چهره جدید یک قهرمان در لوشامپیونه

داستان موفقیت لیل

بایرن‌مونیخ و پاری‌سن ژرمن دوباره به هم رسیدند

تکرار فینال لیسبون

دو فینالیست فصل قبل لیگ قهرمانان اروپا خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می‌کردند، به هم رسیدند. تنها تفاوتی که نسبت به بازی ۸ ماه پیش بین بایرن‌مونیخ و پاری‌سن ژرمن اتفاق افتاده، این است که توماس توخل دیگر روی نیمکت پاریسی‌ها نیست و این روزها هدایت چلسی را بر عهده دارد.
کد خبر: ۱۳۰۹۷۰۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، به جای او، مائوریسیو پوچتینو آرژانتینی هدایت این تیم را بر عهده دارد و اصلا دوست ندارد رویاهای اروپایی‌اش با این تیم به این زودی‌ها تمام شود. بایرن در حالی در ورزشگاه خانگی‌اش از PSG پذیرایی می‌کند که مثل چند سال اخیر، اوضاعش در بوندس‌لیگا کاملا بر وفق مرادش است. شاگردان هانسی فلیک بازی این هفته‌شان مقابل لایپزیش رده دومی را با یک گل پیروز شدند تا فاصله‌شان با این تیم به ۷ امتیاز برسد و راه‌شان برای نهمین قهرمانی متوالی در فوتبال آلمان هموار شود. تنها نگرانی این تیم و هوادارانش نبود روبرت لواندوفسکی در خط حمله‌شان است که به دلیل مصدومیت بازی رفت و برگشت مرحله یک چهارم نهایی را از دست داده است.

در طرف مقابل، پاری‌سن ژرمن مثل سال‌های قبل نتوانسته در لوشامپیونه بی‌رقیب باشد و با فاصله در صدر بایستد. شاگردان پوچتینو همین هفته مهمترین بازی‌شان مقابل لیل را شکست خوردند تا با سه امتیاز کمتر نسبت به این تیم، در رده دوم باشند. نیمار که بعد از چند بازی غیبت، دوباره به ترکیب تیم پوچتینو رسیده می‌تواند در کنار کیلیان امباپه انتقام شکست سال گذشته را از باواریایی‌ها بگیرد.

در دیگر بازی امشب، پورتو و چلسی به مصاف هم می‌روند. از بین چهار بازی این مرحله، فقط بازی این دو تیم در یک زمین بی‌طرف انجام می‌شود که دلیلش هم به دلیل پروتکل‌های بهداشتی در دو کشور انگلیس و پرتغال است. بنا به اعلام یوفا، هر دو بازی رفت و برگشت این دو تیم در ورزشگاه رومن سانچس پیس خوان شهر سویا برگزار می‌شود. چلسی با توخل تا قبل از این هفته روند خوبی داشت و ۱۴ بازی بدون شکست را با مربی آلمانی‌اش پشت سر گذاشته بود اما شنبه همین هفته با نتیجه ۵ بر ۲ مقابل وست‌برومویچ شکست خورد تا همچنان در رده چهارم لیگ جزیره باشد.

در آن طرف، یکی از جذابیت‌های بازی پورتو برای فوتبال‌دوستان ایرانی در ترکیب این تیم حضور ندارد. مهدی طارمی به دلیل اخراج در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی مقابل یوونتوس، بازی رفت امشب را از دست داده تا خط حمله تیم سرجیو کنسیسائو بدون او به مصاف آبی‌های لندن برود. تیم پرتغالی در حالی پا به این بازی می‌گذارد که بازی این هفته‌اش مقابل سانتاکلارا را در دقایق پایانی با پیروزی پشت سر گذاشت. این تیم که تقریبا امیدش را برای قهرمانی در لیگ‌برتر پرتغال از دست داده، می‌خواهد با ماندن در جایگاه دوم، حداقل سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان را کسب کند. دو بازی امشب، آمارها و نکاتی دارد که باعث جذاب‌تر شدن این بازی‌ها می‌شود:

پورتو – چلسی

 بازی امشب در واقع نهمین تقابل دو تیم به حساب می‌آید و آمار می‌گوید کفه چلسی خیلی سنگین‌تر است. آبی‌های لندن در ۵ بازی پیروز شده‌اند و فقط دو بار مقابل این تیم شکست خورده‌اند.

  آخرین باری که پورتو توانست از این مرحله عبور کند و به نیمه‌نهایی برسد، فصل ۰۴-۲۰۰۳ بود که آن تیم تحت هدایت ژوزه مورینیو توانست در همان فصل قهرمان اروپا شود. همچنین رکورد فوق‌العاده این تیم این است که بیست و چهارمین حضورش در لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند و بعد از بارسا و رئال با ۲۵ حضور، در رده دوم حضور دارد. 

 تا قبل از بازی امشب، پورتو بیست‌بار مقابل تیم‌های انگلیسی بازی کرده که هشت پیروزی و پنج باخت را از خودش به جا گذاشته است. از طرف دیگر، این اولین بازی پورتو مقابل یک تیم انگلیسی در یک زمین بی‌طرف است.

 از زمان آمدن توماس توخل به چلسی، این تیم هرگز در لیگ قهرمانان شکست نخورده است. این تیم در دو بازی رفت و برگشت مرحله قبل توانست اتلتیکو مادرید را شکست دهد. از طرف دیگر، این هفدهمین حضور آبی‌های لندن در لیگ قهرمانان اروپاست.

 باخت در مونیخ در مرحله یک هشتم نهایی فصل قبل، در واقع تنها باخت چلسی در ۱۵ بازی اخیر اروپایی خارج از خانه‌اش بوده است.‌ بازی امشب در واقع چهاردهمین تقابل چلسی مقابل تیم‌های پرتغالی است به طوری که در ۱۳ بازی قبلی ۱۰برد به دست آورده و فقط دو بازی را باخته است.

بایرن‌مونیخ - پاری‌سن ژرمن

 این دهمین تقابل دو تیم در بازی‌های اروپایی است که سهم پاریسی‌ها پنج و سهم بایرنی‌ها چهار پیروزی بوده است. در ۹ بازی قبلی هر دو تیم توانسته بودند ۱۲ گل بزنند.

 بایرنی‌ها تا اینجای فصل تنها تیم بدون شکست لیگ قهرمانان هستند. از طرف دیگر، این برای نوزدهمین‌بار است که این تیم به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان می‌رسد. همچنین این تیم در ۱۰ فصل گذشته، ۹ بار توانسته به مرحله یک چهارم نهایی برسد. تنها باری که نتوانست به این مرحله برسد، در فصل ۱۹-۲۰۱۸ بود که از لیورپول شکست خورد.

 با دو پیروزی که تیم هانسی فلیک در مرحله یک هشتم نهایی به دست آورد، تعداد بردهای این تیم در تاریخ لیگ قهرمانان به عدد ۱۵۰ رسید. از طرف دیگر، این تیم به رکورد سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ خودش رسید که در ۱۹ بازی اروپایی هرگز شکست نخورده است. رکورد در این زمینه در اختیار منچستر یونایتد با ۲۵ بازی بدون شکست است.

 تا قبل از بازی امشب، بایرن هشت‌بار در مراحل حذفی بازی‌های اروپا مقابل تیم‌های فرانسوی بازی کرده که رکورد ۷ پیروزی و تنها یک شکست را از خودش به جا گذاشته است. از سوی دیگر، این تیم در ۱۰ بازی قبلی مقابل تیم‌های فرانسوی در تمام مراحل، ۹ بار پیروز شده و فقط یک بازی را باخته است.

 آمار پاریسی‌ها در ۲۶ بازی قبلی اروپایی‌شان تا حدود زیادی برای هواداران این تیم امیدوار‌کننده است. آنها از این تعداد بازی، ۱۷ مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و پنج بازی را هم شکست خورده‌اند. از طرف دیگر، پاریسی‌ها در بازی‌های خارج از خانه هم بد عمل نکرده‌اند و در ۱۶ بازی اخیر خود، ۹ بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها