فعالیت سعودی‌ها برای ورود و ناخنک زدن به فضای فارسی‌‍زبان رسانه‌ای فقط محدود به ام‌بی‌سی پرشیا یا ایران‌اینترنشنال نیست.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۱۰

جالب است بدانید که رسانه انگلیسی‌زبان ایندیپندنت هم در این میان از چشم سعودی‌ها دور نمانده است. حدود سه سال قبل بود که خبر فروش حدود 30 درصد این روزنامه انگلیسی‌زبان به یک تاجر سعودی منتشر شد. طبق آنچه منتشر شده بود سلطان محمد ابوالجدایل از تجار ثروتمند سعودی که بی‌‎ارتباط شاهزاده‌ها و خاندان سلطنتی این کشور نبود، حدود یک سوم سهام این روزنامه انگلیسی را در اختیار گرفته بود. در ادامه این فرآیند بود که مجوز انتشار نسخه خاورمیانه‎‌ای این روزنامه که در سال 2004 میلاد به عنوان روزنامه برتر انگلیسی شناخته شده بود به یک هولدینگ سعودی واگذار شد. هولدینگ سعودی جدید که مجوز انتشار نسخه خاومیانه‌ای این روزنامه انگلیسی را به دست آورده بود از شرکت‌های پرنفوذ و ثروتمند سعودی شناخته می‌شود.
« المجموعة السعودیة للأبحاث والتسویق» که ترجمه فارسی‌اش می‌شود مجموعه سعودی پژوهش و بازاریابی که دفتر مرکزی آن در ریاض واقع در عربستان سعودی است. هولدینگ اقتصادی و مالی عربستان سعودی و ولید بن طلال نوه بنیانگذار نظام سلطنتی عربستان سعودی دو سهامدار عمده مجموعه سعودی پژوهش و بازاریابی محسوب می‌شوند. الشرق الاوسط و عرب‌نیوز هم دو بازوی عمده رسانه‎ای این هولدینگ محسوب می‌شود. حالا این هولدینگ موفق به اخذ مجوز انتشار نسخه‌های فارسی، اردو، عربی و ترکی استانبولی در خاورمیانه شده است. مقارن با این تحولات، ایندیپندنت فارسی هم فعالیت خود را آغاز کرد. از زمستان سال گذشته تاکنون کاملیا انتخابی‎فرد که از روزنامه‎نگاران ایرانی است و سابقه فعالیت در روزنامه‌هایی مانند همشهری و روزنامه توقیف شده زن را در کارنامه دارد، سردبیری بخش فارسی ایندیپندنت را بر عهده گرفته است. او که سابقه حضور در برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی را هم دارد در بین رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران بیشتر به عنوان مفسر خلیج فارس و جهان عرب شناخته می‌شود. با این حال سوگیری تحلیل‌های انتخابی‌فرد به سمت نظام و هیات حاکمه عربستان سعودی چیزی نیست که از دید مخاطبان حرفه‎‌ای پنهان بماند.
جالب است بدانید رسانه تحت سردبیری انتخابی‌‎فرد حتی در مواردی مانند توقیف نفت‌کش انگلیسی‌ در خلیج فارس که با استقبال بسیاری از ایرانیان با سلایق و جهت‌گیری‌های مختلف فکری و سیاسی همراه بود، با انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی سعی داشت این اتفاق را اقدامی ماجراجویانه جلوه دهد که در درازمدت، منافع ملی ایرانیان را تهدید خواهد کرد. واقعیت اما جوری دیگری شد. مقامات انگلیسی با روبرو شدن با این اقدام مجبور به آزادی نفت‌کش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق شدند و در ادامه هم مقامات ایرانی، نفت‌کش انگلیسی توقیف شده را آزاد کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها