رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ‌۷۰ درصد نابسامانی‌های اقتصادی کشور را ناشی از ضعف مدیریت می‌دانیم‌، گفت: مسئولان این روزها از مردم فاصله گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۲۸۰۱۸۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف ‌در دومین روز نظارت میدانی خود در استان سیستان و بلوچستان در دیدار با امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه، عضو مجلس خبرگان رهبری، علما و روحانیون اهل سنت و تشیع این استان، ضمن تقدیر از مهمان نوازی مردم سیستان و بلوچستان عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز کشور با آن درگیر است، مسئله تحریم است که نمی توان منکر آن شد، تحریم امروز حتی از تحریم دوران دفاع مقدس نیز متفاوت تر است، به ویژه طی دو الی سه سال اخیر با اقدامات مستکبرانه آمریکا، شرایط نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است.
 
70 درصد مشکلات اقتصادی امروز کشور ناشی از ضعف مدیریت است
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طی سه دهه اخیر که در سطوح مختلف کشور توفیق خدمت داشته‌ام، با افراد متخصص بی‌طرفی در ارتباط بودم که موضوعات را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار داده اند. یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته و حتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ارائه شد، موضوع تاثیر تحریم به ویژه در حوزه نابه‌سامانی‌های اقتصادی است که حاصل این تحقیق نشان می‌دهد 70 درصد نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از ضعف مدیریت در حوزه داخل و 30 درصد مشکلات اقتصاد تحت تاثیر تحریم‌هاست.
 
وی با بیان اینکه من نیز چنین اعتقادی دارم تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل امروز کشور چالش مدیریتی است و باید در نظر داشت که با به‌کارگیری ظرفیت های کشور می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
 
قالیباف با یادآوری اینکه استان سیستان و بلوچستان نیز ظرفیت‌های بسیار مختلفی در حوزه های دریا، شیلات، تبادلات تجاری، معادن و گردشگری دارد، اظهار کرد: در همه این حوزه‌ها می‌توان با استفاده از ظرفیت های استان، بسیاری از مشکلات را حل و فصل کرد. مردم این منطقه نیز بسیار مهربان، صابر و شاکر هستند.
 
رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: در حوزه خدمات شهروندی به ویژه در بخش آموزش و پرورش و بهداشت، شاخص های استان در قیاس با سایر نقاط کشور غیرقابل قبول است، البته این شاخص ها نسبت به سال‌های 56 و 57 بسیار رشد داشته است. به طور نمونه؛ زمانی در منطقه دشتیاری مجموعاً تعداد 50 دانش آموز مشغول به تحصیل بودند، اما امروز شاهد تحصیل چندین هزار دانش‌آموز و حتی دانشجو در این منطقه هستیم.
 
وی یادآور شد: با وجود استعدادهای درخشانی که در استان وجود دارد، ولی به دلیل همان چالش مدیریتی که عنوان شد، بسیاری از استعدادهای استان شکوفا نشده است، حتی با وجود تزریق بودجه، اما از ظرفیت ها استفاده نشده و شرایط به حال مردم فرقی نکرده است.
 
قالیباف تاکید کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که متاسفانه رویکرد ما امروز فاصله گرفتن از مردم شده، در حالی که این مسئله یکی از نقاط قوت برجسته در اوایل انقلاب بود و مردم در تمامی امور مشارکت معناداری داشتند، ولی امروز مردم در اداره جامعه نقش حداقلی دارند. در حوزه اقتصاد و سیاست مردم فقط در شرکت در انتخابات مشارکت خود را نشان می دهند و در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز اشکالات جدی به موانع جلوگیری از مشارکت مردم وارد است.
 
در دفاع مقدس با حضور مردم، جبهه‌ها فرماندهی شد‌
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که پیروزی انقلاب اسلامی به دست خود مردم شروع  و نهایتاً به سرانجام رسید و فقط رهبری در رأس آن نقش تعیین‌کننده و به‌سزایی داشت، حتی با وجود ارتش و سپاه، دوران دفاع مقدس نیز با حضور مردم، جبهه های جنگ فرماندهی شد و به موفقیت رسید، حتی در حوزه نظامی نیز که امروز جزو 5 قدرت بزرگ نظامی دنیا به شمار می آییم، علت موفقیت ما حضور مردم در این عرصه است.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه مشارکت مردم در حوزه اقتصاد تنها حدود 20 درصد بوده و 80 درصد اقتصاد کشور دولتی است، افزود: این مسئله آسیب های بسیاری از جمله مفاسد اقتصادی، بهره‌برداری پایین و آسیب های دیگری به همراه داشته است که باید در این حوزه تغییر رویکرد داشته باشیم، حتی در صحیفه امام خمینی (ره) به این موضوع تاکید شده که هر کجا مردم می توانند کاری را انجام دهند، دولت دخالت نکند، اما امروز کاملا برعکس عمل می شود.  
 
قالیباف با تاکید بر اینکه در مجلس یازدهم مصمم هستیم تا به دو موضوع مردم محوری و مدیریت جهادی توجه ویژه داشته باشیم، تاکید کرد: اولویت در مجلس یازدهم مسائل اقتصادی در حوزه مدیریتی است و این مجلس در بخش نظارت کاملا جدی خواهد بود و اولویت خود را بین بحث تقنین و نظارت، بحث نظارت قرار داده است.
رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به نظارت میدانی امروز خود از پروژه 46 هزار هکتاری آبرسانی به زمین های زراعی زابل، تصریح کرد: در همین پروژه شاهد بودیم که ایرادات جدی وجود داشت و حق با مردم بود. در این راستا مطالعات دقیقی حداقل از 40 روز گذشته با مشورت کارشناسان صورت داده بودیم و دیدید که حرف ما نیز دقیقاً همان حرف مردم بود و این نمونه تنها یکی از موضوعاتی بود که روی آن کار کرده بودیم.
 
وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به مسائل مناطق محروم و اقشار مستضعف در اولویت ما قرار دارد، گفت: بر همین اساس، حوزه نظارت میدانی اولویت بندی و از مناطق محروم و کمتربرخوردار آغاز شد.
 
قالیباف با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است تا در چارچوب اختیارات مجلس شورای اسلامی، توقع، انتظار و امیدی که در بین مردم ایجاد شده را پاسخگو باشیم، بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز این مجلس را مجلس امید و انتظار دانستند و ما باید پاسخگوی این انتظارات باشیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مجلس همراه با محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار کشور است، ادامه داد: در این راستا علاوه بر نظارت بر ظرفیت‌های دولتی و به‌کارگیری حداکثری این ظرفیت ها، از توان نیروهای جهادی که سال‌هاست با این بچه‌ها سروکار دارند، استفاده خواهیم کرد. کار بچه های جهادی، برکت عجیبی دارد و به یادگار می ماند.
 
وی رسیدگی به وضعیت بازارچه ها و مسائل مرزی استان را از دیگر اولویت های استان برشمرد و گفت: حتماً این اعتقاد را داریم که مرزنشینان باید بتوانند معیشت خود را از مرز و پایانه ها تامین کنند، با همین نگاه در سال 81 نیز به این استان آمدم و موضوع فعالیت های مرزی را دنبال کردم. امروز نیز چنین اعتقادی را داریم.
 
قالیباف افزود: نهایتاً تا خردادماه 1400 مسیری را در مجلس طی خواهیم کرد که با نصب تجهیزات و امکانات مرزی، سرعت تبادلات اقتصادی در مرز استان ارتقا یافته و این حوزه ساماندهی شود.
 
نظارت مجلس مقطعی نخواهد بود
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اظهار کرد: همچنین در نظر داریم در برنامه هفتم توسعه که مربوط به سال های 1401 تا 1405 است، موضوعات زیرساختی از جمله توسعه فرودگاه ها، راه آهن و راه های بین شهری استان دستخوش تحول شود، چرا که توسعه سیستان و بلوچستان و ارتباط استان با دنیا از طریق چابهار نه تنها برای کل کشور اثرگذاری دارد، بلکه آسیای میانه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
وی با تاکید بر اینکه انتظار دارم هر 6 ماه در استان چنین احساسی به وجود بیاید که تغییری صورت گرفته، گفت: نظارت ما به صورت مقطعی نخواهد بود و قطعاً تداوم خواهد داشت تا سیاستگذاری‌ها به صورت کوتاه مدت و بلندمدت به نتیجه برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
قارنعلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
۰
۱
اقای رییس اولا تو و بقیه نماینده ها اعضا بدنه دولت را تعیین کرده اید واگر راست می گویی ومردم را سر کار نگذاشتهایی انها را بر کنار کنید این کار که در حیطه وقدرت مردم نیست .؟؟؟؟

نیازمندی ها