یکی از پرسش‌های مطرح شده توسط برخی از افراد این است که چرا شیرهای استریل یا فرادما با وجود نگهداری در خارج از یخچال، تا ماه‌ها فاسد نمی‌شود؟ برخی بر این باورند که احتمالا در کارخانجات لبنی، نگهدارنده‌های شیمیایی به شیرهای استریل یا فرادما اضافه می‌شود که موجب ماندگاری طولانی آنها در خارج از یخچال می‌گردد.
کد خبر: ۱۲۳۹۹۰۳

در این یادداشت، به باور رایج وجود نگهدارنده در شیر استریل یا فرادما می پردازیم .
در کارخانجات لبنی، شیر استریل یا فرادما دمایی حدود 130 تا 150 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند و بنابراین تمام میکروب‌های موجود در آن نابود می‌شوند. هیچ یک از میکروب‌های مولد فساد در شیر استریل باقی نمی‌ماند و لذا شیر استریل را می‌توان بدون بروز فساد میکروبی تا شش ماه خارج از یخچال نگهداری کرد. به همین علت دیگر هیچ دلیلی برای استفاده از نگهدارنده‌های شیمیایی متصور نبوده و اساسا توجیه علمی یا اقتصادی ندارد. البته بعد از گذشت شش ماه، با احتمال بروز فساد شیمیایی چربی شیر که به تندشدگی موسوم است، دیگر نمی‌توان شیر استریل را مصرف کرد.
از سوی دیگر، از آنجا که شیرهای استریل یا فرادما در مقایسه با شیرهای پاستوریزه در معرض حرارت بالاتری قرار می‌گیرند، بنابراین باید کیفیت شیر خام اولیه آنها مطلوب باشد و در غیر اینصورت کیفیت نهایی شیر استریل به علت مواجهه با حرارت‌های زیاد، کاهش محسوسی پیدا می‌کند. لذا بر خلاف تصور عده‌ای از افراد، باید تاکید شود که شیرهای استریل یا فرا دما کیفیت بهداشتی ضعیفی نداشته و فاقد هرگونه نگهدارنده شیمیایی هستند.
البته تاکید می‌شود پس از بازکردن در پاکت یا بطری شیرهای استریل، باید باقیمانده شیر را حتما در یخچال نگهداری کرد و همچنین باید بلافاصله در عرض چند روز مصرف شوند. زیرا پس از باز کردن در پاکت یا بطری، باکتری‌های موجود در هوا ممکن است وارد شیر شده و می‌توانند طی مدت کوتاهی موجب فساد شیر شوند.
گفتنی است شیرهای پاستوریزه دمای 72 درجه را تحمل می‌کنند؛ در این دما فقط میکروب‌های بیماری‌زا از بین می‌روند و بخشی از میکروب‌های مولد فساد باقی می‌مانند؛ به همین دلیل است که بر خلاف شیر استریل، باید شیر پاستوریزه را در یخچال و تا حداکثر 48 تا 72 ساعت نگهداری و مصرف کرد.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

عضو آکادمی سم‌شناسی بالینی آمریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها