براساس نتایج یک مطالعه جدید؛

مصرف قهوه ساختار مغز را تغییر می‌دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف منظم کافئین باعث کاهش حجم ماده خاکستری در مغز می‌شود، این تحقیق نشان می دهد که مصرف قهوه می‌تواند توانایی پردازش اطلاعات را مختل کند.
کد خبر: ۱۳۰۴۸۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، محققان سوئیسی در این مطالعه به ۲۰ جوان سالم روزانه سه وعده ۱۵۰ میلی گرمی کافئین به مدت ۱۰ روز دادند. این میزان مصرف کافئین با نوشیدن روزی چهار یا پنج فنجان کوچک قهوه دم کرده در روز برابر است.

محققان در پایان این ۱۰ روز مصرف ۴۵۰ میلی گرم کافئین در روز حجم ماده خاکستری مغز را با استفاده از اسکن مغز اندازه گرفتند، آنها متوجه کاهش حجم ماده خاکستری در مغز افراد مورد مطالعه شدند.

در این پژوهش کاهش ماده خاکستری مغز به ویژه در لوب گیجگاهی راست از جمله هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که برای تثبیت حافظه ضروری است، چشمگیر بود.

ماده خاکستری در خارجی ترین لایه یا قشر مغز یافت می شود و در زمینه پردازش اطلاعات فعالیت می کند. ماده خاکستری به قسمت هایی از سیستم عصبی مرکزی اشاره دارد که در درجه اول از سلول‌های عصبی تشکیل شده است، در حالی که ماده سفید عمدتاً شامل مسیرهای عصبی است.

با این حال در این تحقیق به نظر می رسید که این اثر موقتی است به طوری که پس از تنها ۱۰ روز توقف مصرف هرگونه کافئین، این تغییرات برعکس شد.

دکتر کارولین رایچرت از دانشگاه «بازل» در سوئیس گفت: نتایج این مطالعه الزاما به این معنی نیست که مصرف کافئین بر مغز تأثیر منفی دارد اما مصرف روزانه کافئین به وضوح روی عملکرد شناختی تأثیر می گذارد که این موضوع خود زمینه مطالعات بیشتری را فراهم می کند.

طبق اعلام کلینیک مایو در آمریکا که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است مصرف حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای بیشتر بزرگسالان بی خطر تلقی می شود و یک فنجان قهوه دم کرده ۸ اونسی (۲۳۷ میلی لیتر) حاوی ۹۶ میلی گرم قهوه است. میزان کافئین در قهوه بسته به روش تهیه آن متفاوت است.

محققان گفتند: به نظر می رسد تغییراتی که در نتیجه مصرف قهوه در مورفولوژی مغز ایجاد می شود موقتی است اما تاکنون یک مقایسه سیستماتیک میان افرادی که قهوه مصرف می کنند و افرادی که معمولاً کافئین کم مصرف می کنند یا اصلاً کافئین مصرف نمی کنند، صورت نگرفته بود.

آنها افزودند: در گذشته اثرات کافئین بر سلامتی در درجه اول در بیماران بررسی شده است اما لازم است که این تاثیرات بر افراد سالم نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

بسیاری از محققان در سراسر جهان تلاش می‌کنند با بررسی ترکیبات موجود در قهوه، اثرات آنها را بر بدن انسان درک کنند. اگرچه کافئین، شناخته‌شده‌ترین ترکیب قهوه است و مشخص شده که مزایای بسیاری برای سلامت قلب دارد اما قهوه، هزاران ترکیب دیگر را نیز شامل می‌شود که شناختن آنها بی‌فایده نیست.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها