رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران:

روند غلظت PM۲.۵ در هوای شهرها رو به افزایش است

رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روند غلظت مهمترین آلاینده های هوای آزاد (PM۲.۵) در کشور افزایش یافته در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر چین و هند طی سال های اخیر روند کاهشی قابل ملاحظه ای در این زمینه تجربه شده است.
کد خبر: ۱۳۰۰۴۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، ذرات PM۲.۵ که قطر آنها ۲.۵ میکرون یا کمتر (۱۰۰ برابر کوچکتر از قطر موی انسان) است و آنقدر کوچک هستند که می‌توانند حتی به کوچکترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کنند.

این ذرات معلق عموما ناشی از فعالیت‌های مانند رفت و آمد ماشین‌ها، ذوب و پردازش فلزات، نیروگاه‌ها و مانند اینها و همچنین سوزاندن مزارع و آتش سوزی جنگل‌ها هستند که در آنها سوخت‌ های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ سوزانده می‌شوند.

میزان ذرات PM۲.۵ در هوا بر حسب میکروگرم در متر مکعب هوا به طور میانگین در ۲۴ ساعت اندازه‌گیری می‌شود.

PM۲.۵ علت اصلی «کاهش میدان دید» (haze یا تاری هوا ناشی از آلودگی هوا) در شهرهای بزرگ هستند.

ذرات PM۲.۵ نسبت به ذرات بزرگتر PM۱۰ (ذرات معلق ۲.۵ تا ۱۰ میکرونی که ناشی از دود و غبار کارخانه‌ها، کشاورزی و جاده‌ها و نیز گرده‌های گیاهی، کپک‌ها و هاگ‌ها هستند) برای مدت طولانی‌تری در هوا باقی می‌مانند (روزها یا هفته‌ها) و تا مسافت طولانی‌تری نیز حرکت می‌کنند.

دکتر محمدصادق حسنوند روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: در شرایطی که رکورد بالاترین میزان کاهش غلظت ذرات معلق ریز هوا در دنیا طی سال های اخیر در شهر پکن مشاهده شده، غلظت ذرات معلق ریز در شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش حدود هشت تا ۱۰ درصدی داشته است.

حسنوند افزود: در شهر تهران در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵۰۰ مورد مرگ منتسب به ذرات معلق ریز هوا برآورد شده که معادل هشت تا ۱۰ درصد کل موارد مرگ در این شهر است.

آلودگی هوا پس از سیگار بیشترین سهم را در ایجاد بیماری‌های غیرواگیر دارد

رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان می‌دهند، آلودگی هوا پس از سیگار بیشترین سهم را در ایجاد بیماری‌های غیرواگیر دارد و در مقایسه با مصرف الکل، تحرک بدنی کم، رژیم غذایی و عوامل دیگر سبک زندگی، آلودگی هوا سهم بیشتری در ابتلا به بیماری های غیرواگیر را به خود اختصاص می‌دهد.

حسنوند اظهار داشت: از طریق کاهش آلودگی هوا می‌توان بار بیماری‌های ناشی از سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌ های حاد و مزمن تنفسی را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین عامل خطر محیطی که بیشترین بار بیماری های منتسب را به خود اختصاص داده، آلودگی هوا است، گفت: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته حدود ۹۰ درصد از جمعیت دنیا در مناطقی سکونت داشته‌ اند که متوسط غلظت سالانه ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون (PM۲.۵) آنها بالاتر از مقادیر رهنمودی و استانداردها بوده است.

حسنوند ادامه داد: بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا و ذرات معلق هوا به عنوان ترکیبات سرطان‌زای قطعی برای انسان (گروه یک) طبقه‌ بندی شده است.

وی افزود: همچنین مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سراسر جهان سالانه حدود هفت میلیون نفر بر اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی هوای محیط آزاد و محیط داخل جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد حدود ۳.۷ میلیون مرگ منتسب به آلاینده های هوای محیط آزاد است که به عبارت دیگر هر روز حدود ۱۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی هوای محیط آزاد جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۸۸ درصد از این موارد در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها