفی دارند و جرم، واحدهای پول و ارز، مقیاسهای طول و خواص جابهجایی ضرب را آموزش میدهند و در قالب بازی، مضرب مشترک و مقسوم علیه مشترک و عدد اول را به خوبی درک میکنند.
این استاد دانشگاه تأکید میکند خاصیت این بازیها گروهی بودن آنهاست. در این سبک، بازی به والدین آموزش داده نمیشود، بلکه ما به والدین میگوییم از فرزندانشان بخواهند بازی را به آنها بیاموزند که به این طریق، هم مباحث برای کودک مرور میشود و هم مهمتر این که اعتماد به نفس کودک بالاتر میرود. در «استارمس» 10 دوره تدوین شده است که از پیشدبستانی آغاز و تا پایه چهارم ادامه دارد.
پس از هر سه دوره 8 جلسهای برای کودکان یک جلسه هم برای والدین به منظور گرفتن بازخورد و اطلاع آنها از فرآیندهای کلاس تشکیل میشود.
دکتر علی اسمعیلی، با تجربیاتی که در درس های مختلف علوم تربیتی مانند آموزش و پرورش تطبیقی که کار آن بررسی مقایسه ای نظام های آموزش و پرورش جهان است یا روان شناسی بازی و روش ها و فنون تدریس، کسب کرده مدعی است که تئوریهای بسیاری که تا کنون در زمینه آموزش ریاضی در جهان ارائه شده است، مبانی این سبک قرار گرفته اند.
همچنین این سبک از فیلترهای فلسفی، جامعه شناختی، روانشناختی و روش های تدریس گذشته است. در این سبک برای 5 سال ابتدایی 540 جلسه کلاس طراحی شده که برای هر جلسه بیش از یک بازی و در مجموع بالغ بر 700 نوع بازی طراحی شده است.
راههای ارتباط با «ریاضی ستاره آموز آسیا»
سایت: starmath.ir
اینستاگرام: starmath.iran
تلگرام: starmathcompany
ایمیل: shahramae@yahoo.com
تلفن: 01132392731
آدرس: بابل، کمربندی غربی، توحید 59 پلاک یک، طبقه دوم
ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم