متخصص روانشناسی و مدرس دانشگاه گفت: کنترل و مدیریت ذهن و برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء سلامت توسط خبرنگاران در کاهش و رفع تبعات اضطراب و استرس بسیار حائز اهمیت است؛ تغذیه سالم، ممنوعیت مصرف الکل و سیگار، ورزش مداوم و بروز احساسات درونی از مهمترین اقدامات در این رابطه است.
کد خبر: ۱۲۷۳۲۲۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، حسین ابراهیمی مقدم گفت: این شغل به عنوان یکی از مشاغل پرخطر نیازمند ارتقاء سلامت روان از طریق مدیریت استرس، بروز احساسات درونی، بهره‌گیری از معنویات و گاه کمک مشاوران و روانشناسان است.
 
وی ادامه داد: خبرنگاری به عنوان یک حرفه استرس‌زا سبب تجربه احساسات و عواطف هیجانی می‌شود و به دلیل ارتباط مداوم با اخبار و اطلاعات عملکرد شخصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی افزود: یک خبرنگار فارغ از مصائب حرفه خبرنگاری با چالش‌های متداول روزانه همچون مشکلات اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی روبه‌رو است و باتوجه به ماهیت حرفه خبرنگاری اضطراب و استرس شدیدی را متحمل می‌شود.
 
به گفته ابراهیمی مقدم، استرس شاخه‌ای از علم فیزیک است که با اعمال یک میزان معین از نیرو بر ذهن و جسم بر کارکرد اثر می‌گذارد.
 
وی تصریح کرد: تهیه خبر عمدتا در مناطق پرخطر مثل جنگی  انجام می‌شود و رقابت‌های کاری در تهیه خبر دست اول و به روز نیز بر این استرس می‌افزاید. گاه همزمان شدن ۲ رویداد مهم در زندگی شخصی و حرفه‌ای همچون وقوع اتفاقات خبری مهم و قرار ملاقات ازدواج نیز خبرنگاران را در درگیر تناقض و فشارهای روانی شدیدی می‌کند.
 
این مشاور تاکید کرد: یک خبرنگار به عنوان یک انسان احساسات و عواطف متعددی را تجربه می‌کند؛ تحت تاثیر آینده مبهم شغلی قرار می‌گیرد؛ عاشق می‌شود؛ آثار و تبعات روانی این احساس را تجربه می‌کند و بنا براین به همراه اضطراب حرفه خبرنگاری بیش از دیگران نیازمند مدیریت استرس است.
 
وی ادامه داد: خبرنگار باید به زندگی شخصی معنا دهد؛ اهداف انتخاب این شغل را به عنوان یک حرفه یا تعالی مشخص کند و با بهره‌گیری از اخلاق و احساسات روانی تحت عنوان معنویت اضطراب و تنش را کاهش دهد.
ابراهیمی مقدم خاطرنشان کرد: افکار و هیجانات منفی باید از طریق تغییر پاسخ به محیط پیرامون کنترل و زمام افکار اضطرابی که سبب بروز ترس و نگرانی می‌شود، در یک موقعیت ایمن، در ذهن قرار گیرد.
 
وی همچنین با اشاره به استرس حاد و مزمن اضافه کرد: گاه اضطراب کوتاه‌مدت و موقتی و گاه پایدار و بلندمدت است؛ استرس حاد می‌تواند به منظور تحریک آدمی برای انجام وظایف و دستیابی به اهداف و مقاصد سودبخش باشد، اما استرس مزمن به طور حتم آسیب‌زا خواهد بود.
 
به گفته این متخصص روانشناسی گاه به منظور کاهش اضطراب و استرس مزمن تغییر موقعیت شغلی و مکانی نیز ضروری است.
 
وی با تاکید بر این که پاسخ صحیح به چالش‌ها نیز بر کاهش اضطراب و تنش اثرگذار است؛ افزود: نگاه به مسائل باید مساله محور و نه هیجان‌ محور باشد. نگاه مساله محور اهتمام برای دستیابی به پاسخ صحیح و قدرت مدیریت مساله را افزایش می‌دهد.
 
ابراهیمی مقدم همچنین با اشاره به اثرات جسمانی این اضطراب یادآور شد: بدن برای مقابله با استرس به ترشح هورمون آدرنالین اقدام و سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد. تداوم این ترشحات سبب افزایش ضربان قلب، تعریق و تنش‌های عضلانی می‌شود.
 
وی ادامه داد: این علائم حاکی از آسیب در سیستم سمپاتیک است که باید از طریق مراقبه، مدیتیشن و ورزش و... در جهت بهبود اقدام کرد.
 

تداوم اضطراب و خطر ابتلاء به افسردگی

 
این روانشناس تاکید کرد: استرس مزمن خطر ابتلا به ۲ اختلال اساسی در عصر جدید (اضطراب و افسردگی) را تقویت می‌کند؛ این اختلالات که سبب خستگی، فشار روانی و تحریک‌پذیری (همچون ضعف اعصاب و...) می‌شود، احساس لذت در زندگی را نیز سلب می‌کند.
 
ابراهیمی مقدم تصریح کرد: اختلال در خواب، تغذیه، حافظه و یادگیری، مشکلات جنسی، پیری زودرس، سفید شدن موها، ضعف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری‌های عفونی و برخی از دردهای جسمانی نیز به دلیل اضطراب در حرفه خبرنگاری به عنوان یکی از مشاغل پرخطر بیش از دیگران مشاهده می‌شود.وی ادامه داد: اضطراب این حرفه همچنین می‌تواند بر دستگاه قلبی و عروقی تاثیر و خطر ابتلا به سکته و حملات قلبی را افزایش دهد.
 
به عقیده این مشاور گاه مصرف سیگار و الکل با هدف کاهش اضطراب و دستیابی به آرامش موجب افزایش استرس اعتیاد به مواد مخدر نیز می‌شود و در حقیقت تسکین موقتی سیگار کاهش فشار ناشی از قطع نیکوتین است.
 
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به حضور خبرنگاران در برخی از مناطق پرخطر که با آلودگی صوتی، دیداری، شنیداری همراه است، گفت: برقراری ارتباطات اجتماعی، حمایت‌های عاطفی و روانی، استفاده از توانمندی‌های شخصی نظیر باغبانی، نگهداری از گل نیز احساسات روانی دلپذیر را تقویت می‌کند.
 
وی تاکید کرد: ورود به این حرفه باید همراه با عشق و علاقه باشد؛ هدف گذاری شود؛ با شوخ طبعی خلق و خو ارتقاء داده شده و در صورت نیاز به روانشناس و مشاور مراجعه شود.
 
به گفته ابراهیمی مقدم هر یک از این آسیب‌ها برای مجردان بیش از متاهلان است و بر این اساس یک ازدواج موفق نیز در کاهش هر یک از این تبعات مخرب اثرگذار است.
 



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها