امام جمعه موقت تهران گفت: این بیکاری و فشار معیشتی، حاصل نادانی افرادی است که در اقتصاد باید مراقبت می‌کردند و چشمشان را به دشمن نمی‌دوختند.
کد خبر: ۱۲۸۸۵۴۲

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در برنامه پیام جمعه با انتقاد از وضع معیشتی و گرانی موجود در جامعه، تاکید کرد: این بیکاری و این سرگردانی و این فشار معیشتی، حاصل نادانی بعضی از افرادی است که در اقتصاد باید مراقبت می‌کردند چشمشان را به دشمن نمی‌دوختند باید از امکانات داخلی استفاده می‌کردند.

متن کامل سخنرانی آیت‌الله صدیقی به شرح زیر است:

السلام علیک یا بقیه الله صلی الله علیک یا صاحب الزمان یا مولای یا صاحب الزمان اغثنی یا مولای یا صاحب الزمان ادرکنی

أعوذ بِالله مِنَ الشَّیطَان الرَّجیم

بِسمِ ا... الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی.

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةِ علی خاتم المرسلین سیدنا طبیبنا حبیبنا کهفنا غوثنا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ صلی الله علیه و آله سیّما بقیة ا... فی العالمین و اللعن عَلَی أَعْدائِهِمْ أَجْمَعِینَ

فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ

پروردگار حکیم زندگی این عالم را برای تربیت بشر منظور فرموده در برنامه ریزی عالم آفرینش خدا عوالم زیادی دارد.

خدا بهشتش الان موجوده، عالم ملائکه موجوده، هفت آسمانی که ما خبر نداریم، ولی دنیا بی نهایته، آسمان دنیا همین آسمان پرستاره است که عدد ستارگانش را کسی نتوانسته اعلان کنه این آسمان دنیاست وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا زینه ما آسمان دنیا را به این ستارگان اجرام کیهانی مزین کردیم، اما آسمان دوم، سوم، چهارم که حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام در آسمان چهارم مستقرند تا خدا اراده کنند ظهور حجت خدا منجی جهان بشریت مولای ما، صاحب ما، امید و پناه ما حضرت بقیه الله الاعظم، حجت ابن الحسن المهدی روحی و ارواح عالمین لتراب مقدمه الفداه، جناب عیسی هم از آسمان چهارم نزول می‌کنند و در کنار حضرت مهدی برای نجات جهانیان، رسالت خودشان را ایفا می‌کنند. خداوند متعال با وجود این همه عوالم این عالم دنیا را که به دو اعتبار دنیا گفته می‌شود، یکی از «دنو» گرفته می‌شود یعنی نزدیک‌ترین عالم، این در دسترس ماست.

این عالم نزدیک‌ترین عالم به ما بشری است که زندگی طبیعی داریم. یا دنیا از «دنائت» است یعنی از میان این عوالم هیچ عالمی به اندازه این عالم پستی نداره پستی اش هم برای آدمای پست است وگرنه برای آدم‌های کرام و بزرگوار کلاس هست و همه اش ارزش است آخرت را با دنیا می‌خرند.

سعادت را در دنیا تحصیل می‌کنند. هرکه از دنیاش استفاده نکند آخرت ندارد در قرآن شریف دارد بر این که این لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى انسان حاصل کار خودش را دربهشت خواهد دید اگر اینجا بذر نکنیم تلاش نکنیم خدمت نکنیم عبادت نکنیم جهاد نکنیم مبارزه نکنیم انقلاب نداشته باشیم و تحولات درونی برای خودمان کسب نکنیم، بهشت به ما مفتی نمی‌دهند خدای متعال کم ما را زیاد می‌کند، ولی اگر زمینه را خودمان فراهم نکنیم به ما بهشت نمی‌دهد.

از این جهت باید بدانیم که دنیا یک فرصت است یک تهدید، فرصت است برای کسی که می‌داند زندگی در این عالم مشکلات دارد، عقبه‌ها دارد، گردنه‌های سخت دارد. برای رسیدن به قله ما باید از قعر اسفل سافلین، نگاهمان به قله باشد.

خودمان را بیرون بکشیم و من حرم، خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت ما روحی فداه را، فرمودند سعی کنید از حرم الهی خارج نشید من حرم الی حرم همیشه حرمی باشید حرامی نباشید هروقت انسان مرتکب حرام شد مرتکب غفلت شد، از حریم الهی از حرم خدا از بارگاه انس دوست، بیرون رفته است.

من حرم الی حرم خواجه عبدالله منازل السائرین نوشته سالک الی الله مسافرین سفر الهی منزل به منزل به خدا می‌رسند این فضائل اخلاقی منازل است.

عفت منزلی است، عدالت منزلی است، شجاعت منزل است، عبادت منزل است، ایثار منزل است، صبر منزل است، زهد منزل است ما باید منزل به منزل این درجات را طی کنیم تا به پروردگار عالم برسیم ولی این دنیا را خدا معرفی کرده، این دنیا جای تن آسایی نیست، تنبل خانه نیست، عشرتکده نیست، اینجا برای رفاه و عیش و عشرت ساخته نشده است. یکی دوتا آیه خدمت شما قرائت می‌کنم تا دنیا را عوضی نگیریم. اینجا بهشت نیست اینجا آسایشگاه نیست، اینجا محل کار و تلاش است، اینجا محل رنج است.

گنج بهشت را با رنج دنیا به دست می‌آوریم. مرارة الدنیا حلاوة الآخرة، وحلاوة الدنیا مرارة الآخرة در یک آیه‌ای پروردگار عزیز فرموده است که «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ» کبد یعنی سختی یعنی رنج. گنج عزت، گنج استقلال، گنج شرف، گنج تمکن، گنج غنی، بدون رنج این عالم عملی نیست نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

باید تلاش کرد از وجود مقدس کشاف حقایق امام جعفر صادق صلوات الله و سلامه علیه سوال کردند لمَا ذَا بَنَیْتَ أَمْرَکَ یابن رسول الله؟ آقا شما اصولی که، برنامه زندگی را روی آن اصول برنامه ریزی کردید چه چیز‌هایی است؟ امام علیه السلام چهار چیز را مبنای زندگی خودشان معرفی فرمودند.

فرمودند علمت أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْیَیْتُ از بینندگان عزیز و با کرامتمان که از هجران نمازجمعه رنج می‌برند و می‌دانند که چه نعمتی داشتند، این اجتماع عظیم عزت ساز چه پناهگاهی بود، چه روزنه رحمتی بود، وقتی هزاران دست با هم به سوی پروردگار عالمیان بلند می‌شد و دعا و نیایش در این فضا طنین داشت عرش الهی را طوفانی می‌کرد. باران رحمت حق در استجابت دعا‌ها نازل می‌شد و حال این فاصله‌ها پیش آمده است.

چه کردیم کدام ناشکری‌ها را کردیم که امروز جمعمان زیر قبه امام حسین جمع نیست، در نماز‌های جمعه جمع نیست. من توقع دارم شما که دلتان با خدا آرام می‌گیرد در این بلا‌های دنیوی، بلای کرونایی، بلای معیشتی بلای سوء مدیریت‌ها که به هیچکدام از وعده‌هایی که در ارزان کردن اجناس، در پایین آوردن قیمت پول‌های خارجی، بالابردن پول ملی، چه وعده‌ها داده شده بود، به هیچکدام وفا نشد، شما رنج می‌برید، ولی در این رنج‌ها سیمتان وصل باشد باید رنجتان هدف دار باشد تا تخریب بوجود نیاره، ویرانگر نباشه، سازنده باشه. وجود مبارک امام صادق ببینید چه اصولی را برای ما ترسیم می‌کند که ما هم از امام خودمان تبعیت کنیم.

یکم: دانستم که خدا بر من مطلع است فَاسْتَحْیَیْتُ، چون خدا را بر خودم مطلع می‌یابم، متوجهم که خدا بر من اشراف داره، خدا منو نگاه می‌کنه، خدا منو زیر نظر داره، لذا همیشه دست و پای خودم را جمع می‌کنم، هیچوقت بی ملاحظه زندگی نمی‌کنم. اینایی که احتکار می‌کنند اینایی که می‌تونند گران نفروشند گران می‌فروشند، اینایی که مردم آزاری می‌کنند اینایی که کار خودشان را که نسبت به مردم باید امانت دار باشند کار را به موقع انجام دهند گرفتار بروکراسی شدند کار مردم را از امروز به فردا می‌اندازند، اینایی که در گمرک‌ها کالا‌های مردم را نگه داشتند گاهی کالا‌ها فاسد شد، گاهی فرصتش از دست رفت، این‌ها گویا خدا را بر خودشان مطلع نمی‌بینند. در درون خانواده‌ها در این ایامی که خانه نشینی یکی از کلاس‌های سازنده برای ما پیش آمده، نخواسته پیش آمده «عسی ان تکرهوا شیئا فهو خیر لکم» این تحمل اعضای خانواده، پرخاش نکردن، به هم نپریدن و همه تلخی‌ها را به شیرینی مبدل کردن، در خانه برنامه ریزی کردن به دعا‌ها سیر کردن، به مناجات‌های امام زین العابدین علیه السلام غور کردن و از این گنج‌های عرشی، ثروت معنوی اندوختن، بیکار نمانیم، قضای نمازهامون را داشته باشیم، مطالعات علمی داشته باشیم، از شبکه‌ها استفاده‌های علمی و دینی بکنیم، ارتباط با صلحا برقرار کنیم، از کلیپ‌های سازنده استفاده بکنیم.

فرصت می‌توانید داشته باشید شما، این تهدید برای شما یک غنیمت می‌تواند باشد. خدا را بر خودمان مطلع ببینیم نمی‌توانیم بداخلاقی کنیم نیش زبان نمی‌توانیم داشته باشیم صدایمان را نمی‌تونیم کلفت بکنیم، بی احترامی و بی ادبی نمی‌تونیم داشته باشیم. کاسب در کسبش، پزشک در طبابتش مسئول اداری در امانت داری هشتاد میلیون جمعیت، این‌ها همه بر اساس این اعتقاد است که امام صادق علیه السلام یک حقیقت و واقعیت را فرمود مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْیَیْتُ

دوم که آرام بخش است و من این را خودم تجربه دارم، تئوری نیست عرض می‌کنم عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا یَأْکُلُهُ غَیْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ اعتقاد دارم خدا رزق من را برای من، خودش پیش بینی کرده، ذخیره داره برای من، رزق من را دیگری نمی‌تواند بخورد. حسابی که خدا در خزینه خودش برای من باز کرده هیچکسی تو حساب من نمی‌تونه دست ببره. برادران خواهران ما وظیفه مان حرکته، کاره خدا روزی را خودش می‌رسانه بیکاری بی تقوایی است بی تقوایی بی برکتی میاره وگرنه خدا خزائنش در زمین نیست در آسمانه زمین هم کم بیاره خدا از آسمان میباره عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا یَأْکُلُهُ غَیْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ، چون روزی رو به دست خدا می‌دانستم دغدغه معیشتی نداشتم دغدغه کم آوردن وسایل زندگی رو نداشتم من باید بندگی بکنم من باید کار بکنم، من باید تلاش بکنم من باید برنامه ریزی بکنم من باید در سنگر‌های خدمت به جامعه حضور داشته باشم، اما رزاق خداست «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» رزق کرم‌های زیر زمین رو میده، رزق این گنجشک‌هایی که هیچ انباری ذخیره‌ای ندارند می‌ده رزق عقرب‌ها و وحشی‌ها را می‌ده، رزق ما را هم او میده، بنابراین دل آرام دارید، به خودتان فشار نیارید برای آینده چه می‌شود چه می‌دانیم چه می‌شود، شما امروز به وظیفه خودتان عمل بکنید.

سوم فرمود عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِی الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ این مرگ کرونا خودش یکی از عبرتهاست آماده بشیم، مرگ حق است کرونا هم نباشد به یک بهانه دیگری اجل می‌آید و ما رفتنی هستیم، ما ماندنی نیستیم. الدنیا دار ممر لا دار مقر دنیا پل عبوره، دنیا متجر و تجارتخانه است، دنیا مزرعه است، باید بریم زندگی را جای دیگر داشته باشیم لذا حضرت فرمودند، چون مرگ را حق دیدند هیچوقت غافل از مرگ نبودند، آنقدر خودم را پاک نگه می‌دارم، دستم را زبانم را چشمم را رسالتم را درست انجام می‌دم که وقتی مرگ آمد، سرافکنده نباشم، دست خالی نباشم.

چهارم که مهم است و تناسب با این ایام دارد عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِی لَا یَعْمَلُهُ غَیْرِی همانی که می‌گوید روزی به دست خداست می‌گوید حرکت بر من واجب است هرکسی باید یک مسئولیتی را در جامعه بدوش بگیرد و ایفای رسالت اجتماعی بکند دانستم که عمل من را، کار من را، وظیفه من را دیگری انجام نمیده، بارم را نباید به دوش دیگری بگذارم، کَلّ دیگری نباید باشم کار خودم را خودم باید انجام بدهم از این جهت فَاجْتَهَدْتُ جهادگر بودم هیچوقت از کار در نرفتم هیچوقت از بار مسئولیت شانه خالی نکردم. این دنیا لقد «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ»

آیه دوم «إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» شما به سختی به سوی مقصد اعلی، چون دارید بالا میرید بالارفتن سخته افتادن آسانه، ولی افتادی جاماندی سقط شدی، مواظب باش نیفتی اگر بخواهی بالا بری بالا رفتن سختی دارد إِنَّکَ کَادِحٌ مقصد خداست باید بالا بری اگر مقصد خداست باید بالا بری سختی‌ها داره

در ره منزل لیلی که خطرهاست به جان شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

عاشق باش عاشقانه تلاش کن برای رسیدن به معشوق همه رنج‌ها شیرین میشه، کار برای محبوب خیلی دلنشین است. انسان را نستوح می‌کند خستگی ناپذیر می‌کند. در یک آیه‌ای هم دارد که «ونبلوکم بالخیر و الشر فتنة»

نه تنها کرونا بلاست، همه چیز دنیا بلاست. بلاست یعنی امتحانه، انسان را فرسوده می‌کنه دیدید کسی جوان بمانه «وَمَن نُّعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِى ٱلْخَلْقِ» زندگی دنیا همه را فرسوده می‌کنه؛ لذا زندگی بلاست فرسایشی است زندگی در دنیا و انواع بیماری‌ها «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ * وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» خدای متعال می‌گوید ما بنامان بر این است که شما را آزمایش کنیم به شما بلا بدیم از مالتان کم میشه این اوضاع کرونایی درآمد‌ها را کم کرده، اوضاع اقتصادی جهان را با بحران مواجه کرده «وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ» داغ جوان چقدر جوان با این کرونا از دست ما رفتند و چقدر انسان‌های با کرامت با ارزش با همین بلا از ما جدا شدند، مبتلا به هجرانشان شدیم، دنیا همینه اینجا بنا نیست همیشه وصال باشد یه روز با همیم یه روز دیگه از هم جدامون می‌کنند. اینجا یوم الجمع نیست، جمع در بهشته اینجا زندگی زندگی هجرانی است، زندگی مفارقتی است «نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ» فرزندان را از آدم می‌گیره «وَالثَّمَرَاتِ» گاهی بلا‌های طبیعی میاد سیل میاد تمام درآمد‌های بعضی اشخاص را ازشون می‌گیره و کرونا میاد یک تشویش جهانی همراه میاره، گاهی جنگ میاد، فرمود «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ ٱلَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم * مَّسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَاءُ وَٱلضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُواْ حَتَّى یَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ مَتَى نَصْرُ ٱللَّهِ»

رفتن به بهشت تحمل می‌خواد از بیرون فشار می‌بینید، از درون سختی می‌بینید پرس می‌شوید باید مقاوم باشید باید استقامت کنید باید مقابله کنید با مشکلات، باید سنگر را خالی نکنید. باید از جبهه فرار نکنید، زندگی جبهه است جنگ با فقر است، جنگ با جهل است جنگ با دشمن غدار غارتگر است جنگ با استعمارگران است جنگ با نفوذی هاست جنگ با بدذات‌هایی است که مردم آزارند. اگر این جنگ‌ها را ما جدی نگیریم، جاماندیم. حالا این همه بلا و سختی که خدا در متن جامعه به ما خبر داده تا ما هویت دنیا را بشناسیم خودمان را برای سختی‌ها آماده کنیم آیا پناهگاهی هم داریم؟ بله خدا پناهگاه‌هایی برای تمین نیرو انرژی جهت مقاومت به ما معرفی فرموده یک: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» فرمود نماز برای شما پناهگاهه هروقت کم آوردید، هروقت کارتان قفل شد هروقت به بن بست رسیدید، پاشید نماز بخونید. در میان نماز‌ها نماز استغاثه به حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها که ۵۱۰ بار در پنج سجده می‌گوییم یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی در مفاتیح الجنان مرحوم محدث قمی این نماز را آورده. برای رفع این بلای جهانی، منجی جهانی را با نماز بگیرید خدا خودش به ما گفته از نماز کمک بگیرید تا کم نیارید تو این فشارها، تو این سختی ها، «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» صبر مقاومته، صبر ایستادگی است، صبر استقامته، صبر خستگی ناپذیری است، صبر در سنگر ماندن و با فشار‌ها فرار نکردن از جبهه است، صبر روزه است، صبر ترک گناه است، صبر پا روی شهوت گذاشتن است، صبر در غضب، جرعه غضب را فروبردن و خانواده را به آتش نکشیدن است. با صبر زندگی را آرام کنید. با نماز زندگی را دارای پشتوانه قرار بدید. این سیم بیرونی را وصل کنید و این سیم درونی را تقویت کنید تا در پناه زندگی کنید تا نیفتید تا متلاشی نشید، تا به جان هم نیفتید. «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» دیگر دعاست، فرمود «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ» اگر دعای شما نباشد، خدایا بارال‌ها امرتنا بالدعا خدایا ما را دستور دادی، فرمان دادی دعا کنیم و خودت تضمین فرموده‌ای اجابت بکنی، فرمودی «ادعونی استجب لکم» امرتنی بالدعا و ضمنتنی الاجابه به من گفتی دعا کن آمدم دعا کنم، ولی به من قول دادی استجابت کنی در این ایام برادران خواهران جلسات خانوادگی داشته باشید دستجمعی دعا کنید دعای توسل بخوانید دعای یستشیر بخوانید دعای مشلول بخوانید با این دعا‌ها دریای رحم خدا را به جوش بیارید باشد که خدا یک دل شکسته‌ای را بپذیرد و امام زمان مان را برساند و این بلا را از سر بشریت کم کند و این بیکاری و این سرگردانی و این فشار معیشتی، این نادانی بعضی از افرادی که در اقتصاد باید مراقبت می‌کردند چشمشان را به دشمن نمی‌دوختند باید از امکانات داخلی استفاده می‌کردند. هرچه گفتند داریم ارزان می‌کنیم هی هرروز. این‌ها رو باید ان شاءالله با تقوا و با معنویت با کار و تلاش و هماهنگی جبران کنیم. نهایتا خدا یک جمله فرموده فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ شما در هر بلایی گرفتار بشید اونی که همیشه با شما هست اون خداست، اون خداست، خداست. فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ به خدا پناه ببرید. هممون به پناه خدا برویم.

بارالها پروردگارا به مقربان درگاهت به خاتم انبیا به سید اوصیا علی مرتضی، به فاطمه زهرا سلام الله علیها، به همه شهدا و سید شهدای عالم خامس آل عبا قسمت می‌دهیم امام زمان ما را برسان این بلا را از سر ما رفع کن. خدایا به اقتصاد ما رونق عنایت کن. به جوانان ما اشتغال دارای نشاط و بالندگی روزی کن. بارال‌ها دختران و پسران این مملکت را به خانه بخت رهنمون باش. زندگی‌ها را از ناسازگاری‌ها عصبانیت‌ها و پرخاشگری‌ها دور بگردان. صفا محبت مودت ایثار نثار به همه ما روزی بفرما و سایه پربرکت سکان دار کشتی انقلاب حکیم دوران مرد خدا نایب امام زمان رهبر نورانی و یارانش را با اقتدار و عزت و تاییدات غیبی تا ظهور حضرت و در کنار حضرت مستدام بفرما. نماز‌های جمعه را با نابودی این ویروس خدایا با رونق بیشتر به مردم ما روزی بفرما و ما را در اقیانوس جماعات قطره‌ای قرار بده که قطره ما در دریا دریا شود امام راحل شهدای سرافراز در درجاتشان بیفزا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
ساداتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
۰
۰
افرادی که چشم به دست دشمن دارن ،،نادان نیستد ، بلکه خائن وطن فروش و حقیرند

نیازمندی ها