فارس: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که مسئولین آمریکایی از اصرار و لجاجت دست برداشته و پنج مامور کنسولی ایران را هر چه سریعتر آزاد کنند.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۶

سید محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسشهای آنها که بیشتر درباره حضور ایران در نشست آتی درباره عراق میچرخید، پاسخ گفت.
* اولویت ایران برگزاری اجلاس همسایگان به اضافه مصر و بحرین در بغداد
وی درباره برگزاری اجلاس همسایگان عراق و حضور ایران در این اجلاس با بیان این که رایزنیها در این زمینه همچنان ادامه دارد، گفت: ما برگزاری اجلاس همسایگان عراق به علاوه مصر و بحرین را در دستور کار داشته، آن را پیگیری و با طرفهای مختلف مشغول رایزنی هستیم.
حسینی ادامه داد: براساس توافقات صورت گرفته در تهران و بغداد قرار بود اجلاس همسایگان برگزار و در آن اجلاس پیرامون اجلاس وسیعتری با حضور طرفهای دیگر گفتوگو و تصمیمگیری شود.
سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: صرفنظر از این که محل برگزاری اجلاس کجا باشد رایزنیها ادامه دارد و تاکید بر اجلاس همسایگان است.
وی تاکید کرد: اولویت اول ما برگزاری اجلاس همسایگان به اضافه مصر و بحرین در بغداد است.
* روابط بسیار مستحکم دولتهای ایران و عراق
حسینی در پاسخ به پرسشی در خصوص تیره شدن روابط ایران و عراق و اظهارنظر برخی از مقامات عراقی درباره ایران، با بیان این که از قول یکی دو نفر مطالبی مطرح شده که مستند، قابل اعتنا و اعتماد نیست، افزود: آن چه مسئولین عالیرتبه عراقی بارها بر آن تاکید کردهاند روابط خوب و حسنه دو کشور و آمادگی مسئولین ایران و عراق برای گسترش همکاریها در عرصههای مختلف است.
وی روابط دولتهای ایران و عراق را بسیار مستحکم، مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک دانست.
اظهارات برخی مقامات عراقی مبنی بر رایزنی این کشور با کشورهای عربی به منظور جلوگیری از نفوذ ایران سئوال دیگری بود که در این جلسه از حسینی پرسیده شد و وی در پاسخ این اظهارات را قابل اعتنا ندانست.
سخنگوی وزارت خارجه درباره تنش کنونی در روابط ترکیه و عراق و موضع ایران در این زمینه، ابراز امیدواری کرد که این دو کشور با اتخاذ روشهای دیپلماتیک موضوع را حل و فصل کنند.
وی با تاکید بر استفاده از راههای دیپلماتیک به خصوص در اوضاع کنونی منطقه، گفت: مطمئن هستیم مسئولین ترکیه به این مسئله کاملا9 اشراف دارند.
خبرنگاری به اظهارات البرادعی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و روسیه در خصوص ورود ایران به جرگه کشورهای تولیدکننده صنعتی سوخت هستهای اشاره کرد که حسینی با اشاره به حضور بازرسان در تاسیسات هستهای نطنز، گفت: این بازرسان آخرین تحولات هستهای ما را گزارش و به البرادعی ارائه میدهند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این گزارشات نشانگر کیفیت فعالیتهای هستهای ایران است.
* خبرنگار رادیو فردا و تبعه آمریکایی
حسینی درباره «پریا عظیما» خبرنگار رادیو فردا نیز با اشاره به خبر رسیده در این زمینه از بررسی آن خبر داد. وی در مورد تبعه آمریکایی در ایران با بیان این که تماس با سفارت سوئیس در تهران در این زمینه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اطلاعات اولیه در این خصوص ناقص بود و ما خواستار اطلاعات بیشتری شدیم.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی خبرنگار فایننشال تایمز در مورد این تبعه آمریکایی، آن را نیازمند بررسی بیشتری دانست و گفت: اگر مسئولین آمریکایی اطلاعات بیشتری دارند میتوانند از طریق سفارت سوئیس در اختیار ما قرار دهند.
وی افزود: جهات ذیربط در داخل کشور به دنبال آن هستند تا سرنخ قابل استنادی به دست آورند.
حسینی در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر تمایل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تهران با بیان این که این مسئله ابتدا مطرح و سپس از سوی دفتر «نانسی پلوسی» رد شد، افزود: در حال حاضر خبر موثقی وجود ندارد که بتوان در مورد آن اظهارنظر کرد.
* عدم گزارش رسمی درباره حراج سفارت آمریکا در تهران
سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر حراج سفارت آمریکا در تهران با بیان این که هیچ گزارش رسمی و موثقی از مراکز رسمی و جهات ذیربط در داخل کشور دریافت نکردهایم، افزود: آقای علیخانی تلاشهایی را برای تامین خسارات وارده انجام و اقداماتی را در آمریکا صورت داده است ولی آن چه در ایران مهم است اعلام نظر مقامات قضایی و حقوقی کشور است.
خبرنگاری نیز از حسینی پرسید که آیا حراج سفارت آمریکا در تهران در روابط بینالمللی تناقضی ایجاد نمیکند؛ که وی در پاسخ با بیان این که این قضیه دارای ابعاد مختلفی است، گفت: به لحاظ حقوقی و قضایی باید این موضوع توسط قوه قضائیه رسیدگی و آنها رای را صادر کنند.
وی با یادآوری این نکته که این موضوع صرفا دارای ابعاد سیاسی و دیپلماتیک نیست و دارای ابعاد حقوقی و قضایی میباشد، از بررسی آن توسط قوه قضائیه خبر داد.
* بان کی مون در راه تهران
حسینی درباره سفر «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل به تهران که سئوال خبرنگار فارس بود با اشاره به دیدار بان کی مون و متکی در حاشیه اجلاس اتحادیه عرب در ریاض و گفتوگو پیرامون مباحث مختلف، خاطرنشان کرد: دبیرکل سازمان ملل در این دیدار برای سفر به تهران اعلام آمادگی کرد که آقای متکی نیز استقبال کرد.
وی سفر دبیرکل سازمان ملل به هر کشوری را سفر به منزل خودش دانست و گفت: در صورت تعیین تاریخ برای این سفر در اختیار رسانهها قرار میگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین یادآور شد: هنوز تاریخ قطعی برای این سفر در نظر گرفته نشده است.
* هفدهمین همایش خلیج فارس 7 و 8 خردادماه در تهران
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره برنامههای دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت خارجه در سه ماهه اول سال، از برگزاری هفدهمین همایش بینالمللی خلیج فارس در هفتم و هشتم خردادماه تحت عنوان «امنیت خلیج فارس از منظر حقوق بینالملل» خبر داد. حسینی با اشاره به استقبال بسیار خوب از این همایش به خصوص از سوی اندیشمندان آمریکایی و اروپایی، افزود: تاکنون 97 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
* استقبال ایران از توسعه روابط با برزیل
خبرنگاری به اعمال فشار آمریکا بر برزیل در خصوص روابطش با ایران اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ اظهار داشت: علیرغم فشارهایی که آمریکاییها بر مسئولین برزیلی وارد کردند در اظهارات اخیر مسئولین عالیرتبه برزیلی شاهد تاکید آنها بر روابط خود با تهران و تلاشهایشان برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و سایر زمینهها بودیم.
وی همچنین گفت: ایران از توسعه روابط با برزیل استقبال میکند.
یکی از خبرنگاران با بیان این که اسفند 85 پر رفت و آمدترین ماه در عرصه سیاست خارجی کشور بود از رفت و آمدهای عرصه سیاست خارجی در اردیبهشت ماه سئوال کرد که حسینی گفت: ما برای تمامی سفرها و دیدارها در داخل و خارج از کشور برنامهریزی میکنیم که به شکل هدفمند باشد و نتایج حاصل از آن به نفع همکاری مشترک دو کشور و منطقه باشد.
وی یادآور شد: در سال گذشته نه تنها در اسفندماه رفت و آمدهای دیپلماتیک فراوانی داشتیم بلکه در اواخر سال گذشته در اجلاس ژنو 20 ملاقات با مسئولین کشورهای اروپایی صورت گرفت.
حسینی افزود: در اوایل سال جدید نیز در اجلاس ریاض با سران هشت کشور دیدار و با 14 وزیر خارجه و همچنین دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نیز ملاقات صورت گرفت.
وی به برنامهریزیهای سال جدید در خصوص تشکیل کمیسیون مشترک بین کشورهای مختلف، فعال سازی سازمانهای همکاری منطقهای و بینالمللی و تنظیم سفرها در این زمینه اشاره کرد.
* رای غیرمنصفانه دادگاه
سید محمدعلی حسینی سخنگوی در واکنش به رای صادره از سوی دادگاهی در لندن درباره حراج اشیا باستانی جیرفت، این رای را غیرمنصفانه خواند و گفت: وزارت خارجه با همکاری سازمان میراث فرهنگی کمیتهای را تشکیل داده و مجلس نیز این موضوع را برای استیفای حقوق ایران پیگیری میکند.
* مدیرعامل روسی در راه تهران
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر هیئتی از پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر و انجام مذاکرات در تهران و پیشرفتهای خوب به دست آمده در سطح کارشناسی، از سفر مدیرعامل شرکت روسی در روزهای آینده به تهران خبر داد.
* آمریکا از لجاجت دست بردارد
وی در پاسخ به سؤالی آزادی دیپلماتها و مامورین کنسولی ایران در عراق را دارای اهمیت بسیار بالایی برای ایران دانست و گفت: امیدواریم مسئولین آمریکایی دست از اصرار و لجاجت خود بردارند و هر چه سریعتر آنها را آزاد کنند.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نگرانی خانوادههای این 5 دیپلمات ایرانی، به اختلاف نظر موجود بین مسئولین آمریکایی در زمان دستگیری این 5 نفر و ادامه نگهداری آنها پرداخت و ابراز امیدواری کرد که مسئولین آمریکایی به تصمیمی نائل شده و شرایط آزادی این افراد را هر چه سریعتر فراهم کنند.
وی اولویت ایران را برگزاری اجلاس همسایگان به اضافه مصر و بحرین در بغداد بیان کرد و گفت: رایزنیها در بین کشورهای همسایه انجام میشود.
حسینی در پاسخ به پرسشی درباره عدم شرکت ایران در اجلاس همسایگان عراق در صورت عدم آزادی 5 دیپلمات ایرانی با تاکید بر آزادی این 5 نفر، خاطرنشان کرد: ما از تمامی ظرفیتها و امکانات برای آزادی این افراد استفاده میکنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره این ظرفیتها گفت: مواضع خود را از طریق مسئولین عراقی اعلام کردهایم.
وی با بیان این که مسئولین دولت عراق مسئولیت جداگانهای در این زمینه دارند، به نامه نوشته شده توسط محمدجواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل به شورای امنیت و همچنین ارسال پیامی از سوی متکی به همتایان خود در شورای امنیت و تلاشهای سفیر ایران در بغداد برای پیگیری این موضوع اشاره کرد.
* درخواست مطرح شود بررسی میکنیم
یکی از خبرنگاران از حسینی پرسید اگر نانسی پلوسی برای دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست ویزا کند آیا ایران موافقت خواهد کرد؛ که وی در پاسخ گفت: اگر درخواستی شود تحت بررسی قرار میدهیم.
اظهارات سناتور لانتوس مبنی بر انتظار 10 ساله برای دریافت ویزای ایران سؤال یکی دیگر از خبرنگاران از حسینی بود که وی در پاسخ اظهار داشت: احتمالا9 ایشان انتظار 10 سالهشان این بود که شرایط را برای سفر به تهران مناسب بداند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع گیری اخیر روسیه در قبال پیشرفتهای هستهای ایران در زمینه غنیسازی با اشاره به مواضع مطرح شده از سوی مقامات عالیرتبه کشورمان و از جمله رئیس جمهوری در روز ملی فناوری هستهای در نطنز، گفت: ما اصراری برای پذیرش این پیشرفتها نداریم.
وی افزود: برخی در 28 سال گذشته حتی حاضر نشدند پیشرفتهای دیگر در ایران را بپذیرند و بر آن صحه بگذارند.
* آمریکا فاقد توانایی حمله نظامی به ایران
حسینی درباره احتمال برخورد نظامی ایران و آمریکا که از سوی مقامات روسیه مطرح شده بود، این مطلب را صحیح ندانست و افزود: برخی نشریات روسی بیش از گذشته به این موضوع دامن زدند.
وی با بیان این که مسئولین آمریکایی رسما مطرح کردهاند که گزینه نظامی در دستور کار آنها قرار ندارد، خاطرنشان کرد: آمریکا توانایی این کار را ندارد و شرایط منطقه و مخالفت مجامع بینالمللی ایجاب نمیکند که آمریکاییها بخواهند به تحرک نظامی دست بزنند.
* صلح شعاری رژیم صهیونیستی
خبرنگاری با اشاره به قبول طرح صلح اعراب از سوی رژیم صهیونیستی به کشتارهای اخیر این رژیم در کرانه باختری پرداخت که حسینی با بیان این که رژیم صهیونیستی هنوز طرح صلح مطرح شده از سوی اعراب را به طور رسمی نپذیرفته است، خاطرنشان کرد: سیاستهایی که این رژیم دنبال میکند ادامه سیاستهای قبلی است و ما معتقدیم تغییری در آن روشها ایجاد نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه اظهارات مطرح شده از ناحیه مسئولین رژیم صهیونیستی درباره صلح را شعاری بیش ندانست و فاقد پایه و اساس دانست.
وی با بیان این که تاکنون بیش از 100 مورد طرح صلح ریز و درشت مطرح شده است، خاطرنشان کرد: صلح عادلانه و جامع که حقوق ملت فلسطین را استیفا کند میتواند تداوم یابد.
* ادامه رایزنیهای ایران و عربستان
خبرنگاری با اشاره به تلاشهای ایران و عربستان در راستای حل اوضاع کنونی لبنان و شدت درگیریهای لفظی در لبنان از حسینی پرسید آیا میانجیگری تهران و ریاض به شکست انجامیده است؛ که وی با بیان این که این رایزنیها همچنان بین ایران و عربستان ادامه دارد، اظهار داشت: این رایزنیها به نتایج خوبی رسیده است و رایزنیها تا رسیدن به راهحلی در این زمینه ادامه دارد.
حسینی دخالتهای آشکار از سوی نیروهای بیگانه در لبنان و همچنین برخی از افرادی که به هیچ وجه خواستار آرامش نیستند را عامل اصلی اوضاع کنونی در لبنان دانست و تصریح کرد: راهحل اصلی از عزم و اراده ملت لبنان و تمامی گروههای فعال سیاسی این کشور حاصل میشود.
* سرنوشت عسگری
سرنوشت علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع سابق کشور نیز سؤال دیگری بود که در این جلسه مطرح شد و حسینی در این زمینه گفت: ما در تلاش برای به دست آوردن اخباری از وضعیت عسگری و در تماس با مسئولین ترک هستیم. وی با اشاره به نگرانی خانواده عسگری و مراجعه آنها به سفارت ترکیه، به پیگیریهای سفارت ایران در ترکیه در این زمینه اشاره کرد.
حسینی با بیان این که جلال شرفی از بدو ورود تحت نظارت پزشکان معالج قرار گرفت، به دیدار نماینده صلیب سرخ در تهران و سفیر عراق در بیمارستان از شرفی اشاره کرد و گفت: شرایط فراهم است که تیم پزشکی مورد نظر صلیب سرخ دبیر دوم سفارت ایران در بغداد را مورد معاینه قرار دهد.
وی افزود: تمامی اسناد و مدارک از لحاظ حقوقی و کنسولی در این زمینه در دست پیگیری است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آمار زائران ایرانی کشته و زخمی شده در انفجار روز گذشته کربلا گفت: آخرین اخبار حاکی از مجروح شدن 5 زائر ایرانی است.
تلاش آمریکا برای ممانعت از ورود قطعات یدکی هواپیما به ایران آخرین سؤال این جلسه بود که حسینی گفت: آن چه مطرح شد پیرامون برخی قطعات یدکی هواپیمای اف -14 بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها