مولانا‌خوان ایرانی امسال در مراسم تولد این شاعر نمی‌خواند

ناظری قونیه را تحریم کرد

شهرام ناظری، خواننده موسیقی ایرانی است. خواننده‌ای که صدای پرشور و تاثیرگذارش به سروده‌های مولانا گره خورد و او را در جهان به عنوان خواننده‌ای به همه شناساند که روح اشعار مولانا را در موسیقی جاری کرده و شنیدنی‌تر می‌کند. آنقدر که غیرفارسی زبان‌هایی که اجراهای او را دیده و آثارش را شنیده‌اند، با توجه به ریتم‌ها و آهنگ‌های مناسبی که در موسیقی و خوانندگی‌اش به اشعار مولانا افزوده شده، در صدد آشنایی بیشتر با این عارف و شاعر ایرانی برآمده‌اند.
کد خبر: ۱۲۴۱۴۰۲

او در اجرای اشعار مولانا در بین خوانندگان کشورهای فارسی‌زبان پیشرو بوده و آلبوم‌های «مثنوی موسی و شبان»، «گل صد برگ»، «یادگار دوست»، «مولویه»، «سفر به دیگر سو» و بسیاری از آلبوم‌های دیگر ناظری یا به طور اختصاصی برای مولانا اجرا شده‌اند یا این که در اغلب آلبوم‌ها لااقل یکی دو قطعه براساس شعرهای او انتخاب شده است.
این خواننده هر سال اواخر آذر ماه و همزمان با اجرای برنامه‌هایی که به مناسبت تولد مولانا در قونیه مدفن این شاعر برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کرد. حضوری که البته مخاطبانی هم از کشورهای مختلف جهان داشت و اتفاق خوبی هم برای برگزارکنندگان این برنامه بود و هم برای ناظری که با مخاطبان تازه‌ای روبه رو شده و با آنها ارتباط برقرار کند. این خواننده اما اعلام کرد امسال قصد حضور در قونیه و برگزاری کنسرت را ندارد.
ناظری در بیانیه‌ای که منتشر کرده، نوشته است: امسال برای همدردی با درد و رنج زنان، مردان و کودکان کرد سوریه و به احترام مردم فداکار و نازنین کشورم کنسرت آذر ماه در قونیه را برگزار نخواهم کرد؛ چراکه مولانا سخنگوی وجدان انسانی و منادی صلح و دوستی در جهان است. او همواره درس خوبی، انسانیت و عشق را در 70 هزار بیت آواز کرده است.
این اقدام ناظری طبعا اگر با همراهی هنرمندان دیگر کشورها و همچنین هنرمندان کشور ترکیه همراه شود، می‌تواند پیام مهمی برای سیاستمدارانی از جمله اردوغان داشته باشد. مرزهایی هست که اگر هنرمندان به طور محکم و مشخص مرزهای خود را از سیاستمداران جدا کنند، می‌شود به مرور زمان شاهد اتفاقات خوبی در جهان بود. اتفاقاتی که لااقل نشان از آن خواهد داشت که هنرمندان حاضر نیستند به هر قیمتی پا روی هر صحنه‌ای بگذارند و اتفاقات سیاسی را که موجب مرگ انسان‌های بی‌گناه می‌شود به آسانی فراموش نمی‌کنند.

زینب مرتضایی‌فرد

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها