رئیس دانشگاه مذاهب اسلام، وضعیت آموزشی فعلی حوزه‌های علمیه را بررسی کرده است

تخصصی شدن علوم اسلامی و غفلت از فقه و اصول

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مجمع نمایندگان طلاب مطرح کرد:

رسالت امروز ما انتخابات پرشور و انتخاب اصلح است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سفری یک روزه به قم ، ضمن شرکت در همایش‌های بین‌المللی «جهان اسلام، حج و حرمین»، با حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم، حجت الاسلام محمود رجبی، رئیس جدید موسسه امام خمینی(ره) و حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر: ۱۳۰۷۱۳۵

به گزارش جام جم آنلاین قم، دکتر سید محمد حسینی در ابتدای این سفر، در چهارمین همایش از سلسله همایش‌های بین‌المللی «جهان اسلام، حج و حرمین» با موضوع «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» که به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در قم برگزار شد، شرکت کرد و با بیان اینکه حج عامل وحدت مسلمانان و آینه معرفی اسلام است و افزود: این همایش ظرفیتی برای معرفی علمی حج به جامعه بین المللي است. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: پس از نبي مکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) و قرآن کريم آن‌چه که مي‌تواند محور وحدت باشد حج است زيرا جنبه جهانی و بين‌المللي دارد.

رسالت امروز ما  انتخابات پرشور و انتخاب اصلح است


وی با اشاره به اقدام وحشيانه کشتار خونین سال ۱۳۶۶ ، مکه را سرزمین امن الهی خواند و افزود: اگرچه برخي حكومت ها با افراطی گری‌هاي خود در برخی موارد این سرزمین را برای حج گذاران نا امن کردند. حسینی با بيان اينکه از همه زبان‌ها، قوم و نژاد و مذهب‌های مختلف در حج شرکت مي‌کنند و همين امر سبب تحقق وحدت مي‌شود، افزود: حج يک آيينه‌ای از تمام اسلام است و برنامه‌ها و آداب و رسومات مذهبي و افکار و انديشه‌هاي مختلفي که در اين حوزه وجود دارد بايد مطرح شود که در اين همايش به آن پرداخته شده است.


رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی افزود: در مناسک حج، همه مسلمانان با عقاید و افکار دیگر مذاهب آشنا می‌شوند و سوءتفاهم‌های بین مذاهب مختلف برطرف می‌شود و بسیاری از نسبت‌های نادرستی که مطرح شده از جمله تحریف قرآن به دست پیروان اهل بیت(ع) و جایگاه پیامبر(ص) و امام علی(ع) نسبت به یکدیگر، برطرف می‌شود. حسینی با تأکید بر ارائه راهکار و راهبردهای نوین در همایش‌های مربوط به حوزه حج و حرمین شریفین افزود: ارائه راهکارهای مناسب جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم حج و بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های آن برای تحقق وحدت اسلامی، رسالتی خطیر بر عهده نظام اسلامی و پژوهشگران و اندیشمندان است.

 

مرحوم آیت الله مصباح یزدی زبان گویا در بیان حق داشت
دکتر سید محمد حسینی پس از این همایش در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، رئیس جدید موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ابعاد شخصیتی، سیره آموزشی و تربیتی مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفت: ما در دانشگاه مذاهب اسلامی وظیفه داریم در معرفی افکار و اندیشه های های علما تلاش کنیم و از آثار به جا مانده از آنها بهره ببریم.


وی ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام  رجبی به ریاست موسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: حضور در مجموعه ای که شخصیت عالمی چون مرحوم آیت الله مصباح یزدی آن را بنیانگذاری کرده اگرچه بسیار دشوار است اما انتخاب شما به ریاست آن نشان از شخصیت علمی حضرتعالی است.


وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی شخصیتی وارسته بود و در پی مطامع دنیوی نبود، در حالی که شرایط برای برعهده گرفتن مسؤولیت اجرایی برای ایشان مهیا بود؛ وی معتقد بود که باید به تربيت نیرو و تولید فکر پرداخت؛ در همین راستا مؤسسه امام خمینی(ره) در قم که زیر نظر ایشان بود منشأ خدمات بسیاری است.

وی خاطر نشان کرد: تعابیر مقام معظم هبری در پیام تسلیت درگذشت این عالم بزرگ و اظهار نظرهای دیگر ایشان، از جمله مجاهد، فقیه، عالم ربانی و ... واقعا تعابیر در خور آیت الله مصباح یزدی است؛ چرا كه ايشان در تمام عمر با بركت شان واقعا احساس تکلیف می کرد و حضور انقلابی در صحنه داشت.

دکتر حسینی افزود: مرحوم آیت الله مصباح یزدی زبان گویا در بیان حق داشت؛ در صراط مستقیم استقامت داشت و ثابت قدم بود، زمان شناس و در مسیر منافع نظام و حاکمیت اسلامی گام بر میداشت.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی عمری قلم زدند و تولید فکر و اندیشه کردند، نیاز است بر روی ابعاد شخصیتی ایشان بیش از پیش کار شود؛ ایشان عالمی محدود به زمان و مکان نیست و برای همیشه میتوان از آثار ایشان همانند آثار علمایی چون شهید مطهر ی و امام راحل بهره برد.

دکتر حسینی در ادامه با اشاره به روایاتی در مورد فضیلت علما به برجستگی های شخصیتی و فضیلت های این عالم بزرگ اشاره کرد و گفت: هر چه در مورد شخصیت ایشان گفته شود کم است، کتابهای متعددی در حوزه های گوناگون دارند، نقد مبنایی می کرد، سره را از ناسره تشخیص می داد و همان دوران قبل از انقلاب هم کسان زیادی بودند که اندیشه این عالم بزرگ را بر نمی تابیدند، از همان ابتدا راه خود را از مارکسیست و مجاهدین خلق جدا کرد.


وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی آمادگی دارد بزرگداشتی در ابعاد شخصیتی، سیره تربیتی حکیم مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی به صورت مشترک با موسسه امام خمینی (ره) برگزار نمايد تا ضمن معرفی هر چه بیشتر این شخصیت عالم و فرهیخته، از افکار و اندیشه های ایشان در جهت گسترش و ترویج اسلام بهره مند شویم.

بازديداز دانشگاه ادیان و مذاهب
دکتر سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دیدار با حجت‌الاسلام  سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه، از رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان شخصیتی علمی و فرهنگی یاد کرد که خدمات ارزشمندی در طول سال‌های مدید در حوزه تقریب در فضای بین‌الملل ارائه کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دو دانشگاه در آینده بیش از پیش گسترش یابد و مفاد تفاهم‌نامه امضا شده بین دو طرف عملیاتی شود.

حسینی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی قصد توسعه فعالیت‌های خود را دارد و در این راستا مایل است از تجربیات دانشگاه ادیان و مذاهب بهره ببرد. پژوهش، مجلات و آموزش مجازی نیز ازجمله حوزه‌هایی است که دانشگاه مذاهب اسلامی تمایل خود را برای استفاده از تجربیات دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام می‌دارد. رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این دیدار به ابعاد بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب و برگزاری دوره‌های بین‌المللی به صورت مجازی اشاره کرد.

سید ابوالحسن نواب در ادامه گفت: دو دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه مذاهب اسلامی هم‌خوان‌ترین دانشگاه‌ها با یکدیگر هستند و آمادگی داریم رشته‌های مشترک با دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی کنیم. دانشگاه ادیان و مذاهب رشته‌های منحصر به فردی هم‌چون مطالعات زنان، رسانه و حقوق دارد که از رشته‌های مطرح و پرمخاطب دانشگاهی هستند و می‌توانیم در این زمینه با دانشگاه مذاهب اسلامی همکاری کنیم.

رسالت امروز ما انتخابات پرشور و انتخاب اصلح است
دکتر سید محمد حسینی در پایان سفر به قم در مجمع نمایندگان طلاب با اشاره به اینکه موضوع روز کشور انتخابات است افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران همواره مردم را به حضور گسترده در انتخابات تشویق کرده است ، نظریه ای که مبنای عملکرد نظام است و مشارکت و حضور مردم در تعیین سرنوشت و اداره جامعه بسیار موثر است . همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی میزان را رای ملت عنوان کرده و تشکیل ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی را با حضور مردم امکان پذیر دانستندحضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب نیز همواره از مشارکت حداکثری سخن گفته‌اند.


وی با تاکید بر ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند که معیار اصلی این است كه كسانی سر كار بیایند كه همتشان بر حفظ عزت و حركت كشور در جهت هدفهای انقلاب باشد. مشخص است که مسیر را برایمان روشن کرده اند و وظیفه ما این است که در بین نامزدهای که معرفی می شوند اصلح را انتخاب کنیم.

حسینی در پاسخ به اینکه آیت الله رئیسی در انتخابات ورود پیدا می کند یا خیر اظهار داشت: هنوز کسی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرده اما در صورتی که ایشان ثبت نام کنند طبق معیارهای که مطرح میشود و طبق نظر بنده، انتخابی اصلح است. دکتر حسینی همچنین ضمن زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) در مراسم سالگرد و بزرگداشت آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه شرکت کرد. مرحوم آیت‌الله بطحایی سال 98 براثر ابتلا به ویروس کرونا دعوت حق را لبیک گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها