ارزان‌ترین منطقه تهران فقط ۲ درصد معاملات مسکن را به خود اختصاص می‌دهد؛ این یعنی تقاضای مصرفی به شدت سرکوب شده و توان خرید ندارد. اغلب همین گروه ۲ درصدی را هم سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۶۷۸۴۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در ۱۰ منطقه ارزان قیمت شهر تهران، تنها ۲۸ درصد معاملات انجام می شود و مناطق میانی، محدوده مورد علاقه سفته‌بازها است. به بیان دیگر هم اکنون تقاضا برای واحدهای لوکس و ارزان قیمت به شدت کاهش یافته است.

انجام ۳۵ درصد معاملات در سه منطقه

اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ۳۵ درصد معاملات در سه منطقه ۵، ۲ و ۴ انجام گرفت. به طور کلی ۷۲.۸ درصد معاملات در ۱۰ منطقه شهر به ترتیب شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۸، ۷، ۱، ۱۵ و ۳ انجام گرفت.‌ از بین مناطق مذکور فقط منطقه ۱۵ جزوه مناطق ارزان قیمت محسوب می شود که میانگین نرخ مسکن در این منطقه ۹.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است.

در ۷ منطقه ارزان قیمت فقط ۱۵ درصد معاملات انجام شده است

هفت منطقه ارزان قیمت در بازار مسکن پایتخت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ترتیب منطقه ۱۸ با میانگین ۷.۸ میلیون تومان در هر متر مربع، منطقه ۲۰ با نرخ متوسط ۸.۸ میلیون تومان، منطقه ۱۷ با ۸.۹ میلیون تومان، منطقه ۱۶ با ۹.۱ میلیون تومان، منطقه ۱۹ با ۹.۴ میلیون تومان، منطقه ۱۵ با ۹.۵ میلیون تومان و منطقه ۱۲ با ۹.۷ میلیون تومان هستند که در کانال کمتر از ۱۰ میلیون تومان قرار دارند. مناطق مذکور صرفاً ۱۵.۴ درصد معاملات مسکن را به خود اختصاص دادند.

در این بین منطقه ۱۸ با میانگین قیمت ۷.۸ میلیون تومان در هر متر مربع با ۲۳۴ فقره معامله تنها ۲ درصد قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ را در بر گرفت. با توجه به اینکه حدود ۷۷ درصد معاملات بازار مسکن شهر تهران از نوع سرمایه گذاری و سفته بازی است، بخش قابل توجهی از این ۲ درصد را دلال‌ها تشکیل می دهند.

کسادی بازار مسکن در دو منطقه گران قیمت

از سوی دیگر ۵ درصد مبایعه نامه‌ها در گران‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱ با میانگین قیمت ۳۳.۸ میلیون تومان در هر مترمربع به امضا رسید که هشتمین منطقه از نظر تعداد معاملات محسوب می شود. منطقه ۳ نیز با میانگین قیمت ۳۰.۶ میلیون تومان و ۴.۴ درصد معاملات رتبه دهم از نظر تعداد قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص داد.

نمایه‌های مذکور می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد با وجود آنکه بازار در تسلط سفته‌بازها و سرمایه گذاران قرار دارد، کانون مورد علاقه این گروه مناطق میانی متناسب با توان اقشار متوسط است. بررسی ها نشان می‌دهد سهولت خرید و فروش آپارتمان و دستیابی آسان‌تر به نقدینگی در زمان مقتضی، مهمترین دلیل تمایل دلال‌ها به مناطق میانی شهر تهران است.

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد. تعداد معاملات نیز ۱۱ هزار و ۳۱۰ فقره بود که نسبت به فروردین امسال ۸۰۹ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت پارسال ۶.۷ درصد کاهش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها