در نشست وزرای خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا

ظریف: به یکپارچه نمودن همکاری‌های خود در چارچوب سیکا نیازمندیم

محمد جواد ظریف در نشست وزرای خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا سخنرانی کرد.
کد خبر: ۱۲۷۷۰۶۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا،  سخنرانی دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مجازی وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA)  صبح امروز  برگزار شد.
 
متن سخنرانی وزیر خارجه کشورمان در این نشست بدین شرح است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس،
اجازه دهید در ابتدا از شما برای برگزاری این رویداد مهم تشکر و قدردانی و بهترین‌ها را برای دبیرکل جدید آرزو نمایم.
همکاران محترم،
ما برای پاسخ‌گویی به چالش‌های خاص زمان حاضر، به یکپارچه نمودن همکاری‌های خود در چارچوب سیکا نیازمندیم و لازم است نقش محوری سازمان را در پیشبرد چندجانبه‌گرایی و تضمین همکاری فراگیر حفظ نماییم. بدون تردید، بسیج منابع با هدف مقابله مشترک با چالش بزرگی مانند کووید-19 از ضرورت برخوردار است.
همه ما باید در مقابله با چنین چالش بزرگ جهانی یعنی مسأله ای که تمام تقسیمات جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی - اجتماعی را به چالش کشیده است، اول و مهم‌تر از هر چیزی، به چندجانبه‌گرایی روی آورده و یک‌جانبه‌گرایی را رد کنیم.
 
ما به عنوان اعضای سیکا باید با تقویت همکاری‌های خود در چارچوب سازمان - در هماهنگی با سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی – در جهت تضمین دسترسی کامل، آزادانه و منصفانه به خدمات بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم خود از هیچ تلاشی فروگذار ننماییم. همچنین باید به گونه ای عمل کنیم تا اطمینان حاصل نماییم که هیچ کس نمی تواند به طور خودسرانه سازمان‌های بین‌المللی حرفه‌ای را به چالش بکشد.
 
ضرورت دارد به صورت دسته جمعی بر نیاز به یاری کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه در انتقال فن‌آوری و تجهیزات پزشکی تأکید کنیم. همچنین باید از نهادهای اقتصادی بین‌المللی - و همچنین کشورهای ثروتمند – بخواهیم تا کمک‌های مالی لازم را به منظور مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-19 در اختیار دیگر ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مربوطه قرار دهند.
 
ما به عنوان میراث‌دار تمدن‌های بزرگ آسیایی باید همواره رویکرد اول مردم را تشویق کنیم، نجات جان انسان‌ها و کرامت انسانی را برتر از هر چیز دیگری بدانیم و هرگونه عمل منتج به سیاسی نمودن بیماری همه‌گیر کووید-19 را رد نماییم.
 
باید به طور مشترک با تأثیر مخرب اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه بر کوشش های مربوط به مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-19 مقابله کنیم. چنین اقداماتی چیزی جز تروریسم اقتصادی و پزشکی نیستند و ما در تلاش جمعی خود برای مقابله با این آفت مشترک بشریت باید از تبعیت از این اقدامات غیرقانونی خودداری نماییم.
 
دوستان عزیز،
تنها راه غلبه بر چالش‌های مشترک که سلامت و امنیت ملت‌های ما را تهدید می‌کند، همکاری برای یافتن راه‌حل‌های مشترک است که به طور مؤثر و قاطع توجه بر (مقابله با) منابع تهدید معطوف می‌باشند. کشور من آماده پیوستن به دوستان و همسایگان خود در سیکا و تبادل دانش و تخصص در این رسالت جمعی است.
ما برای مقابله با این دشمن میکروسکوپی که قدرت‌های بزرگ را فارغ از قدرت نظامی، ثروت اقتصادی و ماشینهای تبلیغاتی آن‌ها به زانو در آورده است، به فروتنی و همکاری چند جانبه نیاز داریم.
متشکرم.
 
محمد جواد ظریف چهارشنبه شب  وارد مسکو شد و پس از آن در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف سفر خود به این کشور پرداخت و در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های منطقه  مدعی شده‌اند که دولت فرانسه از شما خواسته که در جریان این سفر با مقامات روسیه در مورد لبنان صحبت کنید ،خاطرنشان کرد : بعضی خبرهایی که میشنوم برای خودم نیز خنده‌دار است ،چنین چیزی صحت  ندارد .
 
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان اظهار کرد:احتمال دارد که در جریان این سفر با دوستان روس خود  در مورد لبنان صحبت کنیم ولی از موضوعات دارای اولویت در دستور کار ما نیست و از زمان سفر به لبنان تا به امروز با فرانسوی‌ها  در مورد موضوع لبنان گفتگویی نداشته‌ام.
 
ظریف همچنین  به برگزاری اجلاس سیکا در روسیه اشاره کرد و گفت:این اجلاس به صورت ویدیو کنفرانس با محوریت ویروس کرونا برگزار می‌شود و در ابتدا  قرار بود  من از تهران در این نشست شرکت کنم  ولی اکنون با توجه به سفر  صورت گرفته از مسکو در  این اجلاس شرکت می‌کنم .
 
وزیر خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مواضع روسیه در برابر قانون شکنی‌های اخیر آمریکا اظهار کرد : در این زمینه هماهنگی بسیار نزدیکی بین ما و روسیه وجود داشته است .
 
وی  افزود: این سومین سفر من به روسیه در ایام شیوع کرونا  است و  در سفرها تلاش کرده‌ایم تا  از نزدیک با همکاران روس خود در مورد  مسائل و تحولات جاری  رایزنی و گفتگو کنیم.
 
ظریف همچنین اظهار کرد: گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات سوریه و همچنین روند آستانه، آخرین تحولات افغانستان از جمله برگزاری مذاکرات صلح بین طالبان و گروه‌های دیگر افغانی و دولت افغانستان و بررسی آخرین تحولات دوجانبه بین دو کشور ایران و روسبه از دیگر دستور کارهای این سفر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها