تجربه یک دنیای فانتزی به سبک تیم‌ برتون

شهری مخوف برای کودکان گمشده

نبرد، شکست، نبرد... تا پیروزی!

نفرین خدایان فراموش شده

زمان عرضه یک بازی فرصتی طلایی است که انتخاب درست آن باعث درخشش و بهتر دیده‌ شدن یک بازی حتی معمولی می‌شود. از طرف دیگر انتخاب زمان اشتباه برای ارائه بازی به مشتریان ممکن است باعث شود حتی بهترین بازی‌ ها هم ناشناخته باقی بمانند.
کد خبر: ۱۳۰۶۴۷۹

مشخص نیست عرضه تقریبا همزمان Curse of the Dead Gods با بازی Hades یک بدشانسی محض و نتیجه برنامه‌ریزی نامناسب بوده یا از ابتدا بخشی از سیاست بازاریابی سازندگان این بازی بوده است.

بازی Hades در سال 2018 وارد دسته‌بندی دسترسی زودهنگام پلتفرم استیم شد و در نهایت در سپتامبر 2020 به‌طور رسمی عرضه گردید ولی Curse of the Dead Gods در سال 2020 و در میان سروصدای انتشار Hades تازه وارد بخش دسترسی زودهنگام استیم شد و در نهایت دو هفته پیش نسخه نهایی آن منتشر گردید.

هر دو بازی اکشن روگ-لایک در سبک سیاهچال‌ نوردی هستند و شباهت‌های فراوانی از نظر گیم‌پلی و حتی موضوعات مورد اشاره در داستان بازی با یکدیگر دارند اما به‌نظر می‌رسد روی هم رفته، انتشار Hades توسط سازنده معتبری مثل Supergiant Games به این بازی کمک کرد تا بیشتر از آنچه لایق بود دیده شود و Curse of the Dead Gods را تا حد زیادی در سایه نگه داشته است. در ادامه شما را بیشتر با این بازی جدید و جذابیت‌های آن آشنا می‌کنیم.

ترکیب آشنا

گیم‌ پلی بازی براساس فرمول شناخته شده بازی‌های روگ-لایک سیاهچال‌ نوردی طراحی شده است. یعنی بازیکن باید هر یک از ۱۰ مرحله کلی بازی را بارها تکرار کند تا با عبور از سد دشمنان، تله‌ها، غول آخرها و چالش‌های منحصر به‌فرد هر کدام از آنها موفق به تمام کردن آن شود.

برای این کار هم باید با تلاش فراوان از اتاق‌های متنوع و گوناگون هر مرحله یک به یک عبور کنید تا به اتاق غول آخر برسید. در این بین، سلاح‌ها و قدرت‌های گوناگونی هم به‌دست می‌آورید که برای تمام کردن مرحله به شما کمک می‌کنند البته منظور از قدرت‌های گوناگون در واقع طلا، توانایی‌های خریدنی، سلاح‌های جایگزین و صد البته احیای سلامتی است. هر کدام از اتاق‌های یک مرحله ترکیبی از راهروهای تو در تو یا محیط‌های باز است که در اکثر آنها مبارزه‌ای در انتظار شماست.

مبارزه‌های بازی جایی است که بیشترین شباهت با Hades در آن دیده می‌شود. مکانیک‌های پایه شما ضربه نزدیک، ضربه دور، جا خالی دادن و بدل‌زدن هستند. با بدل زدن، ضربه دشمن درست چند لحظه قبل از اصابت دفع می‌شود و با باز شدن موقت دفاع حریف چند لحظه‌ای به‌شدت آسیب‌پذیر خواهد بود. همه آنچه در مبارزه‌های بازی انجام می‌دهید در عمل انجام ترکیبی از همین مکانیک‌های پایه در کنار هم است.

فرمی منحصر به‌فرد

در طول مراحل بازی با سلاح‌هایی روبه‌رو خواهید شد که می‌توانید آنها را با سلاح فعلی خود تعویض کنید و درنتیجه سبک مبارزه‌تان را هم تغییر دهید.

اگر سلاحی را دوست ندارید و نمی‌توانید با آن بازی کنید، خیلی ساده می‌توانید آن را به خدایان خیالی بازی پیشکش کرده و در عوضش طلا به‌دست بیاورید. قدرت‌های موقتی و سلامتی نیز مواردی هستند که در اتاق‌های مخصوص به خودشان آنها را پیدا خواهید کرد. هرچند برای گرفتن آنها یا باید طلا خرج کنید یا خون دهید که دومی باعث بیشتر شدن «نفرین» خدایان بازی روی شخصیت بازیکن خواهد شد.

این سازوکار، مکانیک خاص و منحصربه‌فرد Curse of the Dead Gods است. بعضی از حملات دشمنان، خون دادن و حتی وارد شدن به اتاق‌های دیگر بخشی از نوار نفرین شما را پر خواهد کرد.

اگر این نوار کاملا پر شود، نفرین جدیدی روی شما قرار خواهد گرفت. این نفرین‌ها تا زمانی که کشته شوید، روی شما خواهند ماند و کارتان را سخت‌تر می‌کنند.

مثلا نفرین‌ها باعث می‌شوند طلاهای روی زمین خیلی سریع‌تر ناپدید شده، دشمنان احیا یا تله‌ها قوی‌تر شوند. این سیستم باعث می‌شود تا سود و زیان در این بازی معنی خاص خود را داشته باشد و مجبورتان می‌کند برای هر کاری که انجام می‌دهید حساب کنید که ارزش نفرین‌شدن را دارد یا نه.

همچنین نور نقش پررنگی در گیم‌پلی بازی دارد، زیرا دشمنان در تاریکی قدرتمندتر می‌شوند. اما چون همیشه مجبورید مشعلی در یک دست داشته و با دست دیگر با دشمنان بجنگید، این سیستم که ممکن است در نگاه اول جالب به نظر برسد، در عمل گاهی مبارزه‌های بازی را خسته‌کننده و غیرمنصفانه می‌کند.

در یک نگاه 

بازی Curse of the Dead Gods در زمره بازی‌های روگ-لایک تر و تمیز و استاندارد قرار می‌گیرد و بدون شک می‌تواند مدت قابل توجهی شما را سرگرم کند. صداگذاری بازی در کنار سبک هنری آن از دیگر جذابیت‌هایی است که شما را در طول تجربه آن همراهی خواهند کرد.

گرچه شباهت‌های زیادی با Hades دارد ولی نمی‌تواند گوی سبقت را از آن برباید. در نتیجه توصیه می‌کنیم این دو بازی را پشت سر هم یا نزدیک هم تجربه نکنید وگرنه هر دو ارزشمند هستند.

مجید رحمانی - طراح مرحله بازی - ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها