در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آی هدف ، از محاسن نامگذاری نمادهای بورسی می توان به اختصار و شناسایی راحت آن توسط معامله گران اشاره کرد به طوری که وقتی یک کلمه ۵ حرفی را نام ببریم، احتمالاً در معرفی یک شرکت با نام طویلی که در ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است، جلوگیری کرده ایم.
این سبک نامگذاری نمادهای بورسی، کار معامله گران را برای معرفی یک شرکت بورسی به دیگران راحت تر و سریعتر می کند.
یکی از معایبی که هم اکنون در نام گذاری نمادهای بورسی وجود دارد این است که نهاد مسئول در این زمینه که سازمان بورس است، به دلیل اینکه محدودیت استفاده از فتحه کسره یا ضمه را در درج نام نهادهای بورسی دارد، اسامی را برای شرکت های تازه وارد استفاده می کند که با تلفظ های مختلف در بین معامله گران مطرح می شوند و هیچ کس هم تلفظ دقیق آن را نمی داند.
به عنوان نمونه چند سال قبل از نماد شتران به عنوان نماد تازه پذیرش شده در فرابورس رونمایی شد و هیچکس تلفظ دقیق این نماد بورسی پرپتانسیل را نمی دانست و عده ای آن را shotran تلفظ می کردند که همین قضیه موجب اعتراض بخش حقوقی نماد مذکور شد که سازمان بورس با اطلاعیه ای تلفظ shetran را برای این نماد صحیح اعلام کرد.
نکته دیگری که در نامگذاری نمادهای بورسی در ایران وجود دارد این است که اگر سهم یا شرکتی سودای حضور در بورس های خارجی را داشته باشد، با مشکل مواجه می شود چرا که به نظر می رسد طبق قوانین، شرکت مذکور می بایست نام نماد بورسی که در بورس ایران استفاده می کند را به عنوان نام پیشنهادی به بورس خارجی ارائه دهد.
در حالی که رویه موجود در نامگذاری نمادهای بورسی در ایران بسیار متفاوت با آنچه در خارج از کشور اتفاق می افتد است چرا که آنها معمولاً از ابتدای حروف تشکیل دهنده کلمات نام شرکت اصلی برای تعیین نام نماد بورسی استفاده می کنند و حال اینکه مثلاً ورود نمادی همچون خساپا به بورس نزدک بسیار نامتعارف به نظر می رسد.
تا قبل از آنلاین شدن و دیجیتالی شدن فعالیت در بورس، بسیاری از معامله گران همچنان مجبور بودند از اسم اصلی شرکت ها برای خرید و فروش سهام خود و سیگنال دادن در بازار بورس استفاده کنند.
احتمالاً صحنه ای که بورس بازان با صدای بلند نام سهام مورد نظر خود برای خرید فریاد می زنند در فیلم های مختلف دیده اید اما با توسعه فناوری و آنلاین شدن معاملات، دیگر نیازی به فریاد زدن نام طولانی نمادهای مورد نظر نبود و در واقع نمادهای بورسی به زبان مشترک تریدرها برای خرید و فروش تبدیل شدند.
در انتخاب نماد سهام، استفاده از حداقل ۳ کاراکتر مجاز است و بعضاً دیده شده برخی از عدد نیز برای پیشنهاد نام سهام خود به سازمان بورس استفاده می کنند.
فرایند انتخاب نام نماد نیز به این ترتیب است که شرکتی که قصد حضور در بورس برای اولین بار را دارد با توجه به مقررات نامگذاری، چندین پیشنهاد به سازمان بورس ارائه می کند و سازمان بورس با طبقه بندی شرکت مذکور در گروه بورسی مشخص، به ابتدای اسم پیشنهادی، یک حرف از حروف الفبا را اضافه می کند که شناسه آن نماد برای سهامداران خواهد بود.
به عنوان مثال وقتی سهامداری با نام نمادی همچون ختور مواجه می شود بدون اینکه از اسم اصلی شرکت مذکور مطلع باشد، به سادگی می داند گروه نماد بورسی مذکور مربوط به گروه خودرو و قطعات خودرو است چرا که هر نماد بورسی در بازار سرمایه ایران که با حرف خ شروع شود، معرف حضورش در گروه خودرو می باشد.
هر حرف اختصاری در ابتدای یک نماد بورسی معرف کدام صنعت است؟
گروه بانکها و مؤسسات اعتباری
گروه سیمان، آهک و گچ
گروه محصولات غذایی شناخته میشوند.
استثنا: «تبرک» و «بهپاک»
صنعت قند و شکر (مانند قثابت)
گروه کانیهای غیرفلزی
گروه محصولات کاغذی و چوبی
گروه منسوجات
گروه زراعت و خدمات وابسته
استثنا:
تلیسه و سیمرغ
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم