همه‌جا تاریک است، صدای موسیقی کر‌کننده، فضا را پر کرده است. نور پیچ و تاب می‌خورد و خود را می‌اندازد روی مهمان‌ها. یک جادوگر با دماغ بزرگ توی تاریکی رد می‌شود. از آن طرف، «جوکر» با لبخند عمیقش عبور می‌کند. روی دیوارها، تارهای عنکبوت، خفاش‌ها و کدو‌تنبل‌ها، جا خوش کرده‌اند. حتی رومیزی‌ها، چنگال‌ها و زیرلیوانی‌ها هم، همه با طرح تار عنکبوت و خفاش‌اند.
کد خبر: ۱۲۳۵۲۹۸

این فیلم ترسناک و مخوف هالیوودی نیست، اینجا یکی از مهمانی‌هایی است که این روزها، به‌مناسبت هالووین برگزار می‌شود؛ مهمانی‌ای که گاهی هزینه‌های برگزاری آن سر به فلک می‌زند. اینجا هزینه‎های آرایش و لباس یک نفر برای یک شب، به اندازه حقوق یک ماه ‌کارگری ساده است و هرچه هست فرهنگ بیگانه است که برای ارزش‌های جامعه ‌خط و نشان می کشد و آنها را که دل‌شان به حال فرهنگ کشورمان می سوزد، به معنی درست کلمه می‌ترساند.
از تل گربه‌ای تا شنل جادوگری
اولین نکته برای شرکت کردن در یک مراسم هالووینی، تهیه لباس است. در جشن‌های هالووینی، این لباس، نشانه آدمیت و اصلا شرط حضور هم همین لباس است. لباس هم هر چقدر ترسناک‌تر، جذاب‌تر. این اما به این معنا نیست که تیشرت طرح کدو تنبلی نمی‌توان پوشید؛ لباسی که کمترین هزینه را دارد با هزینه تقریبا 40هزار تومانی. ست کامل جادوگری برای دختران، شامل دامن، بلوز، شنل و جاروی کوچک، به اندازه 328هزار تومان هزینه دارد. برای یک شنل مخمل یقه‌دار بلند، از 160هزار تومان تا 170هزار تومان باید دست به جیب شد. برای دزد دریایی شدن، یک تیشرت، یک شلوار و یک شمشیر کوچک لازم است که حدود 270هزار تومان هزینه دارد. لباس بچه‌ها عموما ارزان‌تر است. یک پیراهن کدویی بچگانه حدود130هزار تومان است. اگر بچه‌ای هم بخواهد در قالب جادوگر قرار بگیرد، والدینش باید حدود 200هزار تومان هزینه کنند. برای تزئینات لباس بیش از اینها باید هزینه کرد. یک تل گربه‌ای برای شخصیت گربه، فیلم «cat woman» حدود 16هزار تومان است و اگر کسی نقاب زن گربه‌ای را هم بخواهد، باید 20هزار تومان هزینه پرداخت کند. بیشترین هزینه تزئینات اما مربوط به ماسک دست‌ساز کلاغ است که هزینه‌ای حدود60هزار تومان دارد.
جن‌گیر زنده می‌شود
برای شرکت در جشن هالووین، به جز لباس، گریم و آرایش هم مهم است. ویژگی آرایش هالووین هم به ترسناک‌تر بودنش است، هرچه ترسناک‌تر، جذاب‌تر. در این میان، بازار گریمورها یا حتی دانشجویان داغ است. گریمی که از صدهزار تومان تا 150هزار تومان شروع می‌شود. گریم‌ زخم روی صورت حدود 300هزار تومان هزینه دارد، مثلا برای شخصیت جن‌گیر، باید حدود 350هزار تومان دست به جیب شد. برای گریم صورتی که بخشی از پوستش کنده شده و خون همه جا را گرفته است باید 400 تا 500هزار تومان پرداخت کرد. یک جوکر بدون دندان‌های تیز با موهای سبز و خراش گوشه چشم، حدود250هزار تومان است. دندان‌های تیز، صد تا 150هزار تومان هزینه دارد. برای مرد تسخیر شده که صورتی نقره‌ای دارد و رگ‌هایش هم بیرون زده، حدود 400هزار تومان باید هزینه کرد.
شیرینی اسکلت
جعبه کوکی پر از شکلات‌های هالووینی استخوان و جمجمه است، دست‌کم 50هزار تومان است و کوکی‌های طرح هالووین با طرح کدوحلوایی‌های خندان از 6500 تا 12هزار تومان هزینه دارند. کیک هالووین با شکلک‌های ترسناک حدود 300هزار تومانی هزینه برمی‌دارد. برای تزئین بسته‌های خوراکی مانند پاستیل و کوکی هم 30هزار تومانی باید دست به جیب شد. آبنبات و چوب شور تزئین شده مخصوص هالووین هم تقریبا 30هزار تومان می‌شود. برای این که خوراکی‌های جشن هالووین در ظرفی سرو شود، باید ست کامل جشن هالووین تهیه کرد. اگر تا دیروز ایرانیان برای عید نوروز و شب یلدا، آجیل و انار تدارک می‏دیدند و از حال هم خبر می‌ گرفتند این روزها به دلیل بی توجهی برخی مدیران به مسائل اجتماعی و فرهنگی ‌ خیلی‌ها سعی دارند جشن هالووین و کدو حلوایی هایش را به خورد جوانان بدهند‌.

 

لیلا شوقی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها