نامزد پیشروی دموکرات‌ها در انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری آمریکا در یادداشتی تاکید کرد که اگر رئیس جمهور شوم به تعهداتمان در برجام برمی‌گردم.
کد خبر: ۱۲۴۵۶۲۰
بایدن: رئیس جمهور شوم به تعهداتمان در برجام برمی‌گردم

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، جو بایدن نامزد پیشروی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در یادداشتی درباره سیاست خارجی آمریکا در مجله فارین پالیسی نوشت: «در بخش مربوط به منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی و امنیت هسته‌ای، آمریکا نمی‌تواند یک صدای معتبر باشد درحالیکه توافقاتی که مورد مذاکره قرار گرفته است را رها کرده است. از ایران تا کره شمالی، روسیه تا عربستان سعودی، دونالد ترامپ چشم انداز منع تکثیر سلاحهای کشتار جمعی را به یک مسابقه تسلیحات اتمی تبدیل کرده است و حتی احتمال استفاده از تسلیحات اتمی محتمل تر شده است.»

وی افزود: «اگر رئیس جمهور شوم، من تعهداتمان به کنترل تسلیحات را به یک دوره جدید احیا خواهم کرد. توافق تاریخی ایران که دولت اوباما-بایدن آن را مورد مذاکره قرار داد ایران را از دستیابی به سلاح اتمی منع کرد. با این وجود، ترامپ با بی ملاحظگی توافق را کنار گذاشت، و ایران را به آغاز مجدد برنامه اتمی خود سوق داد و خطر یک جنگ فاجعه بار را در منطقه کلید زد.»

بایدن در ادامه یادداشت خود مدعی شد: من درباره رژیم ایران در توهم نیستم، که در رفتارهای بی ثبات کننده در سراسر خاورمیانه نقش دارد و ناعادلانه شهروندان آمریکایی را بازداشت می‌کند. اما اینجا یک راه هوشمندانه و یک راه خودکشی برای مقابله با تهدید ایران علیه منافع ملی ما وجود دارد، ترامپ راه دوم را انتخاب کرده است.

وی همچنین مدعی شد، «با ترور اخیر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، آمریکا یک بازیگر خطرناک را حذف کرد اما همچنین چرخه مداوم خشونت در منطقه را برانگیخته است و همین امر نیز باعث شد ایران از محدودیتهای خود در توافق هسته‌ای بیرون بزند. تهران باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردد. اگر این کار را کند، من به توافق بازمی‌گردم و از تجدید تعهداتمان به دیپلماسی با متحدانمان برای تقویت و توسعه آن استفاده خواهم کرد و به طور موثرتری علیه دیگر فعالیتهای بی ثبات کننده ایران پیش خواهم رفت.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها