با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله سربازی و آزمون مشاوران قوه قضاییه، تصادف منجر به مرگ،دیه و حکم تخلیه فوری کارشناسان حقوقی تپش به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۳۹۴۶۹

سربازی و آزمون مشاوران قوه قضاییه
من در حال تحصیل هستم و خدمت سربازی هم نرفته‌ام، آیا می‌توانم در آزمون مرکز مشاوران
قوه قضاییه شرکت کنم‌؟ البته ثبت‌نام کرده‌ام، اما می‌ترسم بعد از بررسی مدارک اجازه امتحان به من داده نشود.
هنگام ثبت‌نام باید مشخص می‌کردید آیا می‌توانید تا 30/6/ 99 کارت پایان خدمت یا معافیت دائم خود را ارائه دهید یا این‌که داوطلب استفاده از سهمیه «سرباز کارآموز» هستید که طبق تفاهم‌نامه مرکز با ستاد کل نیروهای مسلح بتوانید در دوره خدمت وظیفه عمومی، کارآموزی وکالت را انجام دهید. توجه داشته باشید سهمیه مذکور بسیار محدود است.
تصادف منجر به مرگ و دیه
من در بزرگراه با سرعت مطمئنه در حال رانندگی بودم و با عابری تصادف کردم و باعث مرگ او شدم. عابر در حالی از بزرگراه عبور می‌کرد که در فاصله
صد متری محل تصادف پل عابر بود، حالا باید دیه را بپردازم؟
بررسی این موضوعاتی که اشاره کردید با کارشناس راهور است اما در صورت رعایت قوانین و شرایط ماده 504 قانون مجازات اسلامی شما مقصر نیستید. در ماده 504 قانون مجازات آمده است؛ هرگاه راننده‌ای که با داشتن مهارت و سرعت مجاز و مطمئن و رعایت سایر مقررات در حال حرکت است، در حالی که قادر به کنترل وسیله نباشد و به کسی که حضورش در آن محل مجاز نیست، بدون تقصیر برخورد کند، ضمان منتفی است و در غیر این صورت راننده ضامن است.
حکم تخلیه فوری
می‌خواستم بدانم منظور از حکم تخلیه فوری چیست و چه شرایطی دارد؟
تخلیه ملک در واقع حقی است که از سوی قانون برای موجر تعیین شده است. با این کار می‌توان در برابر مستاجران متخلف ایستاد. در صورتی که موجر قصد تهیه حکم تخلیه فوری را داشته باشد، باید دادخواستی به شورای حل اختلاف ارائه دهد. البته در صورتی می‌توان از این امتیاز استفاده کرد که اجاره‌نامه به صورت رسمی ثبت شده باشد. اجاره‌نامه‌هایی که به صورت غیر رسمی روی یک تکه کاغذ به امضای موجر و مستاجر رسیده‌اند، از شرایط لازم برای تهیه حکم تخلیه فوری برخوردار نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها