یکی از موضوعات مورد توجه در انتخابات آمریکا رای دادن اقلیت هاست. یکی از اقلیت های مورد توجه در ایالات متحده یهودی ها هستند. یهودی هایی که با داشتن چندین لابی مشهور و حضور پررنگ ثروتمندان این اقلیت در کمک های انتخاباتی، به باور برخی تاثیر قابل توجهی نسبت به جمعیت 2 درصدی شان بر انتخابات آمریکا داشته اند.
کد خبر: ۱۲۸۲۲۲۱

شاید گمان کنید رای یهودیان آمریکایی قطعا ترامپ خواهد بود؛ اما اینگونه نیست. پیش ذهنیت های برخاسته از افکارعمومی ایران و نگرشان به یهودی ها ناخواسته پاسخ آن خواهد بود که قطعا یهودی های ایالات متحده به جریان جمهوری خواهان، جنگ طلبان و تندروتر آمریکا رای خواهد داد.  اما بررسی کوتاه  آرای یهودیان در آمریکا نشان می دهد الگوی رای یهودیان متفاوت از توقع ذهنی است.
 
به گزارش جام جم آنلاین، یهودیان آمریکا در مسائل اجتماعی لیبرال‌اند و با فیل قرمز که موطن محافظه‌کاران هست زاویه دارند.  آمارها نشان می دهد که جمعیت یهودیان آمریکایی از دو درصد کل جمعیت این کشور تجاوز نمی کند. 90 درصد از این جمعیت نام خود را برای مشارکت در رای دهی انتخابات پیشین(2016) اعلام و ثبت کرده اند و این در حالی است که این رقم برای کل جمعیت آمریکا به 74 درصد می رسد. هفتاد درصد یهودیان نیز در ایالات های مشخصی زندگی می کنند که شامل نیویورک، کالیفورنیا، فلوریدا، نیوجرسی، الینوی و پنسلوانیا می شود. همانگونه که گفته شد جمعیت یهودیان تنها 2% است، اما مشارکت بالای آنان در ایالت‌های مهم، سرنوشت ساز بوده است.
 
در ایالت مهم فلوریدا حدود نیم میلیون رای دهنده یهودی زندگی می کند و این ایالت 29 رای را در مجموع هیات های انتخاباتی دارا می باشد که می تواند تضمین کننده ده درصد از آرای ضروری برای پیروزی ترامپ باشد.
 
«استیو ابرامز» رئیس پیشین برنامه تبلیغاتی نیوت گینگریچ در ایالت فلوریدا می گوید: «تغییر مطلوب در نظر رای دهندگان برای آنکه نتیجه به نفع نامزد جمهوری خواهان تمام شود، نیازمند تغییر در اکثریت نیست. می توان آرای یهودیان را به میزان 2 تا 3 درصد تغییر داد تا در نتیجه نهایی آرای ایالت تاثیرگذار باشد.»  
 
آمار نشان می دهد رای یهودیان از سال 1972 به این سو، بدون استثنا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، نامزد دموکرات ها بوده است. قاطعیت تمایل آرای یهودیان به سوی چپ های آمریکا از دهه 90 میلادی به این سو در نمودار زیر کاملا عیان است.
الگوی رای دادن یهودیان در انتخابات آمریکا چگونه است؟
 
انتخابات 2020 هم از این مسئله استثنا نیست. براسس نظرسنجی موسسه پیو تنها ۲۷% یهودیان از ترامپ حمایت کرده اند. این در حالی است که 70 % گفته اند رای شان بایدن خواهد بود. البته اگر این آمار تحقق پیدا کند برای ترامپ یک پیروزی خواهد بود؛ چون در حالی که درصد رای دهندگان یهودی به کلینتون در 2016، با رای دهندگان بایدن در 2020 برابر است اما ترامپ توانسته 3 درصد به آرای خود در میان یهودیان اضافه کند.
 
البته ذکر این نکته هم لازم است که براساس نظرسنجی گسترده مرکز کمیته یهودیان آمریکا[2]، 75% درصد به بایدن و تنها 22% درصد به ترامپ رای می دهد. براساس این نظر سنجی که 19 اکتبر منتشر شده، وضعیت ترامپ در میان یهودیان تفاوت چندانی با سال 2016 ندارد، اما بایدن 4 درصد بیش از کلینتون نظر این اقلیت را به خود جلب کرده است.
 
براساس این نظر سنجی حتی در موضوعاتی که کمپین ترامپ سعی کرده نقاط ارجحیت ترامپ در مقابل بایدن در سیاست خارجی قرار دهد، باز هم از نظر اقلیت یهودی، بایدن وضعیت بهتری دارد. در خصوص ایران 71% به 27% و تقویت روابط آمریکا و اسرائیل 54% به 42% بایدن را ترجیح داده اند.
 
یکی دیگر از نتایج جالب این نظر سنجی آن است که تنها 16% درصد سوال شوندگان اعتراف کرده اند در سال 2016 به ترامپ رای داده اند. مرکز کمیته یهودیان از این آمار نتیجه گرفته است که با توجه به رای 24 درصدی یهودیان در 2016 به ترامپ، این شکاف نشان می دهد که یهودیان با ترامپ بیگانه شده اند و حتی برخی تلاش میکنند به خود بگویند هرگز به او رای نداده اند!
هم چنین نظرسنجی(ISPU) که یک مؤسسه تحقیقاتی اسلامی در آمریکاست، نشان می‌دهد. ترامپ تنها از حمایت ۳۰ % مسلمانان  و ۳۴ % یهودیان آمریکا در انتخابات برخوردار است. یعنی در یک سال اخیر حمایت مسلمانان  از ترامپ 2 برابر شده اما در یهودیان ثابت مانده!
 
اما ذکر این نکته هم ضروری است که جدا از بدنه اجتماعی یهودیان آمریکا که لیبرال و نزدیک به دموکرات ها هستند؛ اما نقش لابی های یهود مانند آیپک که به جمهوری خواهان نزدیک اند را نباید نادیده گرفت.
 
عدم حمایت یهودیان چیزی نیست که از چشم ترامپ و کمپینش هم دور مانده باشد. ترامپ دسامبر سال در کنفرانس سالانه شورای «اسرائیلی-آمریکایی» در فلوریدا خطاب به یهودیان آمریکایی حامی رژیم‌ صهیونیستی گفت، برای این‌که ثروتشان را از دست ندهند مجبورند به او رأی دهند. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، ترامپ طی سخنرانی در این کنفرانس با لحنی طنزآمیز گفت: «کار بسیاری از شما معاملات ملکی است و از آنجا که شما را خیلی خوب می‌شناسم قاتلان بی‌رحمی هستید. شما اصلاً آدم‌های خوبی نیستید اما باید به من رأی بدهید. انتخاب دیگری ندارید.» او در ادامه گفت: «شما قرار نیست به پوکاهانتس (لقب نژادپرستانه‌ای که ترامپ علیه رقیب دموکراتش الیزابت وارن به کار می‌برد) رأی دهید، این را می‌توانم به شما بگویم. شما نمی‌توانید به مالیات بر ثروت رأی دهید.»
 
ترامپ تهدید کرد حامیان این مالیات می‌خواهند «۱۰۰ درصد ثروت شما را بگیرند» و «اگر آن‌ها انتخاب شوند ظرف ۱۵ دقیقه شما را ورشکسته می‌کنند.»
 
اگر چه در آن اجلاس حامیم سابان یکی از سرمایه داران مشهور یهودی اسرائیلی-آمریکایی و از حامیان وی در سال 2016 هم حضور داشت؛ اما وی هفته گذشته در یادداشتی برای روزنامه راست گرای اسرائیلی «یدیعوت آحرونوت» نوشت: «یهودیان آمریکایی باید از بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ حمایت کنند، چون وی اهمیت بیشتری به امنیت اسرائیل می دهد. ما از هر زمانی بیشتر به یک رئیس جمهور دارای خبره و تجربه اساسی ، نگاه راهبردی ، شجاع و مورد احترام رهبران جهان هستیم تا از خانواده‌های ما حمایت کند و امنیت و سلامت ما را تضمین کند، من معتقدم این فرد «جو بایدن» است. همه ما  باید از بایدن حمایت کنیم! بیایید این گام را به سوی آینده روشن و بهتر با جو بایدن برداریم.»
 
باید دید ترامپ در مدت محدود باقی مانده تا چه میزان می تواند نظر لابی های یهودی را جلب کند؟ آیا قطار عادی سازی های کشورهای عربی-اسلامی با تل آویو میتواند یکی از برگ برنده های مورد نیاز ترامپ در کنار ده ها برگ دیگر برای ماندن وی در کاخ سفید باشد؟
 
یهودیان در آمریکا و انتخابات مهم اند؛ اما یکی از ده مولفه سرنوشت ساز اند؛ آن هم با پیچیدگی های خاص خود و بدنه ای که دهه هاست به دموکرات ها رای داده و خواهند داد.
 



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها