سوپرکامپیوتر کوانتومی CIM برای انجام تریلیاردها ترکیبات فرمول های شیمیایی پیچیده کشف به منظور داروی کرونا به کمک علم پزشکی آمده است.

به گزارش آژانس خبری فناوری تکنا، محققان در حال توسعه یک ماشین منسجم Ising هستند که قدرت محاسبات کوانتومی را در زمینه کشف دارو به کار خواهد گرفت و مشکلات منطقی موجود در فرآیندها را رفع خواهد کرد.

قدرتمندترین ابررایانه جهان به جنگ ویروس کرونا می آید

بر اساس این گزارش تکنا، تیم تحقیقاتی شرکت ژاپنی NTT از همکاری خود با شرکت آمریکایی Caltech خبر داده است تا به کمک یکدیگر سریعترین کامپیوتر Ising منسجم جهان (CIM) را توسعه دهند.

این خبر که در صدر پربازدیدترین اخبار علمی تکنا قرار گرفته است، به این مسئله پرداخته است که این فرایند مربوط به یک روش محاسباتی کوانتوم گرا می‌شود که از پردازنده های مخصوص استفاده می کند تا مشکلات بهینه سازی ترکیبی را رفع نماید.

کامپیوترهای CIM دستگاه‌های پیشرفته ای هستند که رویکرد امیدوارکننده ای برای حل مشکلات بهینه سازی ارائه می‌کند و با استفاده از نقشه برداری به جستجوی مشکلات میپردازد.

کاربرد اصلی این رویکرد محاسباتی جدید به منظور کشف دارو است. تولید داروهای جدید با استفاده از این روش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد تا از آنها برای مبارزه با بیماریهای جدیدی همچون کرونا استفاده شود.

معمولا از کشف دارو به عنوان یک مشکل بهینه سازی ترکیبی یاد می‌شود. پروسه کشف داروی موثر معمولا شامل تعداد بسیاری از مولکول‌های بالقوه مناسب پزشکی می‌شود که میان پروتئین های مد نظر قرار دارند؛ این پروتئین ها معمولا مسئول یک بیماری خاص هستند.

از رایانه های معمولی برای تکرار فعل و انفعالات شیمیایی در فضای پزشکی و سایر زمینه های زیستی و علوم شیمی استفاده میشود. برای انجام دقیق معادلات پزشکی، فناوری کوالکام می بایست در انجام ترکیبات احتمالی فراتر از آزمون و خطا عمل کند.

بنا به اطلاعات منتشر شده در وبسایت اخبار فناوری تکنا، توسعه سیستم جدید رایانه ای توسط  Kazuhiro Gomi مدیر عامل شرکت NTT Research و دکتر Yoshihisa Yamamoto مدیر آزمایشگاه فیزیک و انفورماتیک این شرکت انجام می شود و این دو شخص مسئول نظارت بر نحوه انجام این پروژه هستند.

این مسئله می تواند یه گام رو به جلو برای حل مشکلات بهینه سازی دستگاه‌های CIM باشد و با استفاده از مسائل آماری، علوم کامپیوتر، فیزیک و اپتیک کوانتوم می توان هوشمندی آن را افزایش داد.