jamejamonline
اقتصادی اقتصاد ایران کد خبر: ۱۲۶۶۱۱۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹  |  ۱۵:۳۹

گرانی قابل پیش بینی خودرو

 

وقتی قیمت خودرو در بازار همزمان با افزایش دیگر کالاها و مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت افزایش پیدا نکرد و به صورت اجباری ثابت نگه‌داشته شد، بنابراین باید در وضعیت فعلی شاهد آشفتگی صنعت خودرو در کشور باشیم.
به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت خودرو، نرخ ارز و مواد اولیه آن است، بنابراین باید قیمت خودرو افزایش می‌یافت. از طرف دیگر به دلیل تامین نبودن قطعات وارداتی از چین به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس، بازار عرضه و تقاضا به هم خورده و با این‌که عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد، اما همچنان تقاضای بالایی برای خرید خودرو وجود دارد.
در حال حاضر برای حل مشکلات باید با خصوصی کردن صنعت خودرو و با برنامه‌ریزی داخلی مناسب و بلندمدت و با مدیریتی باثبات، براساس توانمندی‌های داخلی به خودکفایی رسید و در زمینه خودرو و قطعه‌سازی، وابسته به دیگر کشورها نباشیم تا قیمت تمام شده خودرو افزایش نیابد.
 از طرف دیگر، وجود نقدینگی بالا در جامعه همواره سبب جذب سرمایه‌های زیادی به این صنعت شده است، در حالی که با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور شاهد شیوع واسطه‌گری، رانت و دلالی‌های گسترده‌ای در این بازار هستیم.
از طرف دیگر انحصاری بودن بازار محصولات داخلی باعث شده همواره برای خودروها مشتری وجود داشته باشد، به همین دلیل خودروسازان به دنبال توسعه محصولات جدید نبوده و رقابتی در بازار وجود نداشته است و در این شرایط خودروساز اقدام به ساخت و توسعه محصولات جدید نمی‌کند. اگر بخواهیم خودروسازی همچنان زنده باقی بماند باید توسعه محصول را به صورت جدی به برنامه‌های صنعت خودرو و حلقه مفقوده صنعت خودرو اضافه کنیم، بنابراین این امر ضمن ایجاد بازارهای صادراتی صنعت خودرو می‌تواند منجر به زنده شدن سایر صنایع و همچنین زنجیره تامین شود.
با توجه به این که شاهدیم افرادی در چندماه اخیر به دلیل گرانی اقدام به خرید خودروهای متعدد کرده‌اند بهتر است ابتدا دولت مالیات‌های سنگینی را برای خودروهای دوم به بعد اعمال کند یا این که این مالیات را روی سود نقل و انتقال خودرو در کشور بگذارد. بدون هیچ شکی اگر این راهکارها اعمال شود، شاهد خواهیم بود افرادی که خودروی اضافی خریده‌اند حاضرند این خودروها را به بازار عرضه و با این کار آشفتگی صنعت خودرو حل خواهد شد. از طرف دیگر می‌توان این مالیات را در بخش تحقیق و توسعه مصرف کرد تا بتوانیم به خودکفایی برسیم و پیشرفت زیادی را در صنعت خودرو ملی شاهد باشیم.

ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت/جام جم 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

باید به تغییر نسخه اندیشید

باید به تغییر نسخه اندیشید

آنچه امروز در عرصه اقتصاد ایران می‌گذرد نشان‌دهنده و حکایتگر وجود مشکلی ساختاری و ساختی در اقتصاد کشور است،‌ مشکلی که رفع آن فقط از طریق بازطراحی بنیادین و انقلابی این اقتصاد و تغییر نسخه کلان حاکم بر آن امکان‌پذیر است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر