تعداد کل مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 در سطح کشور به بیش از 10 هزار نفر رسیده است؛ در حالی که براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، میزان توجه مردم به ضوابط لازم برای پیشگیری از کرونا در سطح کشور به 23 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۲۶۹۷۹۲

در این شرایط، دولت هم دیگر قادر به بازگرداندن محدودیت‌ های کرونایی نیست و ارائه هشدارهای بهداشتی نیز نمی‌تواند چندان در افزایش سطح پایبندی مردم به پروتکل‌ها موثر باشد.

بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، تنها راه چاره برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، اجباری کردن استفاده از ماسک باشد. این راهکاری است که امروزه بسیاری از دیگر کشورهای پیشرفته دنیا نیز در پیش گرفته‌اند زیرا مدت زمان همه‌گیری کرونا در جهان آن‌قدر طولانی شده است که حتی دیگر آن کشورها نیز از نظر اقتصادی، توان تداوم اعمال شرایط قرنطینه را ندارند و مسؤولان آنها به این نتیجه رسیده‌اند که برای پیشگیری از شیوع کرونا باید اماکن عمومی را باز و استفاده از ماسک را اجباری کنند.

نکته دیگر آن است که زمانی اجباری کردن استفاده از ماسک در کشورمان تاثیرگذار خواهد بود که ما نیز مانند برخی کشورهای توسعه‌یافته، برای ماسک نزدن جریمه در نظر بگیریم. البته با توجه به شرایط دشوار معیشتی مردم، تعیین جریمه فقط در شرایطی عادلانه است که دولت امکانات لازم را به منظور تهیه ماسک برای همه اقشار جامعه فراهم کند. زیرا هنوز هم قیمت ماسک به حدی است که برخی اقشار، توان خرید روزمره‌اش را ندارند و دولت یا باید قیمت ماسک را پایین‌تر بیاورد یا به اقشار فرودست جامعه برای تهیه آن کمک کند. همچنین باید توجه داشت، اجباری شدن استفاده از ماسک وقتی به طور جدی اجرایی خواهد شد که وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های اجرایی به شکلی مطلوب بر این مساله نظارت کنند. زیرا پیش از این نیز مسؤولان بهداشتی کشور تلاش کرده بودند استفاده از ماسک را در حمل‌ونقل عمومی اجباری کنند، اما دیدیم ضعف نظارتی دستگاه‌های گوناگون مانع از اجرایی شدن درست این مقررات شد.

این روزها نتایج پژوهش‌های علمی نیز ما را به لزوم اجباری کردن استفاده از ماسک هدایت می‌کند. به طور مثال، براساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی وقتی فقط 50 درصد افراد یک جامعه ماسک بزنند، نرخ انتقال کرونا به زیر یک کاهش پیدا می‌کند و اگر تمام افراد جامعه از ماسک استفاده کنند، زنجیره انتقال کرونا تا حد زیادی قطع خواهد شد. زیرا اگر وقتی هم فرد مبتلا به کرونا و هم فرد سالم، هر دو ماسک زده باشند، احتمال انتقال کرونا 1.5 درصد خواهد بود و اگر هر دوی این افراد ماسک نزده باشند، ویروس به احتمال 95 درصد از فرد مبتلا به فرد سالم سرایت پیدا می‌کند.‌

دکتر مینو محرز - عضو کمیته مبارزه با بیماری‌های واگیر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها