یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین، مقصود اسعدیسامانی در گفتگو با فارس درباره تسهیلات حمایتی دولت از کسب و کارهای آسیبدیده در شیوع کرونا در حیطه صنعت حمل و نقل هوایی بیان کرد: پیش از این شرکتها مشکلاتی در دریافت این تهسیلات داشتند، درصد بالایی از موانع پیشِ روی شرکتها در این باره رفع شد، اما باز پرداخت این تسهیلات کماکان در گیر و دار اداری است و به پرداخت نرسیده است.
وی درباره آخرین وضعیت ورود بانک مرکزی به موضوع عدم پرداخت تسهیلات به شرکتهای هواپیمایی به دلیل وجود چکهای برگشتی، توضیح داد: فعلاً اعلام شد که تسهیلاتی برای شرکتهای هواپیمایی قائل شوند و چکهای برگشتی را مانعی برای ارائه تسهیلات عنوان نکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث وثیقههای تسهیلات هم مصوب شده است که بانکها هم ملک و هم هواپیما را به عنوان وثیقه قبول کنند اما با این حال بانکها در گیر و دار بروکراسی اداری هستند، البته مسأله مهم این بود که مشکل چکهای برگشتی شرکتهای هواپیمایی برای بانکها، رفع شد.
اسعدی سامانی گفت: متأسفانه بانکها در ارائه این تسهیلات کمکاری میکنند و این پروسه زمانبر شده است، شرکتهای هواپیمایی به دلیل کاهش پروازها به دلیلی شیوع کرونا، برای پرداخت حقوق پرسنل خود و هزینههای خود کماکان مشکلات دارند.
وی ادامه داد: رقم این تسهیلات حمایتی دولت برای شرکتها 2 هزار میلیارد تومان با نرخ سود 12 درصد است، شرکتهای برای بازپرداخت 3 ماه مهلت (تنفس وام) دارند و 2 ساله باید کل رقم تسهیلات به اضافه سود بازپرداخت شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: البته ظاهرا کل تسهیلات حمایتی برای صنعت حمل و نقل هوایی 2 هزار و 300 میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان آن برای شرکتهای هواپیمایی و 300 میلیارد تومان هم به بخشهای دیگر صنعت حمل و نقل هوایی اختصاص مییابد.
چندی پیش وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات حمایتی دولت از صنعت حمل و نقل هوایی گفته بود: در این ۵ ماه زیان وارده به ایرلاینها به دلیل شیوع کرونا رقم ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.
به گفته محمد اسلامی، رقم دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را به بخش حمل و نقل هوایی و ایرلاینها تخصیص دادیم و عملکرد این دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۳۰ درصد است و همه ایرلاینها هنوز نتوانستند این رقم را دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفته بود که شرکتهای هواپیمایی نباید تعدیل نیرو داشته باشند و باید پشتیبانی فنی از ناوگان خود را انجام دهند و باید از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه این ناوگان مبالغی در اختیار گذاشته شود.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد