بورس ایران سرانجام ریزش سنگینی را که از مدتها قبل پیش‌بینی شده بود، تجربه کرد و حالا شاخص کل کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را تجربه می‌کند.
کد خبر: ۱۲۸۴۹۷۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل تجارت نیوز ، خروج پول هوشمند از بازار سرمایه در شرایطی اتفاق افتاده است که اعضای شورای عالی بورس می‌گویند دولت کسری بودجه خود را از این بازار تامین کرده و از آن حمایت نکرده است.

حالا سهامداران بورس ایران که هفته‌های بلاتکلیف پیش از انتخابات امریکا را پشت سر گذاشته‌اند، همچنان در بیم و امید منتظرند که شاخص که دوباره روند صعودی در پیش بگیرد و زیان سهامداران را جبران کند.

در این میان کارشناسان بازار سرمایه آینده بازار را امیدوارکننده می‌دانند.  در نظرسنجی که ما از 10 کارشناس این بازار داشته ایم ، 80 درصد کارشناسان روند بازار سهام را بعد از انتخابات آمریکا صعودی پیش‌بینی کردند. آنها معتقدند که انتخاب جو بایدن یا دونالد ترامپ در امریکا، تاثیر چندانی روی بورس ایران ندارد و بازار سرمایه بعد از یک دوره کوتاه هیجانی دوباره صعودی می‌شود.

از نگاه برخی از این کارشناسان، سهم‌های بازار سهام با دلار زیر 20 هزار تومان معامله می‌شود و حتی در صورت انتخاب شدن بایدن و محتمل بودن ریزش قیمت دلار باز هم بازار سهام در میان مدت و طولانی مدت مستعد رشد خواهد بود و از طرفی نیز با پیروزی ترامپ و تثبیت قیمت دلار در کانال 30 هزار تومان، سهم‌های بازار سهام که تا به الان به دلیل مطمئن نبودن به قیمت دلار و انتظار ریزش داشتن رشد نداشتند باز هم مستعد سیر صعودی هستند.

احتمال بازگشت روزهای سرسبز بورس چقدر است ؟

سهامداران اما نظرات متفاوتی نسبت به کارشناسان بازار سرمایه دارند و آنگونه که معلوم است اعتماد مردم به این بازار آسیب قابل توجهی دیده است. در ادامه برخی از این دیدگاه ها را می‌خوانید:

«بورس دستوری تحلیل بردار نیست و دیگر آینده این بازار را تحلیل تکنیکال تعیین نمی کنه»

«تا دم عید بالا می ره ولی سودش از تموم بازارها عقب می افته»

«الان دیگه حرف ما فقط برگشت سرمایه است وگرنه سودی دیگه در کار نیست»

«من منتظرم بازار ضررمو پس بده و پولو بردارم و برم»

«هر چیزی که کارشناسان و به اصطلاح مسولین میگن برعکسشو انجام بدین. فرمول موفقیت در ایران»

«به نظرم بازار بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات متعادل به سمت مثبت میرود اگر حقوقی و دولت خرابکاری نکنند»

«وقتی کارشناس میگه بورس مثبت میشه من تنم میلرزه !»

«از روزی که یادم میاد کارشناسا و مسئولا گفتن مثبت میشه و بورس هی ریخت»

«گفتند صبوری وسهام داری کنید ببین چه بلایی سرمون آوردند…»

حالا گرچه علم اقتصاد هرگز یک بازار را همیشه زیان‌ده یا سودآور پیش بینی نمی‌کند اما به نظر می‌رسد که سرمایه اجتماعی بازار سرمایه در ایران آسیب دیده است و احیای اعتماد به بورس زمان زیادی می‌برد. اتفاقی که بارها کارشناسان نسبت به آن هشدار داده و از متولیان بازار سرمایه خواسته بودند که نگاه سهامداران را به این بازار واقعی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها