مردم مرزنشین کردستان قبل از جنگ تحمیلی، حین جنگ و امروز که بیش از سه دهه از پایان جنگ می‌گذرد همچنان در حال دفاع از کشور هستند.
کد خبر: ۱۲۷۸۴۰۴

 به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس استان کردستان؛ شجره طیبه انقلاب اسلامی هنوز تا دو ساله شدنش چند ماهی فاصله داشت که دست استکبار جهانی و ابرقدرت‌های شرق و غرب از آستین متجاوزی به نام صدام حسین بعثی بیرون آمد تا به خیال خامشان ریشه‌های این شجره طیبه را قطع کنند.

براساس دکترین نظامی آمریکا جنگی نابرابر بر ایران اسلامی تحمیل شد جنگ ویرانگری که براساس آنچه اعلام شده است؛ ۲۱۳ هزار و ۲۵۵ نفر شهید و ۳۲۰ هزار نفر جانباز و ۶۷۲ هزار مجروح داشت.

 

در این جنگ نابرابر، جدای از تمام آسیب‌های جانی، ۱۳ هزار واحد مسکونی تخریب شد، آسیب جدی به ۱۹۰ هزار واحد مسکونی و ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ وارد شد.

 

 صدام در طول 8 سال جنگ تحمیلی به بیش از ۵۰ شهر و ۴ هزار روستا به صورت زمینی و هوایی حمله کرد و به واسطه همین یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر آواره شدند.

 

جنگ هشت ساله ایران و عراق برای عراقی‌ها هم حدود یک میلیون کشته و یک و نیم میلیون نفر مجروح برجای گذاشت و ضمن نابودی زیرساخت‌ها، خسارات مالی زیادی را بر هر دو ملت تحمیل نمود.

پیغام فتح؛ دفاع مقدس در کردستان همچنان باقی است

نقش مردم کردستان در دفاع مقدس

 

کردستان به حقیقت مهد جنگ‌آوران بی‌ادعا و گمنامی است که شجاعت و مردانگی در وجود دریایی‌شان موج می‌زد و از سحاب غیرت و ایثارشان اخلاص و بندگی باری‌تعالی  می‌بارد.

 

وجه تمایز این استان، گمنامی و غریبی بیشتر در سایه‌ جنگ با دشمنان در دو جبهه مرزی و داخلی است، اینها کردستان را تداعی‌گر ایثار و غیرت و مظلومیت و سرزمین مجاهدت‌های خاموش کرد.

 

کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک در چهار شهرستان مریوان، بانه، سقز و سروآباد با کشور عراق دارد و در طول جنگ تحمیلی به صورت مستقیم درگیر جنگ بود، بنابر گفته مسئولان لشکری و کشوری ایران تعداد زیادی از شهدا، متعلق به کردستان بودند.

 

کردستان مهد اصلی رشادت‌های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی بوده است،کردستان به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سرزمین مجاهدت‌های خاموش است و با تمام توان در برابر دشمن متجاوز ایستاد.

 

از آغاز پیروزی انقلاب همه کسانی که در جریان این انقلاب الهی بوده‌اند با موضوع و عنوان پیشمرگان کرد مسلمان و نقش آنان در عرصه‌های مهم و سرنوشت‌‌ساز در اوایل انقلاب و دفاع مقدس آشنا هستند، پیشمرگان کرد مسلمان از جان و مال خود گذشتند تا از خاک ایران دفاع کنند و امنیت امروز مرزهای ایران اسلامی در این خطه مرهون از خودگذشتگی‌های شهدا و مرزداران کرد است.

 

کردستان به عنوان یکی از استان‌های هم مرز با کشور عراق در طول دوران هشت ساله جنگ تحمیلی چندین بار دستخوش حملات رژیم بعث شد و شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرد. شهرهای کردستان در دوران جنگ تحمیلی ۲۶ بار مورد هجوم هوایی رژیم بعث قرار گرفتند و ۲۶ هزار شهید در استان کردستان تقدیم انقلاب اسلامی شد که از این تعداد پنج هزار و ۴۰۰ شهید آن بومی استان بودند.

 

جبهه میانی، غرب و شمالغرب و بخشی از استان‌های ایلام، آذربایجان غربی، کرمانشاه ، کردستان و سلیمانیه در عملیات والفجر دو و چهار در سال ۱۳۶۲، ۶۴ بار مورد اصابت بمب‌های شیمیایی از نوع تاول زا (خردل) و اعصاب (تابون) قرار گرفتند که بر اثر این حملات صدها نفر شهید و هزاران نفر مصدوم شدند.

 

البته دفاع در کردستان به پیش از دفاع مقدس بر می‌گردد روزهایی که مردمان این دیار برای دفاع از انقلاب در مقابل با گروهک‌های ضدانقلاب با تحمل سخت‌ترین شکنجه‌ها، خون پاکشان را تقدیم ارزش‌های دین و نظام می‌کردند.

 تشکیل سازمان پیشمرگان کرد مسلمان

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ گروه‌های مختلفی در منطقه کردستان با عناوین  دموکرات و کومله‌ با هدف ایجاد ناآرامی، درصدد جدایی کردستان از خاک پاک ایران برآمدند.

 

 پائیز سال ۵۸ را می‌توان بهار گروهک‌های ضدانقلاب دانست چرا که سپاه در آن مقطع زمانی از ورود به شهرهای کردنشین منع شده بود، ارتش در انفعال قرار داشت و دولت نیز در ضعیف‌ترین موضع بود و همین مهم موجب شده بود تا این گروهک‌ها بتوانند در منطقه دست به آشوب بزنند.

 

حضور گروهک‌های مختلف در کردستان که تحت لوای بیگانگان سلاح مبارزه با انقلاب اسلامی ایران برداشته بودند، زمینه را برای مقاومت مردمی و پیوستگی شیعه و سنی فراهم کرد، مردم کردستان پیام انقلاب و امام خمینی (ره) را به خوبی درک کرده بودند و گروهک‌ها نتوانستند توفیق در جذب مردم داشته باشند و به فرموده شهید محمد بروجردی «اگر ضد انقلاب در کردستان از پشتوانه مردمی برخوردار بود، با ما نمی‌جنگید».

 

در بهمن ۱۳۵۸ و به دنبال سقوط بوکان توسط گروهک‌های ضدانقلاب پیشنهاد اولیه تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کرد برای دفاع از کردستان و انقلاب توسط شهید بروجردی داده شد و مرامنامه تاسیس آن توسط تعدادی از دلسوزان نظام نگاشته شد و برای تصویب نهایی به محسن رضایی که فرمانده وقت سپاه بود تحویل داده شد.

 

بعد از تایید مرام نامه توسط محسن رضایی متن اساسنامه جهت بررسی بیشتر خدمت مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده حضرت امام خمینی(ره)در امور جنگ بود ارجاع داده شد و بعد از نظر مثبت ایشان برای تصویب نهایی به شورای انقلاب که مسئول آن را شهید بهشتی بر عهده داشت فرستاده شد و طی چند هفته سازمان پیشمرگان مسلمان کرد تشکیل شد.

 

سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان با جذب نیروهای بومی کردستان به سرعت گسترش یافت و در عملیات پاکسازی شهر کامیاران در تاریخ 10بهمن 58، با سپاه همکاری بسیار خوبی کرد.

 

در پی این موفقیت پیشمرگان کرد مسلمان این سازمان در عملیات‌های پاکسازی شهرهای مختلف دیگری نیز شرکت کرد و در سال های 59 تا 61 نیز در پاکسازی جاده‌های مواصلاتی و روستاهای سراسر منطق کُردنشین ایفای نقش کرد.

 

اعضای سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان از سال 61 به مرور جذب سازمان بسیج شدند و در این دوران شهدای فراوانی به انقلاب اسلامی تقدیم کرد سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در تمامی پاک‌سازی کردستان شرکت داشتند.

 

نقش مردم کردستان در دفاع مقدس، نقش محوری بود

 

فایق فرجی یکی از پیشمرگان مسلمان کرد و از نویسندگان ادبیات پایداری کردستان در مورد نقش مردم کردستان و پیشمرگان کرد مسلمان در هشت سال جنگ تحمیلی می‌گوید: برای پرداختن به نقش مردم کردستان در دفاع از انقلاب باید صفحات تقویم را به بهمن ماه 58 هم‌زمان با پیروزی انقلاب ورق زد روزهایی که مردمان این دیار برای دفاع از انقلاب با ضد انقلابی دست و پنجه نرم می‌کردند و شناخت دوست از دشمن واقعا سخت بود.

 

وی افزود: نقش مردم کردستان در دوران دفاع مقدس نقش محوری بود، حماسه‌هایی که رزمندگان و مردم کردستان خلق کردند هیچوقت در تاریخ نظیری نداشته ولی متاسفانه یا درست به آن پرداخته نشده و یا کسانی که اطلاعات کافی ندارد قضیه را به سمت و سوی دیگری می‌بند که این از آن آفت‌هایی است که باید حتما جلویش گرفته شود.

 

به گفته فرجی، مردم مرزنشین کردستان هم قبل از جنگ تحمیلی هم در حین جنگ تحمیلی و هم امروز که چهار دهه از جنگ تحمیلی گذشته همچنان در حال دفاع از کشور هستند.

 

مردم مرزنشین کردستان هم قبل از جنگ تحمیلی هم در حین جنگ تحمیلی و هم امروز که چهار دهه از جنگ تحمیلی گذشته همچنان در حال دفاع از کشور هستند

 

پیغام فتح؛ دفاع مقدس در کردستان همچنان باقی است

 

این نویسنده ادبیات پایداری، اذعان داشت: کردستان همچنان در دوران دفاع مقدس به سر می‌برند شهادت یازده نفر از جوانان این استان در روستای دری، که همه انها از جوانان بومی این استان و متولدین دهه شصت و هفتاد بودند اینها همین جوان‌های امروز بودند که به تاسی از رزمندگان دوران دفاع مقدس از کشور در مقابل یک عده مزدور و وطن فروش دفاع می‌کردند، شهادت شهدای رمضان امسال و غیره سندی محکم بر این ادعاست.

 

مردم کردستان در اوج شهامت به میدان مقابله با دشمن آمدند

 

وی گفت: در دوران دفاع مقدس سایه شوم گروهک‌های بیگانه پرست بر منطقه کردستان گسترده شده بود و در آن شرایط هر کسی جرأت دفاع از انقلاب اسلامی را نداشت مگر آنهایی که قلبشان مملو از ایمان بود و در اوج شهامت به میدان آمدند و سلاح شرافت و مردانگی برداشتند و به دفاع از انقلاب اسلامی پرداختند.

 

فرجی یادآوری کرد: نقش نیروها و جوانان استان کردستان در دوران دفاع مقدس از همه جای ایران بیشتر بوده است ما آمار 32 هزار نفری از داوطلبین کردستانی جهت حضور در جبهه را داشتیم، براساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام تیپ بیت المقدس کردستان حماسه‌های زیادی در منطقه جنوب، مجنون، شلمچه و ... خلق کردند، در عملیات کربلای 4 و 5 حضور داشتند، قسمت اعظم نیروها در عملیات والفجر 10 از نیروهای کردستان بودند.

 

این پیشکسوت عرصه ایثار و جهاد ادامه داد: هرچند مردم استان‌های دیگر فقط در مرزها دفاع می‌کردند اما دفاع مردم کردستان داخل خانه‌هایشان بود، در روستاهای مرزی با وجود اینکه گلوله‌های خمپاره مستقیم به داخل خانه‌ها می‌خورد اما مردم کردستان حاضر به تخلیه روستاهای خود نبودند تاریخ هیچ وقت نقش کردستان در دوران دفاع مقدس را فراموش نمی‌کند.

 

مردم استان‌های دیگر فقط در مرزها دفاع می‌کردند اما دفاع مردم کردستان داخل خانه‌هایشان بود

 

فرجی عنوان کرد: صفحات تاریخ خونین کردستان پر از رشادت‌های مردان و زنانی است که قهرمانانه از جان و دل برای میهن گذشتند تا دستان منافق، ضد انقلاب، بعثی و هر اجنبی که نگاه ناپاک به این مرز و بوم دارد قطع شود.

 

مجاهدت‌های خاموش در کنار  مظلومیت‌های خاموش

 

وی گفت: مردم کردستان در کنار مجاهدت‌های خاموش، مظلومیت‌های خاموش بسیاری داشتند، مردم این دیار به جرم دفاع از انقلاب اسلامی در خانه‌هایشان ترور می‌شدند، قریب به 400 نفر شهید ترور شده در استان داریم، در کردستان روحانیان به طرز فجیعی شهید شدند و جنایت‌هایی که گروهک‌ها در حق مردم کردستان انجام دادند هیچوقت از ذهن تاریخ این مردم پاک نمی‌شود.

 

این پیشمرگ کرد مسلمان ادامه داد: اگر رهبری کردستان را سرزمین مجاهدت‌های خاموش نام‌گذاری کردند به این دلیل است که این مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها، ایثارگری‌ها، رشادت‌ها و دلاوری‌هایی که مردم کردستان در دوران دفاع مقدس انجام دادند جایی منعکس نشده است، هزاران نمونه داریم که در هیچ جایی گفته نشده است در واقع ما نتوانسته‌ایم درست عمل کنیم درست بازگو کنیم و درست بازآفرینی کنیم.

 

کردستان؛ سرزمین مجاهدت‌های خاموش سرشار از ناگفته‌هایی است

 

وی اذعان داشت: کردستان، سرزمین مجاهدت‌های خاموش سرشار از ناگفته‌هایی است که گاه در داخل خاک این سرزمین و گاه خارج از آن، حکایت‌هایی آفریده است که زبان، قلم، تصویر و هر آنچه که نمادی از گویایی باشد، در برابر آن قاصر است.

 

به گفته فرجی، با همه تلاش‌ها و زحماتی کـه رزمندگان کردستانی متحمل شدند، برجستگی عمل آنها چنانکه سزاوار بود، منعکس نشد شاید به دلیل تعلل‌هایی که نباید می‌کردیم همه آن چیزی که باید از آن روزها گفته میشد و به این نسل منتقل میشد همه زیر خاک دفن شد.

 

 وی یادآوری کرد: تعداد زیادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس که مرکز اسرار بودند و می‌توانستند منبع عظیمی از خاطرات آن زمان باشند امروز دیگر در میان ما نیستند،  متاسفانه ادبیات بسیار اندکی در مورد رشادت‌های پیشمرگان مسلمان کرد وجود دارد و بیم آن می‌رود آیندگان از خاطره آن حماسه‌ها و رشادت‌ها محروم شوند.

 

این پیشکسوت عرصه جهاد و ایثار کردستانی عنوان کرد: فرماندهانی که دیروز جوانی خـویش را فدای کردستانی آباد و آزاد کردند،  امـروز پیـری خـود را بـه یـاد عزیزان همسنگر خود سپری می‌کنند ناگفته‌هایی از سال‌های دفاع مقدس در گوشه ذهنشان دارند اما تا امروز جایی بازگو نشده است اصلا کسی آنها را نمی‌شناسد و این کوتاهی سیستم‌های فرهنگی ما را می رساند.

 

ضرورت بازخوانی مسائل دفاع مقدس

 

وی در ادامه گفت: هر چند بازخوانی دوران دفاع مقدسی مهم است، اما مهمتر از آن این است که ما به عنوان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس چقدر می‌توانیم از تحریف این فرهنگ جلوگیری کنیم هر چند باید امروز نسل جوانی که جنگ را ندیده‌اند در این بازخوانی سهیم باشند اما نباید آن را تحریف کنند و مطالب خلاف واقع به مردم ارائه دهند.

 

این نویسنده کردستانی تاکید کرد: بازخوانی مسائل مربوط به دفاع مقدس بیشتر باید از منظر علمی و اکادمیک به آن پرداخته شود نه اینکه ما یکسری مسائل ظاهری، احساسی و روایی را به عنوان پایه و منشا آن قرار دهیم، وظیفه امروز ما بازخوانی اتفاقات دوران دفاع مقدس است، نوعی بازتعریف متناسب با امروز است.

 

وظیفه امروز ما بازخوانی اتفاقات دوران دفاع مقدس است

 

 

 

وی گفت: ما باید اتفاقاتی را که در زمان جنگ رخ داده برای نسل امروز بازگو کنیم، این را نه به عنوان کسی که نشستم و رمان خوانده‌ام یا فیلم دیده‌ام بلکه به عنوان کسی که از روز اول جنگ تا آخر ناظر آن اتفاقات بودم می‌گوییم.

 

فرجی خاطرنشان کرد: من در دوران جنگ تحمیلی دیدم که مردم بدون توجه به ملیتشان، بدون توجه به مذهبشان دفاع کردند، مردم ایران، ملت ایران، همه آنهایی‌که در این جغرافیا زندگی می‌کردند و این کشور برایشان حکم شرف و ناموس داشت، همه آنهایی که عاشق این کشور بودند و هستند آمدند و از کشور دفاع کردند و صحنه‌های عجیب و غریبی را دیدم که شاید برای نسل امروز باور کردنش سخت باشد.

 

وی گفت: همه اقشار مردم از پیر و جوان گرفته تا مرد و زن، از دانش آموز و دانشجو تا بازاری و کارمند همه در جنگ حضور داشتند، قریب به  76 درصد از شهدای جنگ تحمیلی، شهدای غیرنظامی بودند یعنی کسانی که داوطلبانه وارد جنگ شده بودند.

 

به گفته فرجی، اگر امروز می‌آییم دوباره در هفته دفاع مقدس اینها را بازخوانی می‌کنیم به دلیل اهمیت موضوع است اگر چه ما نقدهای زیادی هم در این حوزه داریم.

 

دفاع مقدس باید در جریان زندگی روزانه ما حضور داشته باشد

 

وی یادآوری کرد: دفاع مقدس باید در جریان زندگی روزانه ما حضور داشته باشد نه اینکه ما در سال یک هفته را به آن اختصاص دهیم، تلویزیون هم در این هفته مدام فیلم‌های دفاع مقدس را نشان ‌دهد و برود تا سال آینده، این یک آفت بسیار بزرگی است البته درست است این هفته نمادین است اما این فرهنگ دفاع مقدس است که باید منتقل شود، این فرهنگ است که باید پیاده شود.

 

به گفته فرجی، در دفاع مقدس آدم‌هایی که جنگیدند آدم‌های معمولی بودند اما حس دفاع از وطن و دین از اینها اعجوبه‌هایی ساخت که آماده شدند همه هستی‌شان که جانشان بود را تقدیم به مردم این کشور کنند بنابراین ضرورتی ندارد که بیاییم با احساسات مردم بازی کنیم و یکسری مسائل را غیر واقعی بگوییم.

 

این نویسنده ادبیات پایداری در ادامه عنوان کرد: تعدادی از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس قلم خوبی دارند که می‌توانند بنویسند، عده ای هم بیان خوب و کلام نافذی دارند و می توانند این ارزش‌ها را منتقل کنند، بعضی‌ها هم با رفتارشان اما خیلی‌ها را نیز داریم که نه می‌توانند بنویسند نه بیان کنند پس این هنر من و شما و نسل امروز است که بتوانیم آنچه را که اینها در ذهن دارند به رشته تحریر درآوریم.

 

وی تصریح کرد: بقای نظام و بقای تمام دستاوردهایی که نظام داشته است در گروه انتقال فرهنگ جهادی است اما متاسفانه بعضی جاها نگاه‌ها نسبت به مسائل دفاع مقدس درست نیست.

 

بقای نظام و بقای تمام دستاوردهایی که نظام داشته است در گروه انتقال فرهنگ جهادی است

 

 

 

به گفته فرجی،  دفاع مقدس را از نظر علمی باید به شکلی مطرح کنیم که برای عوام و خواص قابل پذیرش باشد و تحریفی در آن نباشد یعنی واقعیت‌ها را بگوییم مطمئنا اگر این واقعیات درست و حسابی گفته شود نسل امروز احساس تکلیف می‌کند، برانگیخته می‌شود، چه فرقی بین جوان دهه شصتی با جوان دهه هفتادی وجود دارد این جوانان همان جوانان هستند فقط گاهی اوقات ما الفاظ و معانی و مفاهیم را درست انتقال نمی‌دهیم و دشمن که از ما بهتر در حوزه‌های فرهنگی کار می‌کند یکسری مسال را رواج می‌دهد که جوانان به سمتی که آنها می‌خواهند می‌رود.

 

مردم کردستان در دفاع مقدس در عین مظلومیت جنگیدند

 

فرمانده سپاه کردستان هم می‌گوید: مردم در جنگ تحمیلی هشت ساله را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، یک دسته مردم ساکن در استان‌هایی که مرزی و با کشور عراق هم مرز بودند و یک دسته مردمانی که در عمق کشور زندگی می‌کنند.

 

سردار سیدصادق حسینی افزود: کسانی که در عمق کشور زندگی می‌کردند در دفاع نقش داشتند ولی کسانی که ساکن مناطق مرزی بودند در کنار دفاع از مرزهای کشور موضوعات خاص استان خود را هم داشتند.

 

سردار حسینی در همین راستا به نقش مردم کردستان در دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: پیشمرگان کرد مسلمان و رزمندگان این استان قبل از شروع جنگ تحمیلی هم با گروهک‌های ضد انقلاب در جنگ بودند و مسائل سختی را تجربه کردند و بعضا از خانه و کاشانه و زن و فرزند دور شدند و با دشمن جنگیدند.

 

وی گفت: رزمندگان و پیشمرگان مسلمان کرد در این استان شرایط سختی را پشت سر گذشتند که به گفته شهید مدنی، هیچ عبادتی زیر این طاق کبود بالاتر از خدمت در کردستان نیست.

 

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان تصریح کرد: در آن شرایط سخت با کمترین امکانات در عین مظلومیت جنگیدند و نکته بارز نقش مردم کردستان در دفاع از انقلاب این است که هم در مبارزه با ضدانقلاب درون شهرها و روستاها جنگیدند و هم در مرزها با ارتش متجاوز و تا بن دندان مسلح بعث مقابله کردند.

 

سخن آخر...

 

کردستان مهد جنگ‌آوران بی‌ادعا و گمنامی است که شجاعت و مردانگی در وجود دریایی‌شان موج می‌زند و از سحاب غیرت و ایثارشان اخلاص و بندگی باری‌تعالی می‌بارد. اصلا کردستان را همین چیزها کردستان کرد. وجه تمایز این استان، گمنامی و غریبی بیشتر در سایه‌ جنگ با دشمنان در دو جبهه‌ مرزی و داخلی است، این‌ها کردستان را تداعی‌گر ایثار و غیرت و مظلومیت و سرزمین مجاهدت‌های خاموش کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها