بررسی خطرات به همراه علائم

از خطرات جراحی لاغری چه می‌دانید؟

امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی، روش‌های بسیاری برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد. یکی از این روش‌ها جراحی لاغری است. جراحی لاغری انواع متفاوتی داشته و معمولاً برای افرادی که اضافه وزن خیلی زیادی دارند توصیه می‌گردد. این نوع جراحی‌ها به تدریج چاقی را از بین می‌برند؛ در نتیجه بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را از فرد دور می‌کنند. با این حال، عوارض و خطرات جراحی لاغری را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.
کد خبر: ۱۲۸۵۲۷۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زیبا بمان  ، به طور کلی، انواع جراحی لاغری عبارت‌اند از:

 

اگرچه هر یک از این جراحی‌ها عوارض خاص خود را دارد، اما ما در مجله زیبا بمان برایتان فهرستی از خطرات کلی جراحی‌های لاغری آماده کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

خطرات جراحی لاغری

لخته شدن خون

به طور معمول، افراد پس از انجام جراحی لاغری تحت مراقبت‌های خاصی قرار می‌گیرند. یکی از این مراقبت‌ها، مصرف داروهای رقیق کننده خون است. این داروها از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات باز هم لختگی خون اتفاق می‌افتد.

 

لخته شدن خون پس از جراحی لاغری اغلب در پا و شش‌ (امبولی ریه) رخ می‌دهد. علائم آن شامل موارد زیر است:

 

دردناک شدن پا

تورم و قرمزی در ناحیه پا

تیر کشیدن و درد قفسه سینه

تنگی نفس و سرفه

احساس ضعف یا سرگیجه

در صورتی که علائم لخته شدن خون را مشاهده کردید، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

 

عفونت

یکی دیگر از خطرات جراحی لاغری ، عفونی شدن زخم‌ها است. علائم عفونت عبارت‌اند از:

 

احساس درد در زخم یا نواحی اطراف آن

قرمزی و تورم پوست

ترشح چرک از زخم

اگر احساس می‌کنید دچار عفونت زخم شده‌اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. پزشک برای درمان عفونت آنتی بیوتیک‌ مناسب تجویز خواهد کرد.

 

جا به جایی حلقه معده

اگر جراحی حلقه گذاری معده انجام داده باشید، احتمال جا به جایی حلقه وجود دارد. جا به جایی حلقه معده با علائم زیر قابل تشخیص است:

 

سوزش قلب

احساس بی حالی و بیمار بودن

استفراغ

اگر برای مدتی با علائم بالا رو به رو شدید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. اصلاح وضعیت یا برداشتن حلقه معده با جراحی دیگری قابل انجام خواهد بود.

 

نشت غذا به شکم

گاهی ممکن است افراد پس از جراحی‌های اسلیو و بای پس معده دچار نشت غذا به درون شکم شوند. این اتفاق می‌تواند منجر به عفونتی خطرناک در بدن گردد. علائم نشت غذا به شکم عبارت‌اند از:

 

تب

تپش قلب

درد شکم

احساس لرز

تنفس سریع

اگر علائم بالا را داشتید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

 

انسداد روده یا معده

یکی از خطرات جراحی لاغری انسداد روده یا معده است. این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ برای مثال اگر مواد غذایی در روده یا معده گیر کند یا روده دچار پیچ خوردگی شود، انسداد رخ می‌دهد. علائم انسداد روده یا معده شامل موارد زیر است:

 

دشواری در بلع غذا

استفراغ مکرر

درد شکم

کاهش دفعات مدفوع کردن

در صورت مشاهده علائم بالا، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. انسداد روده یا معده با آندوسکوپ قابل درمان است. برای پیشگیری از این وقوع مشکل، غذا را در تکه‌های کوچک میل کرده و به طور کامل بجوید.

 

س. تغذیه

سوء تغذیه

جراحی لاغری ممکن است جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی را برای روده دشوار کند. این شرایط می‌تواند به سوء تغذیه بیانجامد. اگرچه سوء تغذیه گاهی اوقات هیچگونه علائمی به همراه ندارد، اما در بسیاری از موارد می‌توان با توجه به نشانه‌های زیر به سوء تغذیه پی برد:

 

احساس خستگی و کمبود انرژی

رنگ پریدگی

تپش قلب

سوزن سوزن شدن پوست

احساس ضعف

اگرچه رعایت یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش خطر سوء تغذیه کمک کند، اما بیشتر افراد پس از جراحی لاغری نیازمند مصرف مکمل‌های غذایی خواهند بود. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی با آزمایش خون قابل تشخیص است.

 

سنگ کیسه صفرا

تشکیل سنگ‌های صفراوی تا دو سال پس از جراحی لاغری یک عارضه شایع است. این سنگ‌ها هنگامی در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند که وزن فرد به سرعت کاهش پیدا کند. اصلی‌ترین نشانه سنگ کیسه صفرا احساس درد شدید در ناحیه شکم است. اما این عارضه می‌تواند علائم دیگری نیز داشته باشد، از جمله:

 

تب 38 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر

تپش قلب

زردی پوست و چشم

خارش پوست

احساس لرز

گیجی

اگر علائم بالا را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه نمایید. ممکن است برای برداشتن سنگ کیسه صفرا به جراحی نیاز داشته باشید.

 

شل شدن پوست

بعد از انجام جراحی لاغری، ممکن است به علت کاهش وزن زیاد پوست شل شود. این مشکل در نواحی سینه، شکم و باسن نمایان‌تر خواهد بود. معمولاً اگر شل شدگی پوست شدید باشد می‌توان پوست اضافه را با جراحی برداشت.

 

عوارض جراحی لاغری

سایر عوارض جراحی لاغری

عوارض کم خطرتر جراحی‌های لاغری عبارت‌اند از:

 

رفلاکس معده

عوارض مربوط به مواد بیهوشی

حالت تهوع و استفراغ مزمن

عدم کاهش وزن

قند خون پایین

بروز توده‌های پوستی

باقی ماندن جای زخم

خونریزی داخلی

آیا جراحی لاغری خطر مرگ دارد؟

از آنجا که اغلب جراحی‌های لاغری عمل‌های سختی هستند، احتمال مرگ در حین آن و بعد از آن را نمی‌توان انکار کرد. اما می‌توان گفت که این اتفاق بسیار نادر است. در واقع، خطرات چاقی مفرط و عوارض آن بسیار بیشتر از جراحی لاغری می‌باشد. آمار منتظر شده توسط پزشکان انگلستان نشان می‌دهد که از بین 1400 نفر فرد متقاضی جراحی لاغری، تنها احتمال مرگ یک نفر وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها