رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه مردم از ما در مقابل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درخواست پاسخگویی دارند، گفت: این امر می‌طلبد که صندوق بین‌المللی پول در زمان پاسخگویی به درخواست‌ها بی‌طرف، جدی، چابک و سریع عمل کند.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۹۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، اجلاس وزرای دارایی و روسای کل منطقه منا (MENA) با رئیس صندوق بین‌المللی پول عصر امروز از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این اجلاس عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تشکر از اقدام صندوق برای تامین مالی کشورهای درگیر ویروس کرونا اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را در منطقه منا دید. همچنین ایران یکی از اولین کشورهایی بود که تحت برنامه RFI منابع اضطراری درخواست کرد.

وی با بیان اینکه ما با کارکنان صندوق همکاری کردیم تا میزان نیاز در تراز پرداخت‌ها به خاطر این واگیری جهانی را ارزیابی کنیم، افزود: از دیدگاه ما صندوق بین‌المللی پول یک نهاد بین‌المللی مستقل و غیرسیاسی است و ما امیدواریم وضعیت به همین شکل باقی بماند. صندوق بین‌المللی پول همانند یک آتش‌نشان بین‌المللی است و ما همه در آن مشارکت داریم تا هرگاه خانه ما آتش گرفت بتوانیم با آن تماس بگیریم و درخواست کمک کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ملت ما انتظار دارد که صندوق بین‌المللی پول در کنار آنها باشد نه اینکه در پاسخ به درخواست‌های ما وزنی برای محاسبات سیاسی قائل شود. اگر بی‌طرفی صندوق بین‌المللی پول لطمه ببیند ترمیم آن کاری بسیار دشوار خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما در پرونده خودمان داده‌ها و اطلاعاتی را که درخواست شده بود در شرایط کاملاً متفاوت داخلی و بین‌المللی فراهم کردیم. ما از آقای آزور و تیمشان به خاطر همکاری نزدیک با ما در طول این دوره دشوار قدردانی می‌کنیم. اینجانب از شما سرکار خانم مدیر کل درخواست می‌کنم تا تقاضای RFI ما بلافاصله در هیات مدیره مطرح شود و اجازه دهید هیات مدیره درباره آن تصمیم‌گیری کند. همچنین ما بر روی پشتیبانی اعضای هیات مدیره به ویژه کسانی که نماینده کشورهای منطقه منا پلاس هستند حساب می‌کنیم.

همتی تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که بُعد انسانی این بحران باید اصل هدایت‌کننده ما باشد. منابع حاصل از RFI برای تامین مالی خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط ایران - که به شدت برای نجات زندگی مردم و جلوگیری از گسترش ویروس در منطقه مورد نیاز است- مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینستکس (INSTEX) و شتا (SHTA) ابزارهایی در دسترس هستند که سازوکارهای پایش و ایمنی در آنها تعبیه شده تا هرگونه نگرانی را برطرف سازد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان خطاب به رئیس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: این یک بحران جهانی است و نیاز به همکاری جهانی هیچگاه تا این اندازه شدید نبوده است. هیچ کشوری در امان نیست مگر اینکه تمام کشورها در امان باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها