شیر دام ها یکی از مهمترین دلایل پرورش انها توسط انسان می باشد. توجه به کیفیت شیر و همینطور رعایت اصول بهداشتی در شیردوشی می تواند سبب انتقال تمامی فواید این ماده با ارزش به انسان شود.
کد خبر: ۱۳۰۴۸۲۰

اهمیت شیردوشی دام با دستگاه های تمام اتوماتیک

در این مقاله به بررسی اهمیت تغذیه در شیردهی مناسب و همینطور اهمیت استفاده از دستگاه شیردوش در تولید شیر بهداشتی سخن خواهیم گفت.

نقش تغذیه در شیر تولیدی دام ها:

اهمیت تغذیه در شیرتولیدی دام ها بسیار بالا می باشد. این تغذیه شامل علوفه ی مناسب و کنسانتره می باشد که باید با درصدی مشخص در دوره های شیردهی و غیرشیردهی به دام داده شود . میزان مواد غذایی همچنین نسبت به سن و نژاد دام نیز متفاوت می باشد.

شیردهی مناسب با افزایش نسبت کنسانتره به علوفه امکان پذیر نیست و این عامل می تواند سبب کاهش شیردهی و در نتیجه ضرر دهی واحد دامداری شود. از این رو پیشنهاد میشود درصد مواد را بر اساس داده های علمی و توسط متخصص اینکار مشخص کنید و مواد را در اختیار دام قرار دهید .
شایان ذکر است که نزدیک به 70 درصد هزینه های جاری در سالن های پرورش دام ها مربوط به مواد غذایی می باشد که در صورت کاهش کیفیت و یا مقدار این مواد، تولید شیر نیز با کاهش محسوسی مواجه خواهد شد.

بهداشت و تاثیر آن در فرایند تولید شیر:

بهداشت از دیگر موارد بسیار مهم در تولید شیر می باشد. این بهداشت چه در زمان پیش از آبستنی و چه در طول دوران شیردهی اهمیت بسیاری دارد. محیط به صورت منظمی باید سمپاشی شود تا هرگونه بیماری و کنه و ... در محیط از بین برود. در زمان شیردوشی نیز باید بهداشت به صورت کامل رعایت شود. برای مثال پیش از اقدام به استفاده از شیردوش گوسفند، باید پستان دام ضدعفونی شود و پس از اتمام شیردوشی نیز این ضدعفونی مجددا باید توسط اپراتور انجام گیرد. در این صورت امکان الوده شدن شیر و همینطور ایجاد عفونت و بیماری در پستان دام به میزان بسیاری کاهش می یابد.

استفاده از تجهیزات مدرن در شیردوشی :

تجهیزات مدرن شیردوشی شامل شیردوش های اتوماتیک می شود که امکان استفاده از آنها در سالن های پرورشی بزرگ و کوچک فراهم شده است. برای مثال شیردوش گاو در چندین نمونه اتوماتیک تا دستی وجود دارد که اهمیت توجه به صدای پایین و کاهش استرس دام در هنگام شیردوشی از مهمترین موارد در تولید شیردوش ها برای دام های مختلف از جمله گاو های شیرده می باشد.

شیردوش دستی دارای سیستمی مشابه با شیردوش های اتوماتیک است با این تفاوت که امکان شیردوشی در محیطهای فاقد انرژی برق را مهیا میکند. شیردوش دستی با استفاده از اهرم موجود نیروی لازم برای شیردوشی را فراهم میکند. در این حالت نیز امکان ورود الودگی به داخل شیر بسیار کم می باشد.

شیردوش های اتوماتیک اما عملکردی بسیار ساده دارند که بدون نیاز به دخالت کاربر در زمان شیردوشی شرایط مورد نیاز برای شیردوشی بدون وارد کردن هرگونه استرس به دام را مهیا می کنند.

اهمیت شیردوشی دام با دستگاه های تمام اتوماتیک

این شیردوش ها در نمونه های تک واحد تا چند واحد قابل تهیه می باشد. همچنین در سالن های پرورشی بزرگ، سالن های شیردوشی مخصوصی وجود دارد که دستگاه های موجود در آنها به صورت سفارشی تولید شده و امکان شیردوشی از تعداد بسیاری از دامها را به صورت همزمان دارند.

همانطور که اشاره شد توجه به بهداشت در زمان شیردوشی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد . در زمان اتصال لاینر ها به پستان دام ، محل مدنظر با مواد مخصوصی باید ضدعفونی شود. از سویی دیگر پس از اتمام کار شیردوشی نیز این عمل باید تکرار شده تا امکان ایجاد الودگی و بیماری های دیگر در پستان دام از بین برود.

از مهمترین موارد در شیردوشی صدای ایجاد شده توسط دستگاه می باشد. این صدا نباید موجب ایجاد استرس در دام شود. در اولین باری که دام با دستگاه شیردوشی می شود ممکن است صدا سبب نارامی دام شود که کم کم دام به آن عادت خواهد کرد.

شیردوشهای برقی دارای قسمت های مختلفی می باشند که از مهمترین انها می توان به لاینر ها ، خرچنگی ها و بیدون جمع اوری شیر اشاره کرد. همچنین این دستگاه ها دارای موتور مخصوصی می باشند که میزان نیروی لازم برای عملکرد دستگاه را مهیا می کند.

شیردوشی در این دستگاه ها به صورت مکشی صورت نمیگیرد. عمل مکشی سبب اسیب جدی به دام خواهد شد. در دستگاه های استاندارد شیردوشی به روش نبضی صورت میگیرد تا مانع از ایجاد اسیب در دام شود .

چرا شیردوشی اتوماتیک ارجعیت بسیاری نسبت به شیردوشی سنتی دارد؟ 

این پرسش را میتوان از چندین جنبه پاسخ داد. یکی از مهمترین عوامل امکان ورود الودگی به داخل ظرف شیر در هنگام شیردوشی می باشد که به جد می توان گفت اجتناب ناپذیر است. از سویی دیگر شیردوشی مداوم می تواند سبب کاهش توان اپراتور شیردوش شده و کارایی ان را کم کند. همچنین شیردوشی دستی به دلیل تفاوت در فشار وارده به پستان دام در دفعات مختلف می تواند استرس به دام وارد کرده و دام امکان شیردوشی مناسب را نداشت باشد. از سویی دیگر سرعت شیردوشی در این روش پایین بوده و هزینه های مورد نیاز برای اپراتور بالاتر می رود.

تمامی این موارد در شیردوشی اتوماتیک رفع میشود. امکان ورود الودگی به شیر در استفاده از شیردوشهای اتوماتیک نزدیک به صفر می باشد چراکه دستگاه از یک طرف مستقیما به پستان دام متصل است و از طرف دیگر به صورت مستقیم به بیدون مخصوص و در بسته. اینچنین مورادی مشکلی از بابات ورود الودگی هب داخل شیر وجود نخواهد داشت. دستگاه به صورت اتوماتیک و تا زمانی که احساس شود ورود شیر در حال کاهش می باشد ، با سرعتی یکسان به شیردوشی ادامه میدهد و در نتیجه سرعت انجام کار نیز بسیار بالا می رود. از سویی دیگر شیردوش های اتوماتیک امکان شیردوشی همزمان از چندین دام را دارند که این امر سبب کاهش هزینه های جاری واحدهای دامداری خواهد شد.

آشنایی بیشتر با اصول شیردوشی و نگهداری از دام :

آشنایی با اصول دامداری حتی زمانی که تعداد بسیار کمی دام دارید می تواند در تولید مناسب شیر و همچنین پرورش صحیح و حفظ سلامت دام تاثیر بسزایی داشته باشد. به منظور اشنایی با اصول صحیح پرورش و همینطور اصول تولید مواد لبنی از شیر طبیعی دام ها، میتوانید به بخش مقالات لبنی وبسایت eig مراجه کرده تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب نمایید و با داشتن دانش بیشتر ، کیفیت محصولات تولیدی را به میزان قابل توجهی افزایش دهید .

نتیجه گیری :
در این نوشتار به بررسی عوامل موثر بر کیفیت شیر تولیدی و همینطور شیردوش های مخصوص و اتوماتیک پرداختیم. اشنایی کافی با اصطلاحات دامداری و توجه به رعایت استانداردها می تواند یک کسب و کار سودده را برای شما به ارمغان آورد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها