پویش‌ های مهربانی و فعالیت‌های خیرخواهانه مسجد جامع گلشن گرگان در ماه مبارک رمضان و در دوران کرونا رونق بیشتری گرفته است

شور رمضان در گلشن گرگان (+عکس)

کاهش سطح آب خلیج گرگان به دلیل فروکش‌کردن تبادل آبی این زیستگاه با دریای خزر سبب شد جزیره‌ای به مساحت تقریبی ۷۰۰ هکتار در نزدیکی جزیره آشوراده از دل آب بیرون بیاید.
کد خبر: ۱۲۸۸۰۱۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا؛ بومیان منطقه به دلیل پوشش مملو از نی، نام "آکاز" (به معنی نیزار در زبان ترکمن) را برای جزیره جدید انتخاب کردند.
آخرین تحقیقات میدانی و مشاهدات نشان می دهد هر چند بخش های اندکی از آکاز باتلاقی است اما قسمت زیاد آن بستری خشک دارد که در مدت کم خارج شدن از عمق آب به محلی برای استتار ماهی‌گیران غیرمجاز تبدیل شده است.
آکاز در امتداد ساحل بندرترکمن به سوی بندر خواجه نفس ایجاد شده و از نوار ساحلی شهرستان ترکمن هم با چشم غیرمسلح قابل دیدن است.
در حال حاضر دالان آبی "آرا کانال" به طول ۵۰۰ متر و عرض متغیر ۵۰ تا ۱۰۰ متر این جزیره جدید را از آشوراده جدا کرده است.
یکی از بومیان منطقه و از فعالان زیست محیطی بندرترکمن؛ گفت: این منطقه چهار دهه قبل به صورت حدود ۳۰ لکه نیزاری و مساحتی کمتر از جزیره جدید وجود داشت.
سیدرضا هاشم‌نژاد اظهار داشت: کاهش آب خلیج گرگان مساحت این لکه های نیزاری را افزایش داده و جزیره ۷۰۰ هکتاری دارای قابلیت گوناگون محیط زیستی از جمله لانه گذاری پرندگان آبزی و کنار آبزی را ایجاد کرده است.
سید صادق شیرنگی فرماندار بندرترکمن نیز با تایید تغییرات آبی اخیر  گفت که جزیره جدید آکاز در حوزه جغرافیایی این شهرستان ساحلی قرار دارد.
دریای خزر یکی از عمیق ترین نقاط جهان است و بستر آن ۱۰ برابر بیشتر از عمیق ترین نقطه خلیج فارس است از دیگر سو قسمت های عمیق خزر بیشتر در جنوب آن و حوزه جغرافیایی ایران قرار دارد.
طول دریای خزر حدود هزار و ۳۰ تا هزار و ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است.
جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۱۳۵۴ شمسی جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.
۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.
در سال ۱۸۳۷ میلادی جزیره آشوراده با وجود اعتراض ایران، به دست نیروهای شوروی سابق اشغال شد و این کشور تا چند دهه بعد یک پاسگاه نظامی در آن داشت.
این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی تقریبا خالی از سکنه شد.
جزیره آشوراده و مناطق پیرامونی آن محل مناسبی برای استراحت، تغذیه و تولید مثل انواع پرندگان است که در نتیجه ظرفیت بالقوه ای برای طبیعت گردی و گردشگری، آموزش و تحقیق دارد و با فراهم شدن امکانات لازم در این پهنه آبی، محققان، دانشجویان، پرنده شناسان، گردشگران و طبیعت گردان داخلی و خارجی قادرند در شرایطی ویژه و مناسب از جاذبه های متنوع منطقه استفاده کنند.
قرار است در بخش محدودی از جزیره آشوراده زیرساخت های گردشگری ایجاد شود.
سواحل شرقی دریای خزر در حوزه جغرافیایی استان گلستان طی سالیان اخیر همواره با پس روی آب مواجه بوده است بطوریکه عده‌ای از کارشناسان نگران خشکیدن خلیج گرگان و عوارض منفی ناشی از آن نظیر تغییرات زیست محیطی و پدید آمدن ریزگردها هستند.
 
جزیره ۷۰۰ هکتاری آکاز از دل خلیج گرگان خارج شد
در مقابل برخی از کارشناسان معتقدند این خشکی‌ها دوره‌ای بوده و در ادوار مختلف وجود داشته است و نهایتا طی سالیان آینده چرخه خشکسالی تغییر و آب بالا خواهد آمد.
هادی حق شناس استاندار گلستان نیز به عنوان مسوول اول اجرایی استان که رزومه کاری و سوابق تحصیلی - دانشگاهی مرتبط با دریا و ساحل دارد، معتقد است: خلیج گرگان با خطر جدی خشکیدن مواجه است و به همین دلیل دستگاههای ذیربط استانی را موظف به اختصاص بودجه و اقدامات اجرایی فوری برای نجات این پهنه آبی کرده و در سطح ملی هم پیگیر موضوع است.
بنظر می‌رسد فعل و انفعالات اخیر کرانه شرقی دریای خزر و پدید آمدن جزیره آکاز باور برخی کارشناسان مبنی بر خشکیدن خلیج گرگان را تقویت کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها