jamejamonline
اقتصادی اقتصاد ایران کد خبر: ۱۲۶۶۱۱۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹  |  ۱۵:۳۹

گرانی قابل پیش بینی خودرو

 

وقتی قیمت خودرو در بازار همزمان با افزایش دیگر کالاها و مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت افزایش پیدا نکرد و به صورت اجباری ثابت نگه‌داشته شد، بنابراین باید در وضعیت فعلی شاهد آشفتگی صنعت خودرو در کشور باشیم.
به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت خودرو، نرخ ارز و مواد اولیه آن است، بنابراین باید قیمت خودرو افزایش می‌یافت. از طرف دیگر به دلیل تامین نبودن قطعات وارداتی از چین به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس، بازار عرضه و تقاضا به هم خورده و با این‌که عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد، اما همچنان تقاضای بالایی برای خرید خودرو وجود دارد.
در حال حاضر برای حل مشکلات باید با خصوصی کردن صنعت خودرو و با برنامه‌ریزی داخلی مناسب و بلندمدت و با مدیریتی باثبات، براساس توانمندی‌های داخلی به خودکفایی رسید و در زمینه خودرو و قطعه‌سازی، وابسته به دیگر کشورها نباشیم تا قیمت تمام شده خودرو افزایش نیابد.
 از طرف دیگر، وجود نقدینگی بالا در جامعه همواره سبب جذب سرمایه‌های زیادی به این صنعت شده است، در حالی که با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور شاهد شیوع واسطه‌گری، رانت و دلالی‌های گسترده‌ای در این بازار هستیم.
از طرف دیگر انحصاری بودن بازار محصولات داخلی باعث شده همواره برای خودروها مشتری وجود داشته باشد، به همین دلیل خودروسازان به دنبال توسعه محصولات جدید نبوده و رقابتی در بازار وجود نداشته است و در این شرایط خودروساز اقدام به ساخت و توسعه محصولات جدید نمی‌کند. اگر بخواهیم خودروسازی همچنان زنده باقی بماند باید توسعه محصول را به صورت جدی به برنامه‌های صنعت خودرو و حلقه مفقوده صنعت خودرو اضافه کنیم، بنابراین این امر ضمن ایجاد بازارهای صادراتی صنعت خودرو می‌تواند منجر به زنده شدن سایر صنایع و همچنین زنجیره تامین شود.
با توجه به این که شاهدیم افرادی در چندماه اخیر به دلیل گرانی اقدام به خرید خودروهای متعدد کرده‌اند بهتر است ابتدا دولت مالیات‌های سنگینی را برای خودروهای دوم به بعد اعمال کند یا این که این مالیات را روی سود نقل و انتقال خودرو در کشور بگذارد. بدون هیچ شکی اگر این راهکارها اعمال شود، شاهد خواهیم بود افرادی که خودروی اضافی خریده‌اند حاضرند این خودروها را به بازار عرضه و با این کار آشفتگی صنعت خودرو حل خواهد شد. از طرف دیگر می‌توان این مالیات را در بخش تحقیق و توسعه مصرف کرد تا بتوانیم به خودکفایی برسیم و پیشرفت زیادی را در صنعت خودرو ملی شاهد باشیم.

ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت/جام جم 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
یادداشت بیشتر
كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

مشکل اقتصاد با تعویض ریال و تومان برطرف نمی‌شود

مشکل اقتصاد با تعویض ریال و تومان برطرف نمی‌شود

دیروز در صحن علنی مجلس مصوبه حذف چهار صفر از پول و تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان تصویب شد و بر این اساس، بانک مرکزی باید ساز و کار حذف اسکناس‌های فعلی و ورود اسکناس‌ها با واحد پولی جدید را در برنامه کاری خود قراردهد.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر