همچنان از ترس نسخه انگلیسی ویروس کرونا سه لایه ماسک می‌زنیم و روزی صدها بار دست‌های‌مان را می‌شوییم و ضدعفونی می‌کنیم که خبر تازه می‌رسد ویروس آفریقایی از یک‌سو و ویروس هندی از سوی دیگر سروکله‌شان به کشور پیداشده و عنقریب یک دردسر تازه برایمان درست خواهند کرد.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۷۲

دلهره و نگرانی کم داشتیم حالا انواع جهش‌ یافته هم پیداشده است. آن‌هم در شرایطی که خبر می‌رسد آمار مبتلایان و فوتی‌ های کرونایی در حال افزایش است و مراکز درمانی پرشده و کادر درمان بیش از گذشته خسته شده‌اند.

این یعنی در کنار فشارهای اقتصادی ناشی از بروز کرونا، خانه‌نشینی و وسواسی که همه ما از شستن دست و ضدعفونی کردن همه‌جا و همه‌چیز گرفته‌ایم، ظاهرا قرار نیست کابوس کرونا ازسرمان دست بردارد و هرروز با اتفاقات عجیب‌وغریب کرونایی مواجه هستیم.

یک بخش ماجرا دست مردم است، قبول...! هرروز هم تأکید و اصرار بر رعایت پروتکل‌ها می‌شود اما سوی دیگر اتفاقاتی است که واقعا دست مردم نیست و به مدیریت بحران کرونا ربط دارد.

این‌که باید مرزها مدیریت و کنترل شود، این‌که رفت‌وآمدها باید ضابطه‌مند باشد، این‌که تصمیمات چندگانه گرفته نشود، این‌که هنوز از دست یک‌گونه ویروس خلاص نشدیم، گرفتار گونه جدیدتر می‌شویم...اینها که دیگر دخلی به مردم ندارد و اگر با همین دست‌فرمان پیش برویم تا ابدالدهر گرفتار دست‌وپنجه نرم کردن با این ویروس خواهیم بود.

به نظر، مسؤولان جز توصیه، تذکر و هشدار به مردم یک فکر اساسی برای کنترل بحران کرونا داشته باشند. ما که قرار نیست همه گونه‌های کرونا را تجربه کنیم و هربار با هجوم انواع جدید کرونا مواجه باشیم و هرروز بر تشویش و اضطراب عمومی افزوده شود.

جامعه از آغاز کرونا به‌اندازه کافی با انواع و اقسام بحران‌های روحی، روانی و عاطفی مواجه بوده است. از ابتلا و درگیری با کرونا گرفته تا از دست دادن عزیزان و نزدیکان تا خانه‌ نشینی و قرنطینه.

به‌اندازه کافی همه مردم گرفتار کرونا هستند و نباید تاب‌آوری جامعه در برابر این حجم از مشکلات دچار آسیب شود.

محمد عکاف - روزنامه‌ نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها