مستند صرافی نیکسون و شرکا که درباره کلاهبرداری اقتصادی آمریکا از جهان بود، جمعه‌شب از شبکه پنج سیما پخش شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
کد خبر: ۱۲۴۱۱۶۹

به گزارش جام جم، مستند صرافی نیکسون و شرکا به تهیه‌کنندگی سعید فضل زرندی و کارگردانی محمد فریدونی تهیه و تولید شده است. این مستند حاصل تحقیق و پژوهش مجید خسروپور است.
در همین راستا محمد فریدونی، کارگردان این برنامه طی گفت‌وگویی به خبرنگار ما گفت: در خلاصه این مستند آمده است، آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم توانسته بود، در رأس اقتصاد جهان قرار بگیرد و هم دلار و سیاست‌هایش را به سایر کشورهای دنیا تحمیل کند.
کارگردان مستند صرافی نیکسون و شرکا با اشاره به تصمیمات کنفرانس برتون وودز در سال 1944 بین قدرت‌های اقتصادی جهان گفت: در این کنفرانس دلار آمریکا به عنوان ارز مرجع جهانی انتخاب شد و تصمیم گرفتند سازمان تجارت جهانی و صندوق بین‌المللی پول تأسیس شود. کشورهای دیگر در حالی دلار را به عنوان ارز مرجع انتخاب کردند که امریکا دوسوم طلای جهان را در اختیار داشت و افزایش دارایی طلای این کشور به دلیل نیاز کشورها به دلار برای بازسازی کشورهایشان بود؛ اما آمریکا از این وابستگی سوءاستفاده کرد و علاوه بر سود اسلحه‌ای که در دوران جنگ کسب کرده بود برنامه‌ای پیاده کرد تا بتواند سود بیشتری از کشورها بگیرد.
وی افزود: همچنین آمریکا تضمین داده بود که دلار را به میزان مشخصی معادل طلا چاپ کند ولی در عمل کلاهبرداری کرد و ۱۲ برابر بیشتر دلار چاپ کرد. کشورهایی مانند فرانسه شک کردند و همه دلارهایشان را به طلا تبدیل کردند. تا جایی که نیکسون (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) اعلام کرد دیگر برابری دلار با طلا برقرار نیست. این اتفاق باعث تلاطم و تورم در کل جهان شد و برای مثال طلا، نفت و گندم چهار برابر افزایش قیمت را تجربه کردند.
کارگردان مستند صرافی نیکسون و شرکا با اشاره به بحران کشورهای آسیب‌دیده پس از جنگ جهانی دوم تصریح کرد: کشورهایی که در اثر تلاطمات به بحران خوردند مجبور بودند از صندوق بین‌المللی پول وام بگیرند ولی صندوق آن‌ها را مجبور می‌کرد سیاست‌های خاصی را اجرا کنند که در واقع سیاست‌های پیشنهادی آمریکا بود. ازجمله این توصیه‌ها آزادسازی قیمت‌ها، خصوصی‌سازی بی‌حساب، باز کردن اقتصاد برای سرمایه‌گذاری خارجی، توصیه به عدم دخالت دولت و امثال این‌ها بود که باعث شد در بسیاری موارد اتفاقاً بیشتر موجب در بحران فرو رفتن کشورها شود و یا آن‌ها را دچار بدهی خارجی سنگین کرد. شیلی، مکزیک و برخی کشورهای شرق آسیا قربانی این سیاست‌ها شدند.
فریدونی ادامه داد: این بحران‌ها فقط در کشورهای دیگر نماند و این نظام اقتصادی در سال 2008 در خود آمریکا هم بحران ایجاد کرد اما آمریکا برای حل بحران به شیوه‌هایی دست زد که همواره سایر کشورها را از دست زدن به چنین شیوه‌هایی بر حذر می‌داشت. دولت آمریکا در آن مقطع برای کنترل بحران رسماً وارد عمل شد و در اقتصاد به طور مستقیم مداخله کرد. این در حالی است که سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول تاکید می‌کند اگر یک بانک یا بنگاه اقتصادی دچار مشکل شد نباید به آن کمک کرد تا منابع دولتی هدر نرود اما آمریکا بیش از 700 میلیارد دلار به بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی کمک کرد تا این شرکت‌ها از ورشکستگی نجات پیدا کنند.
وی با بیان اینکه آمریکا در شرایط بحرانی سیاست‌های پیشنهادی خود به کشورهای دیگر را اجرا نمی‌کند گفت: نقض اصول بازار آزاد توسط خود آمریکا، به‌عنوان مهد چنین شعارها و اصولی، به همین مسأله خلاصه نشد و تحریم‌ها هم که برخلاف اصول تجارت آزاد است نیز به‌شدت پیگیری می‌شد. در حال حاضر نیز آمریکا با تعداد زیادی از کشورهای جهان وارد جنگ تجاری شده است که به‌طور مشخص برخلاف تجارت آزاد است. همچنین اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه یک کشور برخلاف سیاست‌های تجاری جهان است.

محمدحسین علی اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها