کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال دلایل افت ایران در رده‌بندی فیفا را بررسی کردند

سقوط از بام آسیا

هفه گذشته در گزارشی مبسوط به سقوط احتمالی ایران در رتبه بندی جدید فیفا و از دست رفتن صدر جدول تیم‌های آسیایی برای ایران اشاره کرده بودیم. حالا با اتمام «روزهای فیفا» در آبان ماه، تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها همین است «ایران صدر آسیا را به ژاپن واگذار کرد.»
کد خبر: ۱۲۳۸۶۶۶

گرچه فدراسیون جهانی فوتبال، روز پنجشنبه رده بندی جدید تیم‌های ملی را اعلام خواهد کرد اما با توجه به این که بازی‌های ملی تا پایان سال 2019 میلادی تعطیل خواهد بود، حالا دیگر با قاطعیت می‌توان از سقوط شش پله‌ای فوتبال ایران در رتبه بندی جدید فیفا حرف زد. دیروز یکی از مسؤولان فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم تائید کرد شایعات درباره سقوط ایران در رده بندی کاملا صحت دارد و ایران بعد از چند سال جایگاه اول را به کشور ژاپن می‌سپرد.
بعد از حضور کی روش، ایران رفته رفته تبدیل به قدرت اول آسیا شد و حتی توانست با وجود هزینه‌های گزاف ژاپن، کره، عربستان و استرالیا، با اقتدار ایران را به بام آسیا برساند. تا روزی که کارلوس در تیم ملی بود جایگاه ایران دچار تزلزل نشد و همچنان در صدر آسیا قرار داشت. حالا اما با دو شکست متوالی اوضاع به طور کلی متفاوت شده است. در ماه گذشته میلادی ایران به خاطر شکست مقابل بحرین چهار پله سقوط کرد و یک رده بالاتر از ژاپن ایستاد؛ یعنی در رده بیست و هفتم. و حالا یک سقوط شش پله‌ای دیگر در راه است. تیم‌های ژاپن، صربستان، نیجریه، اسلواکی و ترکیه از جمله تیم‌هایی هستند که از تعلل ایران استفاده کردند و در رده بندی جدید خود را بالاتر کشیده‌اند. به این ترتیب پنجشنبه آینده باید منتظر اعلام رده‌بندی و سقوط ایران به رده دوم آسیا باشیم، موضوعی که واکنش مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان را به همراه داشت و او عنوان کرد: «شکست‌های اخیر غرور ملی را خدشه دار کرد.»
حامیان ویلموتس پاسخگو باشند!
حسن روشن، مهاجم پیشین تیم ملی دلیل اصلی سقوط تیم ملی در رتبه بندی فیفا را شخص ویلموتس می‌داند. او در این مورد به جام‌جم گفت: ما باید امیدوار باشیم از این رده پایین تر نیاییم. وقتی یک مربی بی کارنامه و بسیار ضعیف را می‌آورند تا بله قربان گو باشد، آخرش همین می‌شود. دیروز به بحرین و عراق باختیم، امروز در رده‌بندی فیفا پایین آمدیم و فردا کل فوتبال ملی مان نابود می‌شود. بلد نیستند مدیریت کنند، فکر می‌کنند با این انتخاب‌ها و جذب مربی اروپایی می‌توانند خودشان و عملکردشان را توجیه کنند. الان من و دیگر کارشناسان نباید حرف بزنیم، شما باید یقه کسانی را بگیرید که مارک ویلموتس را به ایران آوردند و نیمکت تیم ملی را به او هدیه دادند. آنها بیایند و پاسخگو باشند که چه کردند.
سعید عزیزیان، دروازه بان پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان نیز در این مورد گفت: با توجه به شرایطی که رقم خورده بود، مشخصا نمی‌توانستیم از صدرنشینی در رتبه بندی آسیا دفاع کنیم. من به کسب برد مقابل عراق بعد از شکست برابر بحرین امیدوار بودم اما این اتفاق رخ نداد و همین امر، یکی از عواملی بود که ما را از صدرنشینی در آسیا عقب راند.
یک تلنگر بزرگ
از نگاه رضا جباری، هافبک پیشین پرسپولیس و تیم ملی، از دست رفتن صدر رده‌بندی تیم‌های آسیایی می‌تواند تلنگر خوبی برای فوتبال ایران باشد. او در این باره به جام‌جم گفت: سقوط از رده‌بندی با توجه به عملکرد ضعیفی که داشتیم، طبیعی به نظر می‌رسید. البته این رتبه بندی نباید برای ما ملاک باشد؛ زیرا آن زمانی که صدرنشین هم بودیم، نمی‌شد گفت واقعا بهترین تیم آسیا هستیم اما به هر حال امروز تیم ملی مان ضعیف عمل کرده و می‌بینید که صدای همه را درآورده است. من فکر می‌کنم این موضوع باید برای همه ما یک تلنگر بزرگ باشد تا تلاش کنیم و تیم ملی را از این وضعیت نجات بدهیم. ایران می‌تواند دوباره در رتبه بندی آسیا و جهان پیشرفت کند به شرط آن که خیلی زود فکری به حال تغییر وضعیت تیم ملی شود.
رده‌بندی مهم نیست
دکتر بیژن ذوالفقارنسب هم مثل رضا جباری نگاه متفاوتی به رده‌بندی فیفا دارد و معتقد است نباید از دست رفتن صدرنشینی در آسیا را زیاد بزرگ جلوه داد: به نظر من این رتبه‌بندی یک محاسبه امتیازی نمادین است و گاهی با واقعیت فوتبال هر کشور مطابقت ندارد. به همین خاطر هم برای همه کشورها مورد استناد نیست.
وی با بیان این که صدرنشینی شش ساله ایران در بین تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا، بیش از آن که حاصل اقتدار فوتبال ایران باشد، نتیجه هدف‌گذاری کی روش بوده است، ادامه داد: کی روش طی هفت سالی که هدایت تیم ملی ایران را به عهده داشت، به دنبال این بود که با بالا بردن ایران در رده‌بندی فیفا برای خودش وجاهت و اعتبار بیشتری خریداری کند. به همین خاطر هم در آن سال‌ها، کمتر شاهد رویارویی تیم ملی با تیم‌های بزرگ دنیا در بازی‌های تدارکاتی بودیم که مبادا شکست بخوریم و در رده‌بندی فیفا امتیاز از دست بدهیم. البته من منکر زحمات و خدمات ارزشمند کی روش به فوتبال ایران نیستم، اما این را هم قبول ندارم که با دو باخت مقابل بحرین و عراق، طوری وانمود شود که اتفاق وحشتناکی افتاده است.
ذوالفقارنسب با اشاره به لزوم توجه به روزهای فیفا، افزود: قطعا بازی با تیم‌های بزرگ و درجه یک، برای فدراسیون فوتبال پرهزینه است، اما آقای تاج و همکارانش نباید همه چیز را به امان خدا واگذار کنند. فدراسیون باید دنبال کانال‌های سالم و معتبری باشد برای تامین اعتبار و تدارکات بازی‌های دوستانه خوب برای تیم ملی. موضوعی که در شش ماه اخیر نسبت به آن کوتاهی شده است و ما شاهد هستیم در این مدت، جز بازی دوستانه با کره جنوبی در سئول، هیچ ا مکان دیگری برای محک خوردن تیم ملی فراهم نشده است.
ذوالفقارنسب در پایان در واکنش به شایعات مطرح شده پیرامون فسخ قرارداد ویلموتس، گفت: من هم این شایعات را شنیده ام اما فکر می‌کنم حالا که عراق و بحرین با هم مساوی کرده اند و شانس تیم ملی برای سرگروهی، افزایش یافته است، باید به جای این شایعات، به فکر حمایت از تیم ملی بود. اینجا نقش فدراسیون فوتبال از هر زمان دیگر پررنگ تر است و باید به گونه‌ای رفتار کند که ویلموتس بدون کوچک ترین دغدغه، به دنبال پیروزی در هر چهار بازی دور برگشت و صعود به دور بعدی باشد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها