عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

کشندگی کرونای آفریقای جنوبی بیشتر از انواع دیگر کروناست

ویروس هندی یکی از انواع ویروس های جهش یافته کرونا به شمار می رود که یک فاجعه انسانی را در کشور هند رقم زده است. نکند این ویروس خطرناک و کشنده به سرعت تمام جوامع را درگیر خود کند و اثرات واکسن ها را به طور کامل از بین ببرد؟
کد خبر: ۱۳۱۳۱۴۱

به گزارش جام جم آنلاین ، این ویروس خطرناک راه خود را به دیگر کشورها باز کرده و آخرین خبر حاکی از آن است که به بریتانیا هم رسیده.

نام واقعی و علمی ویروس کرونای هندی در واقع B.1.617 است.

در رابطه با این ویروس سوالات زیادی وجود دارد. باید این سوالات را مطرح کنیم و سپس به آنها پاسخ بدهیم.

نخستین سوال این است که ویروس هندی نخستین بار در کجا و چه زمانی یافت شد؟

این ویروس نخستین بار در اواخر ماه مارس رویت شد اما شواهد دیگر حاکی از آن است که اکتبر 2020 نشانه هایی از به وجود آمدن این ویروس وجود داشته است. گفته می شود که ویروس هندی به 21 کشور رسیده است.  

 

این ویروس چه نوع جهشی داشته است؟

ویروس هندی 13 بار موتاسیون کرده بنابراین شباهتی با نوع اورجینال آن ندارد. دو تا از موتاسیون های اصلی ویروس هندی E484Q و  L452R  نام دارند. دانشمندان گمان می کنند این دو تغییر در انتقال سریع تر ویروس نقش دارد و باعث عبور از سلولهای ایمنی ساخته شده در پاسخ به انواع قدیمی تر می شود. به عبارت دیگر آنتی بادی های ناشی از ویروس قبلی در رابطه با ویروس هندی کامل بی اثر است.

 

ویروس هندی مسری تر است و واکسن ها را بی اثر می کند؟

هنوز مشخص نیست. جهش L452R همچنین در نوع کالیفرنیایی (B.1.429) یافت می شود ، حتی اگر این دو به طور مستقل تکامل یافته باشند. تصور می شود که سویه آمریکایی 20 درصد عفونی تر باشد البته با توجه به فاجعه انسانی در هند و فوت افراد بیشماری در این کشور به دلیل ویروس هندی به نظر نمی رسد این فرضیه درست باشد و همان باید بیشتر به کشنده بودن ویروس هندی دقت کنیم. همچنین جهش E484Q بسیار مشابه جهشی است که در انواع آفریقای جنوبی و برزیل به نام E484K یافت می شود  که می تواند به ویروس در فرار از آنتی بادی ها کمک کند. تصور می شود که نوع آفریقای جنوبی حدود 30 درصد واکسن ها را در جلوگیری از عفونت ها کاهش می دهد ، اما مشخص نیست که چه تاثیری در بیماری های شدید دارد.

 

چقدر کشنده تر است؟

دانشمندان هنوز به طور قطعی نمی دانند اما آنها کاملاً مطمئن هستند که کشنده تر از نسخه های موجود در انگلیس نخواهد بود. اما در مقابل بسیار از محققان و دانشمندان دیگر ویروس هندی را بسیار هولناک و کشنده معرفی می کنند و مدام وضعیت کنونی کشور هند را مثال می زنند.

هدف ويروس تنها گسترش هرچه بيشتر آن است ، بنابراين براي رسيدن به اين هدف نياز دارد تا افراد زنده باشند و تا آنجا كه ممكن است با ديگران ارتباط نزدیک داشته باشند!

از پزشکان گزارش هایی حکایت شده است که جوانان دو سوم بیماران جدید را در دهلی تشکیل می دهند. در مرکز فناوری اطلاعات جنوب بنگلور ، افراد زیر 40 سال در اوایل آوریل 58 درصد از موارد ابتلا را تشکیل می دهند.

 

آیا باید نگران باشیم؟

البته که باید نگران باشید، کافی است نگاهی به وضعیت مرگ و میر ناشی از کرونای هندی در کشور هند بیندازید. افزایش موارد ابتلا قطعا موارد فوتی را بیشتر می کند. ماهیت ویروس کرونای هندی هنوز چندان مشخص نیست و نیاز به مطالعات زیادی دارد. الان دغدغه بسیار مهم این است که نکند کرونای هندی باعث بی اثر شدن واکسن ها شود.

هنوز در برخی از کشورها  ویروس هندی با عنوان «نوع تحت تحقیق» ارزیابی می شود؛ بدان معنا که هنوز باید روی آن تحقیق و بررسی شود. از سویی «نوع تحت تحقیق»  یعنی یک ردیف زیر انواع کنت (انگلیسی) ، آفریقای جنوبی و برزیل. اما شواهدی برای انتقال آن به بالاترین رده وجود دارد و ممکن است از لحاظ خطرناک ترین بودن تمام ویروس های قبلی را پشت سر بگذارد.

دانشمندان ردیابی ویروس که به طور مداوم در حال تکامل است می گویند هنوز مشخص نیست که موج سوم هند ناشی از این نوع بوده است یا خیر.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها