معرفی بازی های سنتی

هفت‌سنگ

وسایل مورد نیاز: هفت‌سنگ و یک توپ کوچک تعداد نفرات: بین 4 تا 16 نفر مکان بازی: کوچه‌بن‌بست، حیاط و پارک
کد خبر: ۱۲۴۰۳۰۱

بازی‌های محلی، قدیمی و پرهیجانی وجود دارد که این روزها فراموش شده‌اند. بازی‌هایی که نسل‌های قبل را سرگرم می‌کرد و با گذشت زمان امروز هم می‌تواند نسل جدید را ساعت‌ها به خود مشغول کند. این هفته درباره بازی هفت‌سنگ نوشته‌ایم. یک بازی نوستالژی که پدر و مادرها با آن آشنا هستند و شاید دوباره نوشتن از آن باعث شود نسل جدید هم آن را امتحان کند.

1. هفت تا سنگ را انتخاب کنید و روی هم بچینید.
2. دو گروه شوید. هر گروه یک نفر را به عنوان سر دسته انتخاب کند، برای توافق با طرف مقابل در مواقع مورد نیاز!
3. ابتدا گروه اول در فاصله مناسبی از هفت‌سنگ بایستد و تلاش کند با توپ تنیس یا هر توپ کوچک دیگری سنگ‌ها را هدف بگیرد.
4. در همین حین گروه دوم در مقابل گروه اول و پشت هفت‌سنگ ایستاده‌اند و منتظرند. اگر توپ به سنگ‌ها برخورد نکرد باید جای خود را با گروه اول عوض کرده و همین حرکت را تکرار کنند، ولی اگر توپ به هدف خورد و سنگ‌ها تغییر وضعیت دادند گروه دوم باید توپ را برداشته و تلاش کند با پاسکاری و هدف‌گیری نفرات گروه اول را بزند. توپ به هرکسی خورد او از بازی بیرون می‌رود.
5. در همین زمان نفرات گروه اول باید سعی کنند سنگ‌ها را دوباره روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند. در واقع باید فرز و چابک باشند تا بدون این‌که توپ به آنها برخورد کند و از بازی اخراج شوند دوباره سنگ‌ها را روی هم بچینند. برای این‌که این کار عملی باشد یکی از افراد تیم باید فداکاری کرده و یارش را پوشش بدهد تا توپ به او برخورد نکند و بتواند سنگ‌ها را روی هم بچیند.
6. اگر توپ به کسی که مشغول چیدن سنگ‌ها بود برخورد کند او اخراج شده و از بازی بیرون می‌رود و یار بعدی باید کار نیمه تمام او را تمام کند. زمانی که ‌سنگ‌ها کامل مجدد روی هم چیده شود یا توپ به همه بازیکن‌های یک تیم برخورد کند بازی تمام می‌شود و دو تیم می‌توانند جایشان را عوض کنند.
7. دو تیم می‌توانند بین خودشان توافق کنند و تا یک عدد مشخص بازی را ادامه بدهند. مثلا هر تیمی که زودتر 5 امتیاز کسب کرد برنده است.
ترفندها و قوانین بازی:
تیم اول که قرار است توپ را هدف بگیرد باید سعی کند جوری ضربه بزند که تعداد کمتری از سنگ‌ها سقوط کند تا کار دوباره چیدن‌شان راحت‌تر باشد.
سعی کنید سنگ‌هایی را انتخاب کنید که سطح صافی داشته و بتوان آنها را روی هم قرار داد. اگر سنگ ندارید می‌توانید با مکعب‌های جنگا این بازی را انجام دهید. اگر بازی جنگا هم ندارید می‌توانید هفت تکه چوب مکعبی شکل یا هفت‌مکعب مقوایی را روی هم قرار دهید.
در صورتی که بازیکنان گروه اول هیچ کدام نتوانند سنگ‌ها را مورد هدف قرار دهند، گروه دوم برنده آن ست خواهد بود.
بازیکنان گروه دوم نمی‌توانند مانع حرکت بازیکنان گروه اول شوند، آنها فقط حق دارند با پاسکاری و دویدن، بازیکنان گروه دیگر را با توپ بزنند. در غیر این صورت کسی که خطا کرده اخراج می‌شود.
لمس کردن و کشیدن لباس بازیکنان گروه اول خطاست. گروه دومی‌ها فقط باید با پرتاب توپ افراد گروه اول را بزنند.
می‌توانید برای خودتان زمین بازی تعیین کنید و اگر بازیکنی از محدوده زمین خارج شد این حرکت او را خطا محسوب کرده و او را از بازی اخراج کنید.
بازیکن‌ها نمی‌توانند بیشتر از مدت زمان مشخصی توپ را در دست خود نگه دارند. می‌توانید بین خودتان قانونی وضع کنید و مثلا اگر کسی بیشتر از ده ثانیه توپ را نگه داشت به او اخطار بدهید و بعد از دو اخطار او را از بازی اخراج کنید.
بهتر است بازیکنان هر تیم لباس متحدالشکلی برای خود انتخاب کنند و برای تیم‌شان اسمی بگذارند.
برای جلوگیری از تقلب و دعوا بهتر است از بین بزرگ‌ترها یک داور انتخاب کنید تا در مواقع لزوم بین دو تیم داوری کند. سعی کنید از بین پدربزرگ و مادربزرگ‌ها که در کودکی این بازی را انجام داده‌اند، کمک بگیرید. این کار هم نوعی احترام گذاشتن به آنهاست، هم تعامل بین افراد خانواده را بیشتر می‌کند و باعث ایجاد صمیمیت می‌شود و هم برایشان باعث یادآوری خاطرات خوب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها