یک ویروس شناس و متخصص نانوبیوتکنولوژی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

واکسن دائمی برای کرونا ساخته نخواهد شد

یک متخصص نانوبیوتکنولوژی می گوید به هیچ عنوان نباید دل به اخبار مربوط به ساخت واکسن کرونا بست چرا که واکسنی قطعی در کار نخواهد بود و حتی نوع موقتی آن نیز قرار نیست به زودی به ایران برسد.
کد خبر: ۱۲۷۲۳۰۸

به گزارش جام جم آنلاین ، محمدعلی زند ویروس شناس و متخصص نانوبیوتکنولوژی در گفت و گویی با جام جم آنلاین عنوان کرد: ویروس ها ساختار جهش زایی دارند و به همین دلیل است که تا امروز واکسنی دائمی برای آنفولانزا ساخته نشده. واکسن آنفولانزا به گونه‎ای است که فقط برای یک فصل دوام دارد و در صورت ساخت واکسن برای کرونا بهتر از نوع آنفولانزای آن نخواهد بود.

زند گفت: البته جهش ویروس ها به این گونه هم نیست که همیشه موتاسیون قوی تری تولید کنند ولی در ماجرای همه گیری ویروس کرونا با شرایط ویژه ای روبرو هستیم. موتاسیون این ویروس مدام قوی تر می شود و حملات شدیدتری دارد و به دنبال آن اندام های بیشتری از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.  

این متخصص نانوبیوتکنولوژی افزود: موتاسیون همیشه وجود دارد. در رابطه با کرونا همه گیری سریع تر اتفاق می افتد و تعداد موتاسیون ها نیز بیشتر است.  

وی در رابطه با این پرسش که ساخت واکسن کرونا و عرضه آن به بازار جهانی تا چها اندازه امیدوار کننده است پاسخ داد: واکسنی قطعی برای ویروس کرونا ساخته نخواهد شد. کسانی هم که ادعای ساخت واکسن قطعی ضدکرونا را داشتند از ادعای خود برگشته اند. بیماری های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که هنوز واکسنی برای آن ساخته نشده است. بیماری آنفولانزا که ساده تر از کرونا به نظر می رسد هنوز واکسن دائمی ندارد. این بیماری هنوز در موارد متعددی منجر به فوت افراد می شود و بعد از این همه سال هنوز واکسن ندارد. اکنون من واقعا نمی دانم سازمانی مثل سازمان بهداشت جهانی دقیقا به دنبال چه چیزی است و چه کار می کنند. دست هایی پشت پرده وجود دارد.

زند تاکید کرد: من خودم یکی از کسانی هستم که ادعایی را مطرح کرده ام و عصاره ای را به عنوان مکمل درمان بیماری کرونا در نظر گرفته ام.  این عصاره را می توان هم برای درمان در نظر گرفت و هم برای پیشگیری. اما هر زمانی که این پروژه را به دانشگاه های مختلف ارائه می دهیم شرایط به گونه ای پیش می رود که مجبور به کناره گیری می شویم.

در جلسه ای مربوط به طب سنتی در یکی از دانشگاه های کشور ما این پروژه را مطرح کردیم اما به من گفتند که این پروژه را رها کنم.

این متخصص نانوبیوتکنولوژی بیان داشت:  اگر هم واکسنی برای کرونا ساخته شود که بعید می دانم دائمی و کارساز باشد برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که سالم هستند نه افرادی که درگیر ویروس کرونا شده اند.

زند در ادامه گف: بر طبق گفته رییس جمهور 25 میلیون نفر از جمعیت کشور آلوده به ویروس کرونا شده اند. این جمعیت نیازی به واکسن ندارند، اصلا واکسن می خواهند چکار. واکسن برای افرادی است که مبتلا نشده اند.

وی با بیان اینکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور خیلی بیشتر از 25 میلیون نفر است افزود: بر فرض واکسن کرونا ساخته شد. بسیار بعید است که به این زودی به دست ما برسد. در رابطه با واکسن کرونا ساده انگاری زیادی وجود دارد و بسیاری گمان می کنند که این واکسن قطعی و دائمی است و به زودی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. اخبار مربوط به تولید واکسن کرونا واقعا خسته کننده شده است.

زند تاکید کرد:در طب سنتی گاهی اوقات بسیار اغراق نمایی می شود اما در همین فرآیند درمان بیماری کرونا، طب سنتی بیشتر از این ها می تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

این متخصص نانوبیوتکنولوژی در پایان گفت: بر روی سازمان جهانی بهداشت چندان  نمی توان تکیه کرد. اگر این سازمان کاری می توانست انجام دهد پیش از این برای کودکان پروانه ای انجام می داد. چرا تا الان دارو و باند مخصوص کودکان پروانه ای را به ایران نفرستاده اند؟ به هر حال رسانه ها در خصوص کرونا باید وظیفه خود را انجام بدهند. ما با جمعیت زیادی از مبتلایان روبرو هستیم که گرفتار ویروس جهش یافته شده اند. باید فکری اساسی کرد و کنترل و مدیریت باید روی این قضیه بیشتر باشد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۳
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
۰
۵
مملکت رو یه مشت احمق برداشته.اخه از کجا بدانیم کی گرفته و کی نگرفته که به 25 میلیون واکسن ندیم.وقتی واکسن اماده شد باید همه بزنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
فقط خوششون میاد ناامیدی القا کنن همه محققهای کشورهای دیگه کشک اند ایرانیا پروفسور!!!!!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
۰
۱
به جای امیدواری دادن به مردم با این همه بدبختی و گرانی و گرفتاری دائما به مردم ضد حال میزنید و از نبود واکسن و دارو برای کرونا مینویسید.به خدا افسردگی و دل زدگی به زندگی دچار شدیم.ایمانمان هم سست شده است...خدایا خودت به دادمان برس

نیازمندی ها