رئیس جمهور آمریکا یعنی بالاترین مقام این کشور اردیبهشت 97 به‌صورت رسمی اعلام کرد از برجام خارج شده بنابراین خروج آمریکا از این توافق قطعی است و نمی توان این موضوع را به‌گونه‌ای دیگری تفسیر کرد.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۱۶

آمریکا عضو برجام نیست و‌هیچ وجهه حقوقی در این توافق ندارد. ابتدا نیز شیوه خروج آمریکا از توافق هسته‌ ای میان ایران و 1+5 عجیب و خنده‌دار بود و حال امروز نیز ادعاهای‌شان مبنی بر حضور در برجام برای همه عجیب است.

این کشور عضو برجام نیست، بنابراین اجازه دخالت در امور این توافق را نیز ندارد و ادعاهایی که مطرح می‌کند تو خالی است، هرچند آمریکا کشور قلدری است و به هیچ عنوان درکی از منطق و حقوق بین‌الملل ندارد.

آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را از تمام فواید برجام محروم کرده و صرفا یکی از مزایای این توافق یعنی به اتمام رسیدن تحریم تسلیحاتی ایران طی چند ماه آینده باقیمانده که به طرق مختلف درصدد ایجاد مانع در مسیر دستیابی کشورمان به این مزیت است.

چرا که در صورت ناموفق بودن آمریکا در تمدید نشدن تحریم تسلیحاتی ایران، رقبای ترامپ از این موضوع علیه‌اش استفاده خواهند کرد و به این ترتیب وجهه ترامپ تخریب می‌شود.

به این معنی که در روزگاری که آمریکا مدام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند و در مقابل کشورمان در منطقه مشغول شکست دادن آمریکا و‌ متحدان منطقه‌ایش است، موضوع تحریم تسلیحاتی ایران امتیازی خواهد بود که رقیب ترامپ می‌تواند از آن و ‌در انتخابات آتی علیه وی استفاده کند. 

محمد مرندی - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها