در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین از فارس، بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و تاکید مسئولان بر لزوم برخورد با دلال بازی در بازار خودرو باعث افت قیمت های نجومی در این بازار شد.
هرچند هنوز هم قیمت خودروها در بازار به نرخ کارخانه نزدیک نشده، اما فعالان بازار معتقدند شروع این اتفاق می تواند عاملی برای ادامه افت قیمت ها باشد.
در عین حال تاکید مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت بر خودداری مردم از خرید خودرو تا زمانی که قیمت ها کاهش یابد نیز باعث شده تا بازار با رکود سنگین مواجه شود.
در این شرایط مردم همچنان منتظر کاهش قیمت ها هستند و تقریباً معامله ای در بازار صورت نمی گیرد.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به فارس گفت: بازار خودرو از دیروز تا به حال روی آرامش به خود دیده و قیمتها نیز روندی کاهشی دارند.
وی پیش بینی کرد روند کاهش قیمت ها در بازار خودرو طی روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.
موتمنی با بیان اینکه قیمت پراید در روزهای گذشته تا 90 میلیون تومان نیز بالا رفته بود، افزود: در حال حاضر قیمت سایپا 131 در بازار به 72 میلیون تومان رسیده و البته برای این قیمت هم مشتری وجود ندارد و حتی کسی حاضر به خرید این خودرو با قیمت 67 میلیون تومان هم نیست.
وی تصریح کرد: کاهش 20 میلیون تومانی قیمت سایپا 131 در مورد سایپا 111 نیز اتفاق افتاده و در حال حاضر این خودرو هم تقریباً هم قیمت سایپا 131 در بازار عرضه می شود.
وی با بیان اینکه قیمت برخی خودروهای داخلی نیز در بازار 5 و یا 10 میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: پژو 405 نیز که قیمتش در بازار تا 150 میلیون تومان بالا رفته بود امروز با قیمت 127 میلیون تومان عرضه شد که البته با همین قیمت هم مشتری برای خرید وجود ندارد.
به گفته موتمنی، قیمت تیبا نیز در بازار با افت 10 میلیون تومانی به 80 میلیون تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: پژو پارس هم با کاهش 7 میلیون تومانی قیمت در بازار روبرو شده و امروز با قیمت 143 میلیون تومان عرضه می شود.
علی ملااحدی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار گفت: در حال حاضر مراجعه کننده ای برای خرید خودرو در بازار نداریم و همه منتظر اجرایی شدن دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری خودرو هستند.
وی افزود: مردم منتظرند ببینند سازمان حمایت و نهادهای نظارتی چه برخوردی با دلالان و سوداگران بازار خودرو می کنند.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات دستورالعمل قیمتگذاری خودرو توسط این شورا، به فارس گفته بود: خودروسازان در برخی بخشهای غیر تولیدی سرمایه گذاری کردهاند که این موضوع نباید بر قیمت خودرو سرشکن شود. در عین حال در شرایط فعلی صنعت خودرو با مشکل تحریمها رو به رو است و با توجه به این که تولید خودروها بین 20 تا 30 درصد ارزبری دارد، خودروسازان برای تهیه ارز با مشکلاتی رو به رو هستند که برای کمک به این موضوع، هزینه معاملات را برای خودروسازان در نظر گرفتیم.
وی توضیح داد: یکی دیگر از مسائلی که مطرح شد، این است که خودروسازان میگفتند سبد بانک مرکزی در مورد خودروهای مختلف به روزرسانی نشده، یعنی سبدی که نشان دهنده همه هزینههای تولید یک خودرو از جمله دستمزدها، هزینه ارزی و قطعات است، به روز رسانی نشده که در این مورد وزیر صنعت از خودروسازان خواست تا اطلاعات مربوطه را به شورای رقابت ارائه دهند تا ما با ارائه آن به بانک مرکزی از مسئولان بانک مرکزی بخواهیم که سبد هزینهها را به روزرسانی کنند.
شیوا با بیان این که فعلا تعیین قیمت خودرو بر اساس سبد قدیم نیز قابل انجام است، گفت: تا سه ماه دیگر اگر تغییری در سبد هزینهها ایجاد شود میتوانند آن را در قیمت خودرو لحاظ کنند.
قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار امروز به شرح زیر است:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
این جنگ زرگری را همیشه خودروسازها راه می اندازند نه دلالی وجود دارد نه مافیایی . دلال و مافیا خود خودروسازان و مراکز مجازخودشان هستند. همیشه بعد از عید این بازی را در می آورند تا خودرو را گران کنند. یک روز به نام افزایش دلار و یک روز به اسم تحریم و .... هر بار بهانه ای پیدا می کنند. مگر خودرو وقطعات آن با دلار 18000 تومان گران نشد و هر روز دلار گران شد قیمت ماشین و قطعات گران نشد دلار پایین امد ولی هیچ قیمتی پایین نیامد. چوب گرانی را مصرف کننده باید بپردازد و بس یک قطعه بیشتر از 5 تا ده برابر گران شده است. تا کی ما باید چوب این انحصار بدون نتیجه و دستاورد را بپردازیم.